کد خبر: ۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
درپی مذاکرات مسئولان کشاورزی ایران و فرانسه، زمینه‌های همکاری کشاورزی دو کشور اعلام شد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ نشست محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی با پاتریسیا آدام، رییس کمیسیون مجلس ملی فرانسه امروز با هدف توسعه همکاری‌های دو جانبه در بخش کشاورزی برگزار شد.

حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در این نشست با اشاره به این‌که همکاری بین ایران و فرانسه در زمینه کشاورزی و دامپروری در سه حوزه تعریف شده است، گفت: نخستین حوزه این همکاری‌ها در زمینه زیر بخش زراعت و همکاری در زمینه بذر خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که در این زمینه قرار شده که معاونت زراعت وزارت کشاورزی جهت عملی کردن همکاری‌ها سفری را به فرانسه داشته باشد، اظهار کرد: زمینه دوم همکاری‌های کشاورزی بین ایران و فرانسه در بخش شیلات به خصوص آبزی پروری خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: با توجه به این که ایالت برست در زمینه آبزی پروری بسیار قوی است قرار شده شرکت‌های دو کشور همکاری‌هایی را در زمینه‌های فنی و سرمایه‌گذاری شیلات با یکدیگر داشته باشند.

حجتی با بیان این‌که سومین زمینه همکاری بین ایران و فرانسه در حوزه زیر بخش امور دامپروری خواهد بود، گفت: مسائل مربوط به طیور و دام خصوصا دام های سنگین پیگیری می‌شود و قرار است در راستای عملیاتی کردن موافقت‌ها در زمینه دام و طیور سفری به فرانسه ترتیب داده شود.

*دعوت از وزیر کشاورزی فرانسه برای حضور در ایران

وی با ابراز امیدواری از گسترش روابط ایران و فرانسه در زمینه توسعه همکاری‌های کشاورزی افزود: در این حوزه نشست‌های خوبی با شرکت‌های خصوصی فرانسوی برگزار شده و امیدوارم روز به روز همکاری‌ها گسترش داده شود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به دعوت وزارت کشاورزی ایران از وزیر کشاورزی فرانسه برای حضور در ایران، اظهار امیدواری کرد با توجه به دعوت نامه شفاهی و کتبی که به مقام وزارت کشاورزی فرانسه داده شده است در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور وی در ایران و گسترش روابط باشیم.

حجتی با اشاره به این که در طول سال‌های گذشته ایران و فرانسه همکاری‌های زیادی در زمینه کشاورزی و دامپروری داشته اند، گفت: با این حال از 40 سال گذشته تاکنون تغییر و تحولات زیادی در جهان به وجود آمده است و کشورها باید خود را با شرایط جدید وفق داده و راه‌های همکاری نوین را پیدا کنند.

وی با بیان این‌که مدیریت سرمایه و کار مشترک در کشورهای منطقه از جمله راهکارهای ایران برای ایجاد همکاری با کشورهای مختلف است، تصریح کرد: با توجه به بازار مناسب و گسترده منطقه برای کالاهای کشاورزی و دامی فرانسوی‌ها امیدوارم ایران بتواند زمینه جدید همکاری را با این کشور فراهم کند.

*اولین محموله بذر فرانسوی به ایران وارد شد

براساس این گزارش؛در ادامه این نشست دکتر رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که در راستای توسعه ارتباطات دامپروری بین ایران و فرانسه از مجموعه تحقیقات شیلات این کشور بازدید کرده است، گفت: مقدمات خرید منابع ژنی از سوی بخش خصوصی در سفر شکل گرفت.

رکنی افزود: با توجه به استعداد خوبی که ایران و فرانسه در زمینه تولید مواد معدنی دارند این دو کشور در این حوزه نیز می‌توانند همکاری داشته باشند.

در ادامه این نشست شریعتمدار، معاون وزیر در امور بذر و زراعت با تاکید بر این‌که مذاکرات در زمینه همکاری برای واردات بذر و زراعت بین دو کشور صورت گرفته است، گفت: قرار است بذر کلزا از کشور فرانسه وارد ایران شود و یک محموله آن نیز در حال حاضر به ایران رسیده است.

وی افزود: هیاتی از یکی از شرکت های تولیدکنند بذر در فرانسه وارد ایران شده است و برای کادر فنی وزارت کشاورزی کلاس‌های آموزشی برگزار کرده است.

*سه هیات فرانسوی برای آبزی‌پروری وارد جنوب ایران شده‌اند

 عبدالحی معاون شیلات و آبزی‌پروری نیز با اشاره به این که ایران و فرانسه در دو بخش آب شیرین و آب شور همکاری خواهند داشت، گفت: سیاست دولت جدید عمدتا در فعالیت در آب‌های شور به ویژه خزر و خلیج فارس متمرکز شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه هیات فرانسوی وارد جنوب کشور شده اند و با بخش خصوصی در زمینه شیلات و آبزی پروری همکاری دارند.

عبدالحی با اشاره به این‌که مدیر شرکت آکوآلوکس فرانسه در حال حاضر در چابهار فعالیت دارد، تصریح کرد: این شرکت برای ایجاد یک سایت جهت پرورش ماهی در چابهار مذاکره کرده است.

معاون شیلات و آبزی‌پروری خاطرنشان کرد: علاوه بر آن دو شرکت فرانسوی دیگر نیز در قشم با ایران همکاری می‌کنند که یکی از این شرکت‌ها در زمینه صید ماهی میکروفیدل برای تولید پودر ماهی با ایران همکاری خواهد کرد.

وی با اشاره به این‌که ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قزل آلا درجهان است، گفت: می توان گفت ایران در زمینه تولیدات آبزی در آب شیرین رتبه اول را دارد بنابراین برای انتقال تکنولوژی‌ها در این زمینه نیازمند همکاری فرانسه است.

*همکاری ایران و فرانسه برای پرورش ماهیان خاویاری

عبدالحی با بیان این‌که در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری نیز دو کشور همکاری خواهند کرد، گفت:‌ با توجه به این که ایران می تواند نیاز کشورهای خاورمیانه در زمینه قزل آلا را پوشش دهد برای اجرایی کردن برنامه‌ها در این زمینه از فرانسه درخواست همکاری کرده‌ است.

صفایی، معاون تعاون روستایی نیز با اشاره به تجربه‌های فرانسه در زمینه سازمان‌دهی توسعه کشاورزی خاطرنشان کرد: در ایران اتحادیه‌های کشاورزی در زمینه های تخصصی مختلف سازمان دهی خوبی دارند که این امر باعث می‌شود ایران بتواند با اتحادیه‌های کشاورزی فرانسوی هم در تولید و هم در تجارت همکاری‌های خوبی داشته باشند.

در ادامه این نشست پاتریسیا آدام، رییس کمیسیون مجلس ملی فرانسه با اشاره به اینکه ایران می تواند در زمینه مواد غذایی و کشاورزی با کشور فرانسه همکاری‌های مناسبی داشته باشد، گفت: ایران و فرانسه در هر زمینه‌ای از جمله دام، طیور، شیلات، ماهیان و صادرات مواد غذایی می توانند با یکدیگر همکاری کنند.

*همکاری فرانسوی‌ها برای ساخت کارخانه شیر خشک

در ادامه این نشست رییس اتاق بازرگانی و کارآفرینی فرانسه با اشاره به این‌که فرانسه در زمینه لبنیات با یک شرکت ایرانی همکاری داشته است، گفت: همچنین در زمینه ساخت کارخانه شیر خشک نیز زمینه‌های همکاری در ایران بوجود خواهد آمد زیرا ایران خواستار این محصول است و خوشبختانه شیر خشک شامل تحریم‌ها نیست.

وی با اشاره به این‌که در زمینه تهیه مواد اولیه و بذر بین ایران و فرانسه همکاری‌هایی به وجود آمده است، اظهار کرد: همچنین توسعه روابط در حوزه دامپروری نیز از جمله اموری است که مورد توجه قرار خواهد گرفت. همچنین در زمینه مصالح کود،ژنتیک و مواد غذایی نیز بین ایران و فرانسه روابطی شکل می گیرد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: