کد خبر: ۱۰۹۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

اسدالله قره خانی

عضو کمیسیون انرژی مجلس

نمیتوان بسادگی از کنار کاهش و رشد قیمت نفت که در بتازگی رخ داده، عبور کرد و این تحولات نیازمند بررسی است. از آنجا که از تصمیم کاهش تولید نفت توسط کشورهای عضو اوپک پلاس اجرایی شده، رشد چند درصدی در قیمتها مشاهده میشود که البته این رشد قیمت بیشتر مربوط به نفت آمریکا و برنت است و شامل نفت اوپک نمیشودبه یقین تا زمانی که مازاد عرضه نفت وجود داشته باشد، رشد قیمت به کندی اتفاق خواهد افتاد و این ماجرا تا رونق فعالیتهای اقتصادی جهان ادامه دارد، درواقع اگر اقتصاد جهانی رونق نگیرد رشد قیمت نفت نیز اتفاق نخواهد بود لذا چند ماهی شاهد پایین بودن قیمتها خواهیم بود.

اکنون قیمت نفت برنت حدود ۲۱ دلار، نفت امریکا حدود ۲۲ دلار و نفت اوپک حدود ۱۴ دلار است و تا زمانی که سقف خرید توسط خریداران مجدداً ایجاد نشود، رشد جهشیِ قیمت نفت اتفاق نمیافتد، بنابراین آنچه در رابطه با قیمت نفت تجربه میشود، افزایش حداقلی است نه جهش قابل تأمل.

البته بخشی از دلایل کاهش قیمت نفت مربوط به اقدامات امریکا است. در افزایش نسبی یا حداقلی صورت گرفته کنونی نیز پای آمریکا در میان است چراکه در مرحلهای عربستان و روسیه تمایلی به کاهش تولید نداشتند اما امریکا با تهدید این دو کشور، به مسئله ورود کرد و آنها نیز مجبور به کاهش تولید خود شدند، همچنین اگر امریکا کاهش تولید را متناسب با مصوبات اوپک پلاس حفظ کند میتواند در افزایش قیمت مؤثر واقع شود در غیراین صورت قیمت نفت نهایتاً به ۳۰ الی ۴۰ دلار خواهد رسید.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار