کد خبر: ۱۰۹۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱

سلامت نیوز:مجتبی ناجی، معاون بهزیستی اصفهان: تماس‌ها با صدای مشاور بهزیستی اصفهان با ٤٠‌درصد افزایش به ٥‌هزار و ٢٠٠ تماس ‏رسیده که البته از این تعداد ٨‌درصد تماس‌ها متعلق به کرونا و اختلاف نظر درباره اصول بهداشتی و نحوه رعایت آنها بوده ‏است رضا اسماعیلی، جامعه‌شناس: ناتوانی مالی و مشکلات اقتصادی باعث تحت فشار قرار گرفتن افراد حاضر در خانه می‌شود؛ فشاری ‏که در صورت تداوم منجر به اعمال خشونت خانگی می‌شود یکی از همین روزهایی که کرونا بر زندگی ما سایه انداخته، خانم «س» در استوری صفحه اینستاگرامش به کنایه نوشت: «در ‏روزهای کرونایی مراقب چینی نازک روابط‌تون باشید.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند در استوری بعدی اضافه کرد: «زن و شوهر همسایه بالایی مراقب نبودن ‏حالا دارن از خجالت همدیگه در میان.» هواداران خانم «س» که از سلبریتی‌های شبکه اجتماعی اینستاگرام است، ‏ماجرا را طبق معمول به شوخی گرفته‌اند و خانم «س» هم با آنها همراهی کرده است. آن روز هیچ‌کدام از هواداران سلبریتی از ‏حال کودک پنچ ساله آن زن و شوهر چیزی نپرسید مگر اینکه یکی از همسایه‌ها دست به کار شده و با اورژانس اجتماعی تماس ‏گرفته باشد.

اما در روزهایی که همه‌گیری کرونا باعث شده اعضای خانواده زمان بیشتری را زیر یک سقف کنار هم بگذرانند گفته ‏می‌شود میزان خشونت‌های درون خانه هم افزایش یافته است.این را آمارهای بعضا نصف‌ونیمه مراکز رسمی و پژوهش‌های مستقل اهالی دانشگاه در ایران هم تأیید می‌کند.

براساس ‏آماری که‌سال گذشته وزارت کشور اعلام کرد اصفهان رتبه نخست خشونت‌های خانگی را در کشور دارد. مشاهدات میدانی و ‏گفت‌و‌گو با برخی از زنان خانه‌نشین نشان می‌دهد که در ایام قرنطینه‌ای کرونا افزایش یافته است. مسئولان بهزیستی اصفهان ‏می‌گویند در این ایام تماس‌ها با صدای مشاور بهزیستی ٤٠‌درصد رشد داشته، اما این آمار به معنای افزایش خشونت خانگی ‏نیست.

‏‏ چند ماه بعد از اعلام رتبه نخست اصفهان در خشونت‌های خانگی، آمار و ارقامی هم از سوی معاونت اجتماعی بهزیستی استان اعلام ‏شد که حکایت از ادامه این روند در اصفهان دارد: «در اسفند‌سال گذشته همسرآزاری با افزایش ۴۰‌درصدی و افکار یا اقدام به ‏خودکشی در اصفهان با افزایش ۵۰‌درصدی روبه‌رو بوده است.»

اسفندماه گذشته، یعنی روزهایی که کرونا از «دیوار» ترک خورده ‏چین به سایر کشورها ازجمله ایران نفوذ کرد، مردم به اجبار وادار به خانه‌نشینی شدند؛ قرنطینه‌ خانگی که علاوه بر به ‏همراه داشتن مشکلات اقتصادی و به خطر انداختن کسب و کارها، پیامدهای دیگری ازجمله افزایش خشونت‌های خانگی و تماس ‏افراد با صدای مشاور بهزیستی را به همراه داشت. بهزاد وحیدنیا، مدیرکل مشاوره و امور روان‌شناختی سازمان بهزیستی، چندی ‏پیش در گفت‌وگو با ایرنا از افزایش سه‌برابری آمار تماس‌های اختلافات زوجین در قرنطینه با صدای مشاور (۱۴۸۰) خبر داد.

‏افزایش تماس‌ها با صدای مشاور یا اورژانس اجتماعی، اما به معنای افزایش خشونت‌های خانگی نیست. یکی از این افراد حبیب‌الله ‏مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی است: «طبق آمارهای ما خشونت خانگی شامل مواردی مانند کودک‌آزاری، ‏همسرآزاری، سالمندآزاری و معلول آزاری نسبت به گذشته و قبل از ایام کرونا و قرنطینه خانگی تفاوت معناداری نداشته است.‏البته موارد روال گذشته را داشته‌ایم، اما با افزایش معنادار مواجه نبوده‌ایم.»

قرنطینه در اصفهان هرچند برخی از مسائل مثل فرار از ‏منزل را ٨٣‌درصد کاهش داد یا باعث به صفر رساندن معلول آزاری شد، اما از سوی دیگر تماس‌ها با صدای مشاور بهزیستی را ‏‏٤٠‌درصد افزایش داده و تعداد آنها را به ٥‌هزار و ٢٠٠ تماس رسانده که البته از این تعداد ٨‌درصد تماس‌ها متعلق ‏به کرونا بوده است؛ به‌ویژه در بخش اختلافات حاد زناشویی که ٤٧‌درصد رشد داشته.

مجتبی ناجی، معاون اجتماعی ‏بهزیستی استان اصفهان عمده محتوای این اختلافات را اختلاف نظر در اصول بهداشتی و نحوه رعایت ‏آنها در زمان شیوع بیماری کووید- ١٩ و اعمال قرنطینه اجباری دانسته است: «این مسأله باعث اختلاف در روابط بین فردی افراد ‏شده است؛ چراکه زن و شوهرها واکنش‌های مختلفی نسبت به رعایت اصول بهداشتی از خود نشان می‌دهند و ممکن است یکی ‏از آنها حساسیت بسیار شدیدتری نسبت به دیگری داشته باشد؛ درحالی‌که دیگری اصلا توجهی به ضرورت رعایت مسائل ‏بهداشتی ندارد.

بنابراین این مسأله می‌تواند زمینه‌ساز اختلاف‌های خانوادگی شود و خشونت را افزایش دهد.» ‏به گفته ناجی، افزایش تماس با صدای مشاور به معنای افزایش خشونت‌های خانگی نیست: «در ایام قرنطینه آمارخشونت‌های ‏فیزیکی و روانی که باعث آزار و اذیت افراد شود و آنها را وادار به مراجعه به مراکز قضائی کند، نسبت به گذشته آمار چشمگیر و ‏متفاوتی را نشان نمی‌دهد. درباره خشونت کودکان هم افزایش معناداری گزارش داده نشده است.

افزایش این تماس‌ها را می‌توان ‏آگاهی افراد از حق و حقوق خود دانست.»این اختلاف نظر تازه نیست. مدت‌هاست که هرگاه میزان تماس با اورژانس اجتماعی ‏افزایش می‌یابد دو تعبیر از آن صورت می‌گیرد. برخی آن را نشانه افزایش آسیب‌ها می‌دانند اما در مقابل کسانی همچون معاون ‏بهزیستی استان اصفهان افزایش تماس‌ها را نشان‌دهنده افزایش آگاهی مردم از خدمات حمایت اجتماعی می‌دانند. اینکه کدام‌‏یک از این روایت‌ها درست باشد در نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری مهم است.

به نظر می‌رسد باید سازوکاری طراحی شود ‏تا خشونت‌های خانگی استانی که رتبه نخست خشونت‌های خانگی را دارد در ایام کرونا و پس از آن از سوی سازمان بهزیستی ‏دقیق‌تر پایش شود.‏فارغ از جنبه سیاست‌گذاری، این افزایش تماس‌ها از نگاه یک جامعه‌شناس نشانه چیست؟ رضا اسماعیلی، جامعه‌شناس در این‌باره به می‌گوید: «کرونا و ضرورت رعایت اصول بهداشتی نقش‌ها و الگوها در خانه را تغییر داده است. این تغییرات و ‏دگرگونی‌ها سبب شده تا افراد ساعات بیشتری را در کنار همدیگر بگذرانند و خواه یا ناخواه در کار همدیگر دخالت کنند.»

دخالت ‏هایی که معمولا منجر به ایجاد تعارض و اختلاف در میان اعضای خانواده می‌شود که اگر آنها نتوانند با شیوه درست آن را برطرف ‏کنند، خشونت‌های خانگی پدیدار می‌شود: «خشونت بازتولید ناکامی ‌است. وقتی اعضای جامعه قادر نباشند به نیازها و مطالبات ‏خود پاسخ دهند و در برابر آنها ناکام شوند، دست به خشونت می‌زنند.

خشونت در سطوح مختلف قابل مشاهده است، اما افرادی ‏که از موقعیت اقتصادی و اجتماعی بالاتری برخوردار هستند و می‌توانند نیازهای خود را بهتر تأمین کنند، در صورتی که با ‏ناکامی‌مواجه شوند سعی می‌کنند از طریق مفاهمه و گفت‌و‌گو آن را برطرف کنند و برای همین هم کمتر به خشونت روی ‏می‌آورند.»

فشارها و مشکلات اقتصادی نیز یکی دیگر از دلایل افزایش خشونت در روزهای قرنطینه‌ای است: «ناتوانی مالی و ‏مشکلات اقتصادی در روزهای کرونایی باعث تحت فشار قرار گرفتن افراد خانه می‌شود؛ فشاری که در صورت تداوم منجر به اعمال ‏خشونت خانگی می‌شود.» ‏

برچسب ها: خشونت‌ خانگی ، زنان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار