کد خبر: ۱۰۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۲

محمدرضا منصوری

عضو کمیسیون صنایع و معادن

قیمت خودرو بدون هیچ حساب و کتابی گران می شود و هیچ کس هم پاسخ گو نیست و اگر بخواهیم در این خصوص بحثی مطرح کنیم، آشفته بازار خودرو بهترین عنوان برای این وضعیت بی سروسامان است. در این شرایط نیاز به مرجعی قانونی احساس می شود که بتواند بر قیمت خودرو نظارت داشته باشد و درخصوص رشد بی رویه قیمت خودرو واکنش نشان دهد. در این رابطه برخی اخبار مبنی بر ورود شورای رقابت به پروسه قیمت گذاری خودرو مطرح می شود. بی شک ورود شورای رقابت موجب از بین رفتن فاصله قیمتی خودرو در بازار و کارخانه میشود، بنابراین بهای چارچرخ ها به شدت کاهش یافته و بازار خودرو تا حدودی ساماندهی میشود. متاسفانه امروزه فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه بسیار زیاد است و از آنجا که فاصله قیمتی برخی خودروها در بازار و نمایندگی به بیش از ۲۰ میلیون تومان نیز می رسد، باید مشخص شود چه کسانی از این اختلاف قیمتی سود می برند.

در حال حاضر سوداگران با روش های خاصی خودرو از کارخانه تحویل می گیرند و آن را با قیمت های بالاتر در بازار به فروش می رسانند. اگرچه ورود شورای رقابت به پروسه قیمت گذاری می تواند بازار خودرو را ساماندهی کند اما باید به این نکته نیز توجه شود که این شورا قیمت خودرو را منطقی تعیین کند. متاسفانه دولت و شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو با یکدیگر کلنجار دارند، چرا که دولت مخالف ورود شورای رقابت به پروسه قیمتگذاری است و تمایل دارد تنها سازمان حمایت از مصرف کننده در این امر دخالت داشته باشد. در این شرایط قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت از انحصار بازار خودرو در ایران می کاهد زیرا در حال حاضر بازار خودرو در اختیار دو خودروساز بزرگ است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار