کد خبر: ۲۳۸۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
وزیر اقتصاد خواستار اجرای سه نکته از جمله ایجاد شفافیت و مقابله با فساد از سوی رییس سازمان بورس شد.

سه دستور فوری همتی به رییس جدید سازمان بورس

وزیر اقتصاد خواستار اجرای سه نکته از جمله ایجاد شفافیت و مقابله با فساد از سوی رییس سازمان بورس شد.

عبدالناصر همتی در آیین تودیع و معارفه رییس سازمان بورس گفت: رییس سازمان بورس سه وظیفه مهم بر عهده دارد، یکی اینکه به اصطلاح کتش را در بیاورد و در وسط میدان باشد، دوم اینکه ماهی یکبار با خبرنگاران و فعالان بازار جلسه برگزار کند و در مسایل مختلف موضع گیری کند. نکته سوم هم برخورد با فساد و شفاف سازی است. خبرهایی به من رسیده و فعالان بازار از عملیاتی که در مجموعه بازار اتفاق میافتد گلایه می‌کنند.

وی گفت: به من گفته‌اند که در سخنرانی‌ها مثبت صحبت کنم، اظهار داشت: رهبری شعار امسال را جهش تولید با مشارکت مردمی نام گذاری کردند اما آمار سه ماه بانک مرکزی می‌گوید توفیق رشد تا پایان رشد بالا نیست و بعید است که تا پایان سال نرخ رشد حتی به ۴ درصد برسد و مهم این است که این رشد با کیفیت و به رفاه مردم منجر شود.

همتی تاکید کرد: هزار آیین نامه بنویسم اما تورم بالا و رشد اقتصادی پایین باشد، بی‌فایده است و در شرایطی که کشورهای دیگر چهارنعل رشد می‌کنند ما رقابت بین‌المللی را از دست می‌دهیم. اگر کشورها به رشد رسیدند به این دلیل بوده که به بازارهای مالی تکیه کرده و اگر به این کشورها فخرفروشی می‌کنند به دلیل قدرت بالای مالی آنها است اما در ایران هنوز درباره هماهنگی سازمان‌های مختلف حرف می‌زنیم و اینکه چه کسی مقصر است، معتقدم همه مقصیر هستیم چراکه حکمرانی اقتصادی کشور اشتباه است.

وزیر اقتصاد گفت: رشد اقتصادی ، کنترل تورم و جلوگیری از بیکاری است اگر این موارد محقق شود یعنی مسئولان موفق بودند. حضور جلسات مختلف مهم است اما خروجی کار منم است. به عنوان مثال تا امروز فرصت نکرده ام در دفتر خودم بنشینم چراکه جلسات متعددی داشته ام اما همانطور که اشاره شد خروجی جلسات مهم است. در بازار سرمایه هم به همین صورت است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که وقتی ارزش یک شرکت در دنیا دو برابر مارکت کپ 140میلیارد دلاری بازار سهام ایران است، این وضعیت قابل قبول نیست و باید اصلاح شود.

وی افزود انتظار من از آقای صیدی این است که فکری برای اندازه بازار و مارکت کپ داشته باشند.

همتی گفت: با قطع برق تولید نابود میشود و از اهداف پیش بینی شده عقب می‌افتیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: شنیدم برای قهوه ارز ترجیحی و ۴۵ هزار تومانی اختصاص می‌دهند چرا باید از سرمایه‌گذاران ارز را بگیریم و با آن قهوه وارد کنیم و همان قهوه را هم مردم با چند برابر قیمت در بازار خریداری کنند. درست است که قهوه فراگیر شده و دیگر همه قهوه می‌خورند اما چرا باید نرخ ترجیحی به آن اختصاص دهیم.

همتی با اشاره به اینکه، بورس باید مرکز تامین اعتباری کشور شود، گفت: تمام بار روی دوش سیستم بانکی است که باید اصلاح شود. اصلاح نرخ سود وقتی محقق می‌شود که بانک‌های ما تراز باشند. با همکاری تیم اقتصادی تلاش می‌کنیم تا نرخ بهره را کنترل کنیم و برای تامین مالی روی بازار سرمایه تکیه کنیم. امروز پنجاه میلیون سهام دار داریم اما فعالان بازار خیلی کم شده‌اند که باید اصلاح شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار