کد خبر: ۱۰۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸

علاءالدین بروجردی

نماینده مجلس شورای اسلامی

نکته بسیار مهم و اساسی از سوی مقام معظم رهبری برای ارتقای تولید و بهبود وضعیت اشتغال با نامگذاری ۲ سال اخیر در کشورمان بیان شده است. ارزیابی مقام معظم رهبری از شعار سال گذشته با عنوان «رونق تولید» بسیار مهم بود اما متأسفانه ما فقط ۱۰ درصد موفقیت تحقق این شعار را داشتیم...

ولی باید تلاش کنیم ضمن جبران عقبماندگی تحقق شعار سال گذشته، شعار سال جاری یعنی «جهش تولید» را هم عملیاتی کنیم. رونق تولید و جهش تولید برای وضعیت کشورمان بسیار هشدار دهنده است. ضمن اینکه این موضوع نشاندهنده این واقعیت است که ما در جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا باید محوریت کار را در اقتصاد به سمت تولید ببرم و بپذیریم که موفقیت چشمگیری را در سال گذشته به دست نیاوردهایم. همچنین باید بدانیم با همه وجود و همه ارکان نظام اعم از دولت، مجلس و قوه قضاییه تلاشهای مستقل و منسجمی را داشته باشیم. جدا از موانع خارجی برای ارتقای وضعیت تولید در کشورمان باید به ظرفیتهای داخلی توجه ویژهای کنیم. این در حالی است که سهم تحریمهای آمریکا حداکثر ۳۰ درصد است ولی عملاً ما دچار خودتحریمی ۷۰ درصدی هستیم. از سوی دیگر شبکه بانکی باید در بهبود اقتصاد احساس مسئولیت بیشتری کند و با هدف کمک به چرخه اقتصاد ورود کند. لذا نیازمند اصلاح ساختار نظام بانکی هستیم. برای مثال کارگروه اقتصادی اعتبار مالی یک پروژه را ۳ میلیارد در نظر میگیرد که بانک فقط یک میلیارد آ ن را پرداخت میکند و عملاً پیمانکار کار را شروع میکند اما بانک در میانه اجرای پروژه به تعهداتش عمل نمیکند و سررسید پرداخت تسهیلات تمام میشود و به دنبال آن عملاً پروژه به مرحله بهرهبرداری نرسیده و عملیات اجرایی پروژه متوقف میشود. متأسفانه ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که بانک سود زیادی را از طریق تسهیلات ارائه شده کسب میکند این در حالی است که برخی پروژهها فقط ۲۰ درصد بازدهی مالی دارند و همین میزان را بانک مطالبه میکند. در حالیکه سرمایهگذار هزینههای مترتب دیگری نظیر استهلاک، حقوق کارگر، مالیات، عوارض، بیمه و... دارد.

یکی دیگر از مشکلات جهش تولید آن است که بانکها و نهادهای بالادستی اجازه نمیدهند یک پروژه به درآمدزایی برسد و با ارائه تنفسی چند ماهه بازپرداخت را مطالبه کنند. در حالیکه تولیدکنندگان دغدغهای به نام بانک دارند چرا که برخی پروژهها و کارگاهها و کارخانجات که هنوز راهاندازی نشده و به درآمدزایی لازم نرسیده است نگران بازپرداخت اقساط تسهیلات هستند. لذا منطق حکم میکند که اقساط تسهیلات باید بعد از اتمام پروژه و رسیدن به سودهی دریافت شود. همچنین برخوردهای بانکها با تسهیلات گیرندگان هم بسیار خشن است و عملاً تولیدکننده از سوی نظام بانکی ممنوعالخروج شده، زندانی و از هستی ساقط میشود و حتی حسابهای بانکی آنها هم مسدود میشود و این نوع برخوردها باعث میشود که عملاً دل و دماغی از سوی سرمایهگذاران برای آغاز سرمایهگذاری وجود نداشته باشد.

وقتی پروژهای به درآمدزایی نرسیده است باید دریافت مالیات از آن تدریجی باشد؛ وقتی مالیات پروژهای ۲۵ درصد در نظر گرفته میشود و در میانه اجرای آن پروژه قرار داریم دریافت مالیات از پیمانکار باید پلکانی باشد. به طوری که برای مثال در سال اول ۱۰ درصد، سال دوم ۲۰ درصد و در پایان سال سوم به رقم مذکور برسند؛ عملاً دولت باید اجازه بدهد نهال جوان کاشته شده به درختی تنومند تبدیل شود سپس مطالبه مالیات کامل کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار