کد خبر: ۱۱۹۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
جوش های صورت در هر سنی و بری هر جنسیتی ناراحت کننده و آزار دهنده هستند. صورت مرکز توجه هر فردی در روابط اجتماعی است و زائده هایی همچون جوش و لک در آن می تواند توجه مخاطب را جلب کند و حتی گاهی باعث خجالت فرد شود. اما یافتن علت این عارضه ها و تلاش برای درمان آن ها همیشه بحث برانگپیز بوده است.

جوش صورت و درمان قطعی لک های آن

جوش های صورت در هر سنی و بری هر جنسیتی ناراحت کننده و آزار دهنده هستند. صورت مرکز توجه هر فردی در روابط اجتماعی است و زائده هایی همچون جوش و لک در آن می تواند توجه مخاطب را جلب کند و حتی گاهی باعث خجالت فرد شود. اما یافتن علت این عارضه ها و تلاش برای درمان آن ها همیشه بحث برانگپیز بوده است.

اما برای درمان جوش صورت ، باید شناخت دقیقی از مکانیسم بیماری داشته باشیم تا بتوانی آن را کنترل کنید. علت زمینه ساز جوش صورت و بدن متعدد می باشد و شامل کراتینیزاسیون غیرطبیعی در مجرای فولیکول مو، افزایش تولید سبوم ثانویه به آندروژن، کلونیزاسیون میکروبی در فولیکول و التهاب است. آکنه به سه نوع خفیف، متوسط و شدید تقسیم  می شود. برای انتخاب درمان جوش صورت باید شدت بیماری مورد بررسی قرار بگیرد.

درمان های مختلفی برای آکنه وجود دارد که براساس  سن بیمار، جنس بیمار، شدت و وسعت بیماری، میزان پاسخ به درمان های قبلی، ایجاد اسکار بعد از بهبود، هزینه درمان و نظر بیمار انتخاب می‌شود. عموما برای درمان جوش صورت با آکنه خفیف درمان موضعی تجویز می‌شود. آنتی بیوتیک های موضعی مانند تتراسایکلین و غیره قابل استفاده در درمان جوش صورت در غلظت های 4-1% هستند برای کاهش تعداد میکروب آکنه و همچنین کاهش التهاب استفاده می‌شود.

 

پماد تتراسایکلین

 یکی از دارو های درمانی که در این بیماری استفاده می شود پماد تتراسایکلین می باشد. تتراسایکلین آنتی بیوتیکی است که برای درمان عفونت های باکتریایی به کار برده می‌شود. از آنجایی که تتراسایکلین در مقابل باکتری ها فعال است از آن می‌توان در درمان جوش صورت استفاده کرد. تتراسایکلین به دو صورت کپسول و پماد موضعی  وجود دارد. مقدار مصرف تتراسایکلین در صورتی که به شکل کپسول و با قرص باشد بین 200 الی 250 میلی گرم است. و در صورتی که به صورت شربت باشد به مقدار 5 الی 125 میلی گرم خواهد بود.

درباره نحوه مصرف قرص تتراسایکلین باید گفت که نحوه مصرف باید با معده خالی 1 ساعت قبل از غذا و 2 ساعت بعد از غذا با یک لیوان آب مصرف شود. این کپسول هرگز نباید با محصولات لبنی مصرف شود.

  تتراسایکلین رشد باکتری هایی را که باعث ایجاد آکنه می‌شود را کاهش می‌دهد. این پماد به علت داشتن خاصیت ضدالتهابی موجب کاهش قرمزی و تورم جوش ها می‌شود. تتراسایکلین را می‌توانید برای درمان جوش های متوسط تا شدید به کار ببرید. از این پماد برایآکنه های التهابی خفیف اما مقاوم نیز می‌توان استفاده کرد.

انواع لک های پوستی

نور خورشید : در صورتی که در معرض نور آفتاب و ... هستید و از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنید باعث تولید بیش از حد ملانین در پوست شده و همین امر موجب افزایش لک های پوستی می‌شود.

تغییرات هورمونی: تغییرات در تولید استروژن و پروژسترون می‌تواند موجب تولید ملانین در پوست شما شود و در صورتی که در معرض نور خورشید قرار بگیرید می‌تواند تولید ملانین را دو برابر کند و لکه های تیره را در پوست شما ایجاد کند.

آکنه : جای جوش یا جای زخم بر روی پوست شما می‌تواند موجب ایجاد لک بر روی پوست شما شود.

برداشتن موهای صورت : برداشتن موهای صورت موجب التهاب بر روی پوست می‌شود و این التهاب ممکن بعدها موجب تغییر در رنگ پوست شما شود.

افزایش سن : با افزایش سن ترمیم قسمت هایی از پوست که آسیب دیده و رهایی از لک ها را سخت می‌کند.

درمان قطعی لک صورت

برای درمان قطعی لک صورت می‌توانید از ماسک های صورت استفاده کنید مانند ماسک آلوئه ورا . رژیم غذایی مناسب و استفاده از ضد آفتاب مناسب نیز می‌تواند در این امر موثر باشد. ماسک ها در درمان لک های پوستی و اختلالاتی مانند آکنه و لک روی صورت شما بسیار موثر هستند. استفاده مرتب از ماسک ها می‌تواند تاثیر شگفت انگیزی بر روی پوست شما بگذارد.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا دارای خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی بوده و به علت داشتن آنتی اکسیدان برای درمان جوش و لک صورت بسیار موثر است. توصیه می‌شود برای از بین بردن لک های صورت حتما از ماسک آلوورا برای پوست استفاده کنید. برای تهیه ماسک آلوئه ورا بهتر است آن را به صورت تازه تهیه کنید. قبل از استفاده از هر گونه ماسکی بهتر است پوست خود را با پاک کننده های آرایشی و یا با آب و صابون بشویید. قبل از استفاده از ماسک نیز حتما ماسک را بر روی پوست دست خود مالیده تا در صورتی که پوستتان دچار خارش، سوزش، قرمزی، تورم و التهاب نشود شما برای استفاده از آلوورا مشکلی ندارید از آن ماسک استفاده نکنید.

خواص آلوئه ورا برای پوست

آلوئه ورا حاوی ویتامین‌های A,E,B,C,D ، مواد معدنی مانند پتاسیم، زینک و منیزیم می‌باشد و موارد نام برده برای پوست بسیار مفید هستند. از گذشته از ژل آلوئه ورا برای درمان زخم و افزایش سرعت ترمیم و بهبود زخم ها، سوختگی های پوست و همچنین برای درمان عفونت های پوستی می‌توان از آن استفاده کرد. از این گیاه پرخاصیت در درمان اگزما و حساسیت های پوستی و همچنین خشکی پوست نیز استفاده می‌شود. آلوئه ورا یک آبرسان طبیعی برای پوست است که موجب شادابی و درخشان شدن پوست شما می‌شود و از پیری و چروک شدن پوست شما جلوگیری و در درمان آکنه و لک های پوستی نیز بسیار موثر است.

در صورتی که دچار آفتاب سوختگی شدید استفاده از آلوئه ورا علاوه بر تسکین پوست می‌تواند می‌تواند به ترمیم پوست نیز کمک کند. ژل آلوئه ورا همچنین دارای خاصیت لایه برداری نیز هست و می‌تواند به عنوان اسکراب استفاده شود. زخم ها و بریدگی های کوچک می‌تواند با ژل آلوئه ورا ترمیم پیدا کند و می‌تواند جایگزین کرم آبرسان و مرطوب کننده شما شود و شما را از پیری زود رس نجات دهد.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: