کد خبر: ۱۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
مردمان دیار جنگ، این روزها با معضلی دست و پنجه نرم می کنند که پديده اي همچون ریزگرد مانعی برای به گوش رسانيدن فریادشان است و پس از سالها صبوري اکنون خواستار تحقق رفع نیاز اولیه ای به نام هوای پاک جهت استنشاق هستند. اما گویی این هوا نه تنها با ریزگرد بلکه با سیاست نیز عجین شده که تنفس را سخت تر می کند! در عين حال اعتراضات مردم طي هفته هاي اخير ادامه داشت و طی هفته گذشته نيز مقام معظم رهبری طی دستوری تاکیدی دولتمردان را مجاب به پیگیری ضرب الاجلی برای رفع مشکل ریزگردها كردند. از طرفي طی هفته های اخیر سایه سنگین سیاست نیز بر ریزگردها چنبره زده و جناح های مختلف به دولتمردان تاختند.

گویی که این مشکل تنها در دولت یازدهم نمایان شده و دولت های قبل، از این امر مبرا بودند. آنچه كه امروزه مردم ديار خوزستان با آن دست به گريبان هستند ماحصل سالها بي برنامگي است كه مسئولان به جاي آينده نگري و شناسايي مشكلات بي تدبيري را پيشه ساختند تا ترسيم نقشه راهي براي حل اين معضل به سالهاي آتي موكول شود.

هر چند در اين بين نقش عوامل اكوسيستمي غير قابل كتمان است بطوريكه هم اكنون 22 استان كشور در معرض اين ريزگردها قرار گرفته اند و بحران كم آبي يكي از عوامل عمده به وجود آورنده اين پديده زيست محيطي است.

عواملي كه اگر هم اكنون نيز كالبد شكافي نگردد و راههاي اصولي براي مقابله با آن انديشيده نشود طي سالهاي آينده به معضلي دو چندان نه تنها براي ديار خوزستان بلكه براي كل كشور تبديل خواهد شد.

در اين بين به قول وزير بهداشت باور کنیم با سخنان احساسی و فرافکنی نمیتوان این معضل را حل کرد. انجام کار علمی، سود جستن از دانش مشاوران کارآزموده و داشتن برنامه، تنها چاره است. با مردم هم البته باید صادقانه صحبت کنیم. آن چه بر افکار عمومی اثری نامطلوب برجای میگذارد، تبلیغات غیر واقع و انعکاس ندادن حقایق است.

به واقع امروز به هم تاختن و جناح بندي هاي بي حد و مرز چاره حل مشكلات مردم نيست و منتقدان بايد بدانند اگر انتقادي نيز در اين زمينه وجود دارد بايد در سايه ارائه راهكار بوده و مقصر شناختن حتي دولت هاي قبل نيز در وضعيت كنوني مثمر ثمر نخواهد بود.

امروز كشورمان جداي از فشارهاي سياسي و اقتصادي دشمنان خارجي با مسائلي به مراتب مهم تر در داخل دست به گريبان است بطوريكه بحران آبي كه به جد طي سالهاي آتي بر آن افزوده مي شود از جمله مواردي است كه مسئولين بايد نگاه ويژه تري نسبت به آن داشته باشند.

نگاه انتقادي و تيزبينانه براي رهايي از مشكلات و ارائه راهكارهاي متناسب و اصولي نه تنها بد نيست بلكه
مي تواند ترسيم گر نقشه راهي براي رهايي از مشكلات باشد اما اگر اين نوع نگاه بخواهد با اهداف صرفا جناحي و با اغراض سياسي آميخته شود و در اين شرايط تنها به دنبال مقصر گشت گره گشا نخواهد بود.

در اين بين تلاش دولت يازدهم در تدوين طرح جامع ريزگرد و پيگيري حل مشكلات مردم خوزستان ستودني است و اميد است كه با تلاش بيشتر و در نظر گرفتن مواردي همچون تغيیر الگوهای کشاورزی منطبق با شرايط کم آبی، تثبيت خاک از طريق کاشت گیاهان مقاوم در برابر خشکی، حفظ منابع آب در سفرههای آب زيرزمينی، افزايش قابل توجه برنامههای آموزش عمومی در زمينه محيط زيست بتوان به راه حلي اصولي دست يافت تا مردم ديار خوزستان نيز از حداقل حق طبيعي خود كمال بهره را ببرند.مردمي كه با وجود مشكلات زيست محيطي طي سالهاي اخير دم برنياوردند و در سالروز پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي همچون گذشته در صحنه حاضر بودند كه به واقع مسئولين بايد قدر اين ولي نعمتان خود را به خوبي دريابند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار