کد خبر: ۱۰۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷

سلامت نیوز:جمع‌آوری و دفن زباله‌های شهری پس از شیوع کرونا صورت دیگری به خود گرفته است، به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، طرح تفکیک زباله‌ها تا ادامه این وضعیت فعلا منتفی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،علاوه بر این تولید روزانه زباله‌های عفونی بیمارستانی در این روزها به بیش از 110 تن رسیده که برای بی‌خطرسازی این زباله‌ها، شهرداری تهران در حال رایزنی برای تهیه دستگاه چینی بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی است.

صدرالدین علیپور در نشست خبری ویدیوکنفرانسی شنبه و در تشریح آخرین اقدامات سازمان مدیریت پسماند در مقابله با کرونا اشاره کرد که شیوع این ویروس تغییری را در مدیریت پسماند رقم زده است که طبق این تغییر، اگر در گذشته از 4 هزار و 800 تن زباله دریافتی روزانه، 2 هزار و 300 تن آن به کمپوس تبدیل و 2 هزار و 400 تن آن دفن می‌شد، حالا در طول شبانه‌روز بیش از 7 هزار تن زباله از سطح شهر جمع‌آوری و از طریق ایستگاه‌ها به مجموعه آرادکوه منتقل و در آنجا دفن می‌شود.

به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، پسماندهای پزشکی جمع‌آوری شده در بهمن ماه روزانه در حدود 70 تن بود، اما حالا میزان‌ تولید این نوع زباله افزایش یافته و به بیش از 110 تن رسیده است و این کار پرخطر توسط کارگران پسماند صورت می‌گیرد. علیپور در گفته‌هایش اشاره کرده است که بحث حفاظت کارگران بر اساس پروتکل‌های بهداشتی به‌طور دقیق پیگیری می‌شود و مواردی همچون تهیه دستکش و ماسک و در اختیار گذاشتن این ملزومات بهداشتی برای کارگران ادامه دارد. علاوه بر این در حال حاضر، تفکیک زباله‌ها در هیچ منطقه‌ای صورت نمی‌گیرد و تمام زباله‌های جمع‌آوری شده دفن می‌شوند. روزانه 600 اکیپ نیز در ایستگاه‌های میانی و مجموعه آرادکوه در حال انجام عملیات ضدعفونی هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در خصوص رهاسازی زباله‌های بیمارستانی در سطح شهر تهران نیز گفت: تاکنون گزارشی از رهاسازی پسماندهای پزشکی نداشته‌ایم. در این حوزه اداره کل سلامت نظارت دقیقی دارد اما از سوی آنها نیز گزارشی در این رابطه نداشته‌ایم. اگر چنین اتفاقی در سطح شهر مشاهده شود قطعا از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری خواهیم کرد.علیپور در خصوص دستگاه زباله‌سوزی که قرار است از کشور چین برای زباله‌های بیمارستانی تهیه شود نیز اذعان داشت: مذاکراتی از طریق سفیر چین در این خصوص انجام شده تا دستگاهی با روش مایکرویو که پسماندهای پزشکی را بی‌خطرسازی می‌کند، تهیه شود.

در حال حاضر در تهران بیمارستان‌ها بی‌خطرسازی زباله‌های خود را انجام می‌دهند، اما با توجه به حساسیتی که در این حوزه وجود دارد، احساس کردیم این دستگاه می‌تواند زباله‌های بیمارستانی را به‌طور کامل بی‌خطرسازی کند و ظرفیت آن روزانه بی‌خطرسازی ۱۰ تن زباله بیمارستانی است، لذا در جلساتی شرایط خود را توضیح دادیم و الزامات وجود این دستگاه را مطلع شدیم، نهایتا قطعی شد که این دستگاه با تمامی تجهیزات جانبی در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد و بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی از این طریق انجام شود.علیپور در پاسخ به سوالی در خصوص ظرفیت مجموعه آرادکوه برای دفن پسماند گفت:

فعلا فضا برای دفن پسماند در این مجموعه وجود دارد، اما آرادکوه ظرفیت مشخصی دارد که تا پیش از شیوع کرونا در تلاش بودیم در قالب طرح کاپ دفن را به حداقل برسانیم و در مقابل ظرفیت تولید کمپوس را بالا ببریم.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر بود در سال ۹۹ دفن زباله در این مجموعه را به زیر ۱۰۰۰ تن برسانیم و به کمک اصلاح سیستم دفن و تفکیک کمک بیشتری به حفظ محیط زیست داشته باشیم، اما با شیوع کرونا در حال حاضر روزانه کار سنگین جمع‌آوری ۷۰۰۰ تن زباله و دفن آن در آرادکوه انجام می‌شود.او در خصوص احتمال وجود پسماندهای بیمارستانی ناشی از درمان و قرنطینه افراد مبتلا به کرونا در خانه‌ها گفت: ما از ابتدا با ممنوعیت تفکیک و دفن تمامی زباله‌ها کار فراتری را انجام دادیم و در این حوزه ریسک نکردیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار