حتما برایتان پیش آماده است که درطول یک پیادهروی یک ساعته در خیابان چندین تراکت دریافت کنید و یا بروشورهایی از اجناس مختف همراه با خرید به دستتان برسد. امروزه کسب و کارهای مختلف، چه آن دسته که محصولاتی تولید و روانه بازار میکنند و چه آنهایی که خدماتی را به مردم ارائه میدهند برای توسعه کار خود از محصولات صنعت چاپ مانند بروشور، تراکت، کاتالوگ و... استفاده میکنند. استفاده از این موراد هم می تواند افراد زیادی را در حلقه تبلیغات یک شرکت قرار دهد و هم نسبت به بسیاری دیگر از روشهای تبلیغات قیمت مناسبتری دارد.
همه تبلیغات چاپی، کاربرد یکسانی ندارند و از هر کدام آنها برای هدفی متفاوت و شاید حتی مخاطبان متفاوتی استفاده میکنند. مثلا از تراکت برای تبلیغات میدانی استفاده میشود. در صورتی که کاتالوگ را یا به واسطهها میرسانند و یا فقط برای تولید محصول به مشتریها نشان میدهند. بروشور را هم معمولا به عنوان توضیحات محصول در جعبه آن قرار میدهند تا مشتری بتواند آن را مطالعه کند و ابهامات و سوالاتش درباره محصول رفع شود. در این مطلب قصد داریم بهطور ویژه به بررسی تفاوتهای تراکت و بروشور بپردازیم. با روتا پرینت همراه باشید.
چاپ و پخش تراکت را باید یکی از بهترین روشهای جذب مشتری و بازاریاب برای کسب و کارها دانست. دلیل این امر آن است که تراکتها معمولا در تیراژ بالا چاپ شده و بین همه مردم پخش میشوند. سایزشان کوچک است و حمل آن برای کسی دست و پاگیر نیست. اما از آنجایی که پخش تراکت برای تبلیغات به امری رایج تبدیل شده ممکن است دیگر تاثیر قبل را نداشته باشد.
برای اینکه یک تراکت بتواند تاثیر مثبتی روی افراد بگذارد باید طراحی جذاب و خاصی داشته باشد. به زبان ساده ظاهر تراکت شما باید به گونهای باشد که افراد با یک نگاه به آن جذب شوند و محتوایش را بررسی کنند. تنها در این صورت است که میتوانید از مواهب بیشمار چاپ تراکت تبلیغاتی در کسب و کار خود بهره ببرید. تراکتها نه تنها وظیفه جذب مشتری را برعهده دارند بلکه میتوانند نظر دیگران را نسبت به شما تغییر دهند پس آنها را ساده نگیرید و در طراحیشان بهترین ایدههایتان را خرج کنید.
بروشور یکی دیگر از چیزهایی است که کسب و کارها برای تبلیغ کار خود موارد دیگر از آن استفاده میکنند. بروشورها را معمولا در بستهبندی کالا قرار میدهند و محتوایشان را هم از اطلاعات مربوط به محصول پر میکنند. اما شرکتهای خدماتی که محصول تولیدی ارائه نمیکنند از بروشورها برای توضیح خدمات خود سود میبرند. اگرچه چاپ بروشور میتواند در امر تبلیغات مفید باشد اما این بدان شرط است که یک طراحی ویژه داشته باشد که نظرات را به خود جذب کند. طراحیهای تکراری و رایج در دنیای امروز نمیتواند جایی برای تبلیغات داشته باشد. برای چاپ بروشور تبلیغاتی بهتر است قبل از هر چیز یک هدف مشخص انتخاب کنید و بعد به فکر ایدههای خلاقانه برای اینکه بروشورتان خاص بهظر بیاید باشید. هرچقدر هم مطالب مفیدی در بروشور قرار داده باشید. اولین چیزی که بیننده میبیند طراحی و ظاهر کار است و درصورتی که این ظاهر او را جذب کند به بررسی موارد دیگر میپردازد.
تراکت و بروشور تبلیغاتی به هیچ وجه شبیه هم نیستند و چه در ظاهر و چه در نوع استفاده از آن با هم تفاوت دارند. تراکت کاغذ کوچکی است که در تیراژ بالا چاپ شده و بین همه مردم پخش میشود. تراکت را یا در خیابان بین افراد پخش میکنند و یا در خانههای مردم میاندازند. چاپ تراکتها معمولا از نوع افست میباشد. اما بروشورها معمولا برای توضیح محصول یا خدمت استفاده میشود. کمتر پیش میآید آن را بین مردم پخش کنند بلکه معمولا هنگام خرید همراه با محصول به خریدار ارائه میشود.
به دلیل اینکه هدف اصلی از پخش تراکت جذب مشتری و هدف اصلی از بروشور دادن اطلاعات لازم به مشتری است؛ برای تراکت بیشتر مهم است که ظاهر جذابی داشته باشد و با طراحی منحصر به فرد خود بتواند مشتری زیادتری را جذب کند. در پایان باید گفت نمیتوان به هیچ عنوان اهمیت بروشور و تراکت را در تبلیغات امروزی نادیده گرفت زیرا این نوع تبلیغات میتواند افراد بسیار زیادی را در بر گیرد و محصول را به آنها بشناساند.