کد خبر: ۲۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
فاصه صنعت بیمه ایران با بازیگران موفق آسیایی در میزان ضریب نفوذ بیمه های عمر و سیاست‌های بازار آزاد است.
در پی اعلام رتبه کشورهای آسیایی در صنعت بیمه، ایران در میان 25 کشور آسیایی و در میان دو کشور چین و لبنان در شرق و غرب آسیا با ضریب نفوذ 0.2 درصدی از میزان سهم بیمه های زندگی، علی رغم درصد 2.4 صدم در بیمه های غیر زندگی با رتبه 12 پایین تر از این دو کشور قرار گرفت. با مقایسه موردی صنعت بیمه چین و لبنان به نظر می رسد فاصله صنعت بیمه ایران در بازار رقابتی بیمه در آسیا عدم توجه به بیمه زندگی و سیاست های بازار آزاد است.

با نگاهی به سابقه رشد صنعت بیمه چین طی دهه گذشته که با رشد 10 میلیارد دلاری از سال 1999 به رشد 46 میلیارد دلاری از فروش بیمه زندگی در سال 2006 رسید به خوبی می توان موفقیت دو نهاد دولت و بازار را در رشد بخش بیمه زندگی مشاهده کرد.

کارشناسان معتقدند دو منبع اصلی این رشد در صنعت بیمه چین دو نهاد دولت و بازار بوده است که با کاهش محدودیت‌های حضور بیمه گران خارجی در چین فرصت تاسیس شرکت های بیمه دو ملیتی در چین فراهم شد.

هم چنین تلاش بیمه گران داخلی در بهره از مزایای مزایده عمومی در تأمین سرمایه و استفاده از ابزارهای نوین فروش نیز توانست هدف درازمدت رشد این بخش از خدمات بیمه را محقق کند. تا جاییکه بیمه زندگی چین زمانی به عنوان دومین شرکت بیمه بزرگ جهان در بازار سرمایه با وجود کاهش ارزش بازار اوراق چین شناخته شد.

صنعت موفق دیگر کشور لبنان است که به خاطر نظام آزاد بازار بیمه توانسته به ضریب نفوذ 3.2 درصدی برسد. طبق گزارش سالنامه نشریه تخصصی سیگما از بازار بیمه آسیا، درصد نفوذ بیمه های زندگی در لبنان در سال گذشته به یک درصد رسید. از طرفی حضور قابل توجه شرکت های بیمه گر خارجی در این صنعت به خاطر سیاست‌های بازار آزاد دولت موجب بالا رفتن نرخ رشد سالیانه 10.5 درصدی در بیمه لبنان و کسب سهم 3.13 درصدی از میزان تولید ناخالص داخلی این کشور طی سال های 2012-2008 شده است.

این در حالی است که صنعت بیمه ایران بر پاشنه دو خدمات عمده بیمه خودرو و بیمه سلامت با سهم حدود 90 درصدی از کل سبد سهام صنعت بیمه می چرخد. در حالی که به باور کارشناسان صنعت بیمه هسته سودآور و موتور حیات شرکت های بیمه را میزان فروش بیمه های عمر و زندگی تشکیل می دهد.

این در حالی است که رشد 0.08 تا 0.15 درصدی از ضریب نفوذ بیمه های زندگی که در سال 2013-2009 برای صنعت بیمه در ایران پیش بینی شده بود حاکی از ظرفیت سرمایه گذاری در این بازار بود که محقق نشد و در سال 2015 ضریب نفوذ بیمه های عمر در ایران 0.2 درصد اعلام گردید.

با این حال امید است تا با مهار تورم و بازگشت رقابت پذیری بازار بیمه ایران پس از برداشته شدن تحریم ها نسبت ناهمگن ضرایب نفوذ بیمه‌های غیر زندگی از بیمه های زندگی در ایران که تصویری بدقواره از این صنعت را طی دهه های گذشته به نمایش گذاشته از بین رود و پیش بینی‌های ظرفیت بازار بیمه عمر و سودآوری این بخش از خدمات بیمه محقق شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: