کد خبر: ۱۰۹۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
با توجه به نزدیک شدن به پایان برنامه پنجساله ششم توسعه و اتمام موعد مقرر برای اجرای «صدور بيمه‌نامه شخص ثالث بر اساس ويژگي‌هاي راننده» (تبصره 1 ماده 18 قانون جدید بیمه شخص ثالث)، پژوهشکده بیمه با همکاری میزهای تخصصی بیمه‌های اتومبیل و مطالعات اجتماعی بیمه، مسائل و مشکلات پیرامون مباحث فنی و اجتماعی اجرای این تبصره از قانون را مورد بررسی قرار داده و گزارشی را تحت عنوان «بررسی چالش‌های فنی و اجتماعی پیاده‌سازی صدور بیمه‌نامه شخص ثالث بر اساس ویژگی‌های راننده» تهیه نموده است.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه پیاده‌سازی تبصره مذکور، در واقع تلاشی برای جایگزین کردن فاکتور راننده به جای فاکتور مالک و همچنین عادلانه‌تر کردن حق بیمه‌ها از طریق توجه به سطح ریسک راننده و سطح ریسک وسیله نقلیه است.
بر پایه این گزارش در این تحقیق با جمع‌آوری متغیرهای تاثیرگذار در محاسبه حق بیمه شخص ثالث بر اساس ماده 18 قانون جدید بیمه شخص ثالث، تبصره 1 ماده 18 قانون جدید بیمه شخص ثالث، نرخنامه بیمه مرکزی، آیین‌نامه ماده 18 و بهره‌گیری از تجارب جهانی از طریق طرح‌های پژوهشی انجام‌شده در پژوهشکده بیمه عوامل مؤثر در تعيين حق‌بيمه شخص ثالث به تفکیک ویژگی‌هاي فردی راننده، ویژگی‌هاي وسیله نقلیه و همچنین سایر ویژگی‌ها تعیین شدند.
لازم به ذکر است که در راستای تهیه این گزارش، علاوه بر برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و نشست‌های تخصصی، از نظرات ارزشمند خبرگان حوزه بیمه اتومبیل برای شناسایی پیچیدگی‌ها و چالش‌های فنی و اجتماعی اجرای تبصره 1 ماده 18 استفاده شده است. همچنین فاز دوم این گزارش با تاکید بر ابعاد فنی و استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی برای ارزیابی آثار لحاظ ویژگی‌های راننده در بیمه‌های شخص ثالث بر نرخ خسارت‌ها و تاثیر آن بر حق بیمه‌‌ها در دستور کار پژوهشکده قرار دارد.
متن کامل این گزارش در آدرس http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1204 قابل دسترسی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: