کد خبر: ۳۰۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
خبرگزاري رويترز اعلام كرد كه بزرگترين شركت پالايشي هند مي خواهد قراردادهاي بلندمدت واردات نفت از ايران امضا كند.
پالايشگاه هاي هندي از جمله خريداران سنتي نفت خام ايران هستند كه شماري از آنها در دوران تحريم به خريد نفت از كشورمان ادامه دادند.
بر اساس گزارش ها، در سال هاي تحريم، هند با خريد حدود 20 درصد نفت صادراتي ايران (به طور ميانگين 200 هزار بشكه در روز) در جايگاه دومين مشتري نفت ايران قرار داشت.
آن دسته از پالايشگاه هاي هندي نيز كه با شدت گرفتن تحريم ها، تصميم به توقف مبادلات نفتي با ايران كردند، پس از اجرايي شدن برجام، مذاكره براي از سرگيري واردات نفت از كشورمان را آغاز كردند كه از جمله آنها مي توان به «ريلاينس اينداستريز» اشاره كرد. اين شركت كه به عنوان بزگترين پالايشگر هند به شمار مي رود، چندين پالايشگاه را در زيرمجموعه خود دارد.
خبرگزاري رويترز گزارش داده است كه اين شركت تمايل به خريد محموله هاي بزرگ نفتي از ايران دارد.
بر اين اساس، «وي سريكانت» رئيس مالي شركت «ريلاينس اينداستريز» اعلام كرد، اين شركت در چند ماه اخير خريدهايي كوچك از ايران داشته و براي خريدهاي بزرگتر، در حال مذاكره با طرف ايراني است كه ممكن است منجر به انعقاد قراردادهاي بلندمدت شود.
سريكانت گفت: ما پيش از تحريم ها تعامل هايي با ايران داشتيم و نوع نفت خام صادراتي ايران، با توجه به فاصله اين كشور با هند براي ما جذاب است.
برخي منابع اعلام كردند كه باتوجه به افزايش تمايل شركت هاي هندي براي افزايش واردات نفت از ايران پس از پايان تحريم ها، واردات نفت خام هند از ايران در سال مالي كنوني (سال منتهي به مارس ٢٠١٧- فروردين 96) به دست كم ٤٠٠ هزار بشكه در روز خواهد رسيد.
بر اساس گزارش هاي منابع اوليه كشتيراني، در ماه مارس (اسفند- فروردين) سال جاري ميلادي، واردات نفت خام هند از ايران به بالاي ٥٠٠ هزار بشكه در روز رسيده است كه بالاترين رقم در پنج سال گذشته به شمار مي آيد.
مجموع واردات روزانه نفت خام ايران از سوي پالايشگران هند در دوره يادشده ٥٠٦ هزار و ١٠٠ بشكه بود كه ١٣٥ درصد نسبت به ماه فوريه (بهمن- اسفند) سال جاري ميلادي بيشتر است.
اين ميزان افزايش صادرات نفت به هند به عنوان دستاورد بزرگ دولت ايران در گسترش فعاليت ها در بازارهاي منطقه اي پس از رفع تحريم ها به شمار مي رود.
در پايان سال مالي منتهي به ٣١ مارس امسال (١٢ فروردين) در هند، ميانگين واردات نفت خام اين كشور از ايران با 14.4 درصد رشد ساليانه به ٢٥١ هزار و ١٠٠ بشكه در روز رسيد كه بالاترين رشد ساليانه واردات هندي ها از ايران از سال ٢٠٠٧ ميلادي تاكنون به شمار مي آيد.
در ماه مارس امسال، شركت «اسار اويل» بزرگترين واردكننده هندي نفت ايران و جايگاه دوم در اختيار شركت پالايش و پتروشيمي مانگلور بود.
شركت ريلاينس هند پس از ٦ سال وقفه، با خريد يك محموله از ميعانات نفتي ميدان فروزان ايران در ماه مارس امسال، خريد نفت از ايران را از سر گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر: