ادامه عبور و مرور شهروندان اروپايي پس از برگزيت
در دور نخست مذاکرات برگزيت دوطرف به اين نتيجه رسيدند که عبور و مرور شهروندان اروپايي به انگليس پس از برگزيت تا سال 2023 ادامه خواهد داشت.به گزارش گاردين طرف‌هاي مذاکره به اين نتيجه رسيدند که نيازي به توافق درباره اين امر نيست. نحوه مذاکرات بيانگر تغييرنظر کابينه ترزا مي‌نخست وزير انگليس درباره برگزيت بود. پذيرش عبور آزاد افراد براي چهار سال ديگر پس از خروج انگليس از اتحاديه اروپا بيانگر اين امر است. دور نخست مذاکرات برگزيت بين مقام‌هاي ارشد بريتانيا و اتحاديه اروپا روز پنجشنبه در بروکسل در حالي پايان يافته است که نتيجه اين مذاکرات دستيابي به توافقات ناچيزي بوده است. در پي اعلام اين مساله ارزش پوند انگليس با کاهش روبرو شده است. ديويد ديويس وزير برگزيت تاکيد کرده است که بريتانيا حاضر است بدون دستيابي به توافق از اتحاديه اروپا خارج شود.

انتقاد ترامپ از دادستان کل آمريکا
جف سشنز دادستان کل آمريکا تأکيد کرد که به رغم انتقادات فراوان رئيس جمهوري آمريکا از عملکرد وي، «تا زمان مقتضي» به انجام وظايف محوله در سمت خود ادامه خواهد داد. نيويورک تايمز، جف سشنز، دادستان کل آمريکا درست ساعاتي پس از انتقادات تند و علني ترامپ از عملکرد خود با حضور در يک کنفرانس مطبوعاتي اظهار داشت: «من افتخار دارم که در سمت دادستان کل انجام وظيفه نمايم. ما عاشق اين شغل هستيم. ما اين بخش را دوست داريم و تصميم دارم تا زمان مقتضي، به انجام وظايف محوله ادامه دهم».گفتني است که رئيس جمهوري آمريکا در گفتگو با روزنامه نيويورک تايمز، علاوه بر انتقاد از جف سشنز به دليل کناره گيري اش از نظارت بر روند تحقيقات پيرامون مداخله ادعايي روسيه در انتخابات آمريکا و تباني احتمالي ميان تيم انتخاباتي ترامپ و مقامات مسکو، «راد روزنشتاين» معاون دادستان کل آمريکا را نيز به دليل تعيين يک دادستان ويژه جهت نظارت بر اين تحقيقات مورد سرزنش قرار داد.


بر اثر وقوع انفجار در شهر «هانگ‌ژو» چين دست‌کم دو تن جان خود را از دست داده و تعداد 55 نفر مجروح شدند.اين انفجار ديروز‌ در فروشگاهي در يکي از خيابان‌هاي شلوغ شهر‌هانگ‌ژو اتفاق افتاد که بر اثر آن ابري از دود، فضاي اطراف محل حادثه را فرا گرفت.بنابر اعلام مقامات محلي، تمامي‌مجروحان اين حادثه به مراکز درماني منتقل شده که 12 نفر از آنان به شدت مجروح شده‌اند.به گفته مقامات، بررسي علت وقوع اين انفجار در دست انجام است.به گزارش خبرگزاري رويترز، وقوع انفجارو حوادث مشابه در چين متداول است که اغلب از عدم رعايت نکات ايمني ناشي مي‌شود.
زمين لرزه‌اي شديد بامداد ديروز مراکز گردشگري ترکيه و يونان در درياي اژه را لرزاند و 2 کشته و تعدادي زخمي‌برجا گذاشت.
مقامات محلي يونان گفتند دستکم صد نفر در جزيره کوز، که يکي از پرطرفدارترين جزاير توريستي اين کشور است، زخمي‌شدند. هنوز هويت زخمي‌شدگان مشخص نشده است. سازمان مديريت شرايط اضطراري ترکيه شدت اين زمين لرزه را 3/6 ريشتر و مرکز آن را در 11 کيلومتري روستاي چامليک در جنوب شهر ازمير اعلام کرد. اين زمين لرزه در ساعت 1:30 بامداد روي داد و در شهر بودروم در ترکيه 70 نفر هنگام فرار از خانه‌هاي خود زخمي‌و به بيمارستان اعزام شدند.
اين دومين زمين لرزه در اين منطقه در طي سال جاري است که شدت آن بيش از 6 درجه ريشتر بوده است. مقامات يونان براي تخليه زخميان از محله زلزله اقدام به اعزام هلي‌کوپتر کردند. بنا بر گزارش‌ها اسکله جزيره کوز در اثر زمين لرزه آسيب ديده و کشتي‌ها قادر به پهلوگيري نيستند. مقامات اروپايي از آن بيم دارند که اين زمين لرزه باعث ايجاد سونامي‌در اين منطقه شده باشد، اما مقامات ترکيه گفتند که موج‌هاي بزرگ بيشتر محتمل است. ترکيه يکي از کشورهاي زلزله‌خيز جهان است و در سال 2011 زمين لرزه‌اي به قدرت 2/7 ريشتر در شهر وان در شرق اين کشور باعث کشته شدن 200 نفر شد.

نبرد با گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه النصره براي آزاد سازي ارتفاعات شهرک عرسال در مرزهاي لبنان و سوريه، صبح ديروز آغاز شده و خبرها از پيشروي نيروهاي مقاومت در جبهه‌هاي مختلف اين منطقه حکايت دارد.
منابع نظامي‌سوري از آغاز عمليات نظامي‌ارتش سوريه و حزب الله لبنان براي بيرون راندن گروه‌هاي مسلح شورشي از مرزهاي دو کشور خبر دادند.به گزارش شبکه خبري اسکاي نيوز عربي، يک فرمانده نظامي‌سوري اعلام کرد که حزب الله لبنان مقرهاي گروه‌هاي مسلح در مناطق اطراف شهرک عرسال در شرق لبنان را در راستاي اين عمليات هدف قرار داده است.اين حملات از خاک سوريه در مجاورت با مرزهاي لبنان آغاز شد و بر منطقه وادي خيل در ارتفاعات اطراف عرسال متمرکز بود.اين حملات همزمان با حملات ارتش سوريه در ارتفاعات فليطه، واقع در قلمون غربي صورت گرفت.به گفته حزب‌الله لبنان، حملات از فليطه سوريه آغاز شده و مقرهاي جبهه النصره در قلمون غربي و عرسال را هدف قرار داد.ارتش سوريه اخيرا با حمايت حزب الله و روسيه عمليات‌هاي خود را براي پاکسازي کامل اين کشور از وجود تروريست‌ها سرعت بخشيده و به پيروزي‌هاي چشمگيري رسيده است. ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت در نخستين مرحله از عمليات پاکسازي مناطق مرزي با لبنان، ديروز منطقه تله البرکان را از تروريست‌هاي النصره بازپس گرفتند.

وزير خارجه آلمان اعلام کرد که در هماهنگي با صدراعظم آلمان در روابط اين کشور با ترکيه بازنگري خواهد شد.
زيگمار گابريل به شهروندان آلمان براي سفر به ترکيه هشدار داد و گفت که آنها هر لحظه مي‌توانند بدون دليل دستگير شوند.«زيگمار گابريل» وزير خارجه آلمان در واکنش به دستگيري يک فعال حقوق بشري کشورش در ترکيه، از برداشتن گام‌هايي عليه آنکارا خبر داد.گابريل با بيان اينکه حول تجديد نظر درباره عضويت ترکيه در اتحاديه اروپا با کشورهاي عضو صحبت خواهد کرد، گفت ديگر نمي‌تواند تضمين کند برلين با آنکارا در اين باره همکاري کند.وزير امور خارجه ترکيه از اظهارات همتاي آلماني خود در خصوص تغييرات در سياست‌هاي اقتصادي برلين انتقاد کرد.به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، مولود چاووش‌اوغلو، رييس دستگاه ديپلماسي ترکيه ضمن انتقاد از اظهارات زيگمار گابريل، همتاي آلماني خود که گفته بود برلين سياست‌هاي اقتصادي خود در قبال آنکارا را مورد بازبيني قرار مي‌دهد، خاطرنشان کرد که چنين روندي مبتني بر معيارهاي دوگانه بوده و قابل قبول نيست. چاووش‌اوغلو در صفحه توئيتر خود نوشت: آلمان کشوري است که به اعضاي حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و جنبش گولن در خاک خود پناه مي‌دهد.وي ادامه داد: اظهارات اين‌چنيني از سوي آلمان صرفا مبتني بر معيارهاي دوگانه و غيرقابل‌قبول است.سه‌شنبه گذشته دادگاهي در ترکيه حکم بازداشت شش فعال حقوق بشر را صادر کرد. يکي از افراد دستگيرشده اهل برلين است.

انتقال قدرت به وليعهد عربستان شايد درماه سپتامبر
گروه بين الملل – درحاليکه عربستان سعودي با تنش‌هاي خارجي چون بحران قطر و نگراني غرب روبروست ، هر روز لرزه‌هاي تازه در داخل خاندان سلطنتي مشاهده مي‌شود.
خبرگزاري رويترز از احتمال کناره‌گيري ملک سلمان و انتقال قدرت از پادشاه کنوني عربستان به پسر وي خبر داد و اعلام کرد که اين اتفاق «شايد به زودي ماه سپتامبر» به وقوع بپيوندد. به گزارش خبرگزاري رويترز با انتشار گزارشي به رويدادهاي مربوط به برکناري محمد بن نايف که قرار بود پادشاه بعدي عربستان باشد، پرداخت. در اين گزارش آمده است: در 21 ژوئن محمد بن نايف که چهره‌اي قدرتمند
 در دستگاه اطلاعاتي عربستان طي دو دهه گذشته بوده و قرار بود پادشاهي عربستان به او برسد، براي ملاقات با ملک سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه فعلي عربستان به طبقه چهارم اقامتگاهي سلطنتي در مکه فراخوانده شد.به گفته يک منبع نزديک به محمد بن نايف، در اين جلسه وي مطلع شد که پادشاه دستور برکناري او را در راستاي وليعهد نمودن پسرش، محمد بن سلمان صادر کرده که علت اين امر اعتياد به داروهاي مسکن عنوان شده است.اين منبع خاطرنشان کرد: پادشاه با محمد بن نايف در اتاقي خلوت ديدار کرده و به او گفت: از تو مي‌خواهم که کناره‌گيري کني زيرا به اين نصيحت که اعتياد خود را درمان کني عمل نکردي و اين امر در تصميم‌گيري‌هاي تو به طرز خطرناکي تأثير مي‌گذارد. با وجود اين، "منابع آگاه" گفته‌اند که ملک سلمان در انتصاب فرزندش به مقام وليعهدي مصمم بوده و مشکل "اعتياد" محمد بن نايف را بهانه‌اي براي کنار گذاشتن او قرار داده است.اما سه تن از اعضاي خاندان سلطنتي عربستان، چهار مقام نزديک به پادشاهي سعودي و شماري از ديپلمات‌هاي منطقه به رويترز گفته‌اند که محمد بن نايف از تصميم پادشاه در کنار گذاشتن‌اش "غافلگير" شده است.
يکي از اين منابع در گفت‌وگو با رويترز از شوکه شدن بن نايف و "کودتا" عليه او سخن گفته است.اين منابع سياست‌هاي وليعهد جديد عربستان را عجولانه و "نسنجيده" مي‌دانند که از جمله رياض را درگير جنگ پرهزينه يمن کرده و در صورت نشستن او بر مسند پادشاهي، مناقشه در يمن، رقابت منطقه‌اي با ايران و بحران خليج فارس و قطر ابعادي گسترده‌تر خواهند گرفت. .در همين حال خبرگزاري رويترز به نقل از يکي از حاضران در محل وقوع اين ملاقات گفت: پادشاه عربستان اين ماه بيانيه‌اي را ضبط کرده که در آن انتقال پادشاهي به پسرش را اعلام مي‌کند. بر اساس گزارش خبرگزاري رويترز، اين بيانيه ويدئويي ضبط شده ممکن است در هر زماني «شايد به زودي ماه سپتامبر» پخش شود.
تاسيس نهاد جديد امنيتي
ملک سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان سعودي طي حکمي‌دستور داد تا دو سازمان مبارزه با تروريسم و امنيت داخلي عربستان در چهارچوب نهاد جديدي به فعاليت خود ادامه دهند. اين تصميم در پي برکناري محمد بن نايف، وليعهد و وزير کشور پيشين عربستان سعودي و آغاز روند بازنگري در فعاليت دستگاههاي امنيتي اين کشور اتخاذ شد. جابجايي پرسنل ارشد امنيتي، تغيير رئيس گارد سلطنتي و ارتقاء مقام عبدالعزيز بن محمد الهويريني، رئيس نهاد امنيتي جديد و معاون او به سطح وزير از موارد اعلام شده در اين حکم سلطنتي است.
با اين فرمان که خبر مربوط به آن را آژانس خبري دولتي عربستان سعودي منتشر کرد نهاد امنيتي بزرگترين کشور صادر کننده نفت در جهان و کنترل آن در دستان پادشاه عربستان و وليعهد او متمرکز مي‌شود. خبرگزاري رسمي‌عربستان اعلام کرد که اين تغييرات با هدف مقابله با تمام چالشي‌هاي امنيتي، رسيدن به بالاترين درجه انعطاف پذيري و آمادگي و نيز با هدف افزايش توانايي‌ها براي واکنش سريع در مقابل هر نوع شرايط اضطراري انجام شده است. با اين حکم افراد مهمي‌در ميان مقامات ارشد وزارت کشور که پيش از اين با محمد بن نايف، وليعهد پيشين و برادرزاده پادشاه همکاري مي‌کردند و به گروه «MbN» مشهور بودند، حذف مي‌شوند. مقامات عضو گروه «MbN» براي مدتي طولاني شرکاي پايدار غرب در همکاري‌هاي امنيتي محسوب مي‌شدند.
برخي تحليلگران و آگاهان در مسائل عربستان سعودي اين حکم را شروعي براي يک روند طولاني اصلاحات در اين کشور مي‌دانند که اگرچه از يک سو همسو با منافع داخلي و دولتي است اما از سوي ديگر فعاليت و اختيارات وزارت کشور عربستان را محدود مي‌کند و در مقابل بر قدرت پادشاه مي‌افزايد.
فرمان حکومتي صادر شده در جايگاه دفتر محمد بن سلمان، وليعهد کنوني عربستان سعودي را نيز به سطح وزارتخانه ارتقاء داد.افزايش قدرت نيروهاي وابسته به دفتر محمد بن سلمان مشهور به گروه «MbS» به دو سال حدس و گمان‌ها درباره رقابتهاي پشت صحنه آنها با گروه «MbN» پايان داد. همچنين اگرچه محمد بن سلمان براي بر تخت نشستن بايد خويشاوندان قدرتمند، روحانيون و روساي قبايل عربستان را با خود همراه کند اما به نظر مي‌رسد اين فرمان، روند بر تخت نشيني او را تسريع
 کند.
در بخش ديگري از حکم روز پنجشنبه، پادشاه عربستان محمد الکويز را به رياست سازمان تنظيم کننده سرمايه گذاري کشور موسوم به «CMA» منصوب کرد؛ يعني به رياست نهادي که سرمايه گذاري‌هاي پادشاهي را مديريت مي‌کند.
دستور بازداشت شاهزاده سعودي را صادر کرد
به نظر مي‌رسد سرکوب شاهزادگان خاندان سلطنتي توسط ملک سلمان ادامه داشته باشد. به دنبال انتشار يک نوار ويدئويي از يک شاهزاده سعودي در حالي که شهروندان اين کشور را مورد ضرب و شتم قرار داده و ناسزا مي‌گويد پادشاه عربستان دستور بازداشت وي و تمام دستاندرکاران توليد اين نوار ويديويي را صادر کرد.
به گزارش روسيه اليوم، سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان در ساعات اوليه ديروز دستور داد فورا سعود بن عبدالعزيز بن مساعد آل سعود را دستگير و به زندان بياندازند. همچنين دستور داد تا تمام کساني که در اين نوار ويدئويي منتشر شده در شبکه‌هاي اجتماعي در کنار شاهزاده سعودي حضور داشتند نيز دستگير
 شوند.
ملک سلمان همچنين دستور داد تا تحقيقات لازم را از تمام دست اندرکاران توليد اين نوار ويدئويي که در برگيرنده اقداماتي است که بايد شخص انجام داده مجازات شود صورت پذيرد. بر اساس دستور پادشاه عربستان افراد مذکور تا زمان صدور حکم شرعي عليه آن‌ها نمي‌توانند آزاد شوند.
 وي همچنين دستور داد تا هر گونه اقدامات خلاف قانون که از نفوذ و جايگاه شخص سوء استفاده مي‌شود شناسايي و افراد متخلف به دادگاه تحويل داده شوند. بر اساس اين نوار ويديويي که در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده شاهزاده سعودي تعدادي از شهروندان عربستاني از جمله زنان را مورد ضرب و شتم قرار مي‌دهد.
اين نوارويديويي با هشتک "شاهزاده سعودي شهروندان را کتک مي‌زند" به صورت گسترده در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده و به ترند نخست عربستان تبديل شده است.

فيليپ استيفنز
فايننشال تايمز

قطاري که از مسير قديمي‌جاده ابريشم از آسياي مرکزي، روسيه، بلاروس ، لهستان به غرب اروپا حرکت مي‌کند احتمالا تاثير قابل توجهي در الگوهاي کنوني تجارت نخواهد داشت.موضوع مهم تاثير رواني اين شبکه ريلي است که فاصله ميان آسيا و اروپا را کاهش خواهد داد که بيانگر طراحي بزرگ رئيس جمهور چين شي جينپينگ است. رئيس جمهور چين خواستار ازبين بردن مرزها بين دو قاره است و کشورهاي ثروتمند اروپايي را به چين نزديک کند.قرن اخير شاهد ثروت و قدرت درميان کشورهاي آتلانتيک شمالي بود درحاليکه اروپا و آمريکا به سوي کشورهاي آنسوي اقيانوس روي آوردند.اما شکوفايي و قدرت به سوي شرق و جنوب شرق آسيا حرکت کرد. اصطلاح قرن پاسيفيک به نظر به معني رشد قدرت چين است.ارتش خلق چين درحال ساخت پايگاه در جزاير جنوب درياي چين است تا قدرت دريايي خود را در غرب اقيانوس آرام گسترش دهد و حتي ممکن است در اين آبها با آمريکا دچار تنش شود. اما اين تنش‌ها به معني جاه طلبي پکن نيست. اين جاه طلب بيشتر به سوي غرب است تا شرق. شي جين پينگ بر ايده "يک کمربند، يک جاده" يا بازسازي راههاي دريايي و زميني دوران جهاني سازي تمرکز کرده است. زماني که چين به آينده مي‌نگرد دوراني را تصور مي‌کند که سرزمين‌هاي اوراسيا تکيه گاه حياتي قدرت جهاني شدند و چين بازيکن اصلي اين ميدان است.براي برخي طرح جاده ابريشم به نظر يک مجموعه از اهدافي مختلف اقتصادي و استراتژيک است. بنابراين قطار چيني از ميانمار و تنگه مالاکا عبور مي‌کند. در بندري تازه در پاکستان دسترسي مستقيم به اقيانوس هند و خليج فارس را خواهد داشت. زيرساخت‌هاي گسترده در آسياي مرکزي و آفريقا نيز قابليت صنعتي چين را از نظر منابع خام تامين مي‌کند. برخي از اين سازه‌ها از ديگري موفق تر خواهد بود اما به نظر چين در ساخت قطار بهتر از ريل‌هاي جديد در ديگر کشورها عمل مي‌کند و درجايي احتمالا روسيه و هند نيز سعي در اعمال قدرت خواهند کرد. اما هدف اصلي برتري چين در اروسياست و به نظر همه چيز به نفع رئيس جمهور اين کشور است زيرا انزواي آمريکا از بازار آزاد راه را برايش باز کرده است.
ترجمه : فاطمه مهتدي