کد خبر: ۱۰۶۶۹۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹

علی اکبر روح نواز

کارشناس مسائل سیاسی

دولت تصمیم گرفت برای کمک به مردم به ویژه آنهایی که در نتیجه کرونا با مشکلات مالی رو به رو شدهاند کمک کند به همین دلیل وام یک میلیون تومانی را تعریف کرد که با توجه به چالشهای این وام، بهتر است امروزه از عنوان دردسرساز برای این وام استفاده کنیم. در این رابطه لازم است به چند نکته اشاره شود. یکم؛ چندی پیش برای کمک به مردم، دولت از اعطای وام یک میلیون تومانی باسود ۱۲ درصد خبر داد اما بر اثر اعتراض عمومی، رئیس دولت آن را به قرض الحسنه تبدیل کرد. دوم؛ برای بهره مندی از این تسهیلات، ارسال پیامک تقاضا از سوی سرپرست خانوار یارانه بگیر با شماره موبایل ثبت شده به نام سرپرست خانوار به سرشماره ۶۳۶۹ را شرط اساسی اعطای وام اعلام کردند. سوم؛ مهلت ثبت نام وام را تا ۳۱ فروردین و غیرقابل تمدید اعلام و در مواجهه با ازدحام، زمان آن را برای جاماندگان فاقد سیمکارت تا ۷ اردیبهشت تمدید کردند.

چهارم؛ مردم برای گرفتن سیم کارت در بحبوحه شیوع کرونا، مقابل دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور صف بستند و دوربینهای تلویزیون باز هم، مردم را ناقضان پروتکلهای بهداشتی معرفی کردند.

پنجم؛ وزیر جوان که تصاویر صفهای طویل را دید توئیت کرد که این شیوه درست نیست و ثبت درخواست و تحویل سیمکارت آنلاین باشد! غافل از این که این یک فقره گویی به گفته صاحبان دفاتر پیشخوان، شدنی نیست! ششم؛ تازه متوجه شدند حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سرپرست خانوار فاقد شماره موبایل اختصاصی برای این منظور هستند که به این وام نیاز فوری دارند. هفتم؛ وقتی مردم، وام یک میلیون تومانی را بر جان و سلامت خود ترجیح میدهند میشود عمق فاجعه و فقیرتر شدن خانوادهها را متوجه شد. هشتم؛ پروسه وام کرونا به مثابه کلان پروژه دولت، علاوه بر این که مردم را از قرنطینه خارج کرده و در ازدحام صف سیمکارت آزار میدهد از طرفی بار دیگر ضعف مدیریت و برنامه ریزی دولت ژنرالها را به محک آزمون و قضاوت گذاشت.

نهم؛ سال ۹۲ با اجرای فاجعهبار توزیع سبد کالا، تعدادی از مردم در صفهای تحویل سبد کالا قربانی تصمیم نسنجیده شدند و امیدواریم این رسوایی در صف سیمکارت وام کرونا تکرار نشود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار