کد خبر: ۱۱۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳

مسلم صالحی

نماینده اقلید در مجلس

مدتی است وضعیت بازار بورس نه تنها خوب بلکه ایده آل شده و شاخص اقتصادی کشور را مثبت کرده است. یکی از دلایل این رونق،ریل گذاری دولت برای کمترل بازار نقدینگی است که با عرضه سهام دولتی و عدالت صورت گرفت. دولت به منظور جذب نقدینگی ، جبران کسری بودجه و جلوگیری از تورم از هر ابزار و اهرمی استفاده میکند، در حال حاضر علی رغم اینکه دارایی برخی شرکتها تنها یک تابلو است، اما سهام آنها با قیمت های نجومی در بورس معامله می شود که این امر بیانگر وجود حباب در بورس است. به طور مثال علی رغم اینکه طی سال های گذشته پتروشیمی یک شهر تنها یک قطعه زمین داشته و از هیچ زیرساختی برای فعالیت برخوردار نیست، اما سهام آن حدود ۸۰۰ تومان در بازار سرمایه و بورس خرید و فروش می شود.

این اتفاقات زنگ خطری برای اقتصاد است زیرا ضرر حاصل از ترکیدن حباب بازار سرمایه و بورس از سود به دست آمده از این بازار بیشتر خواهد بود. به همین دلیل مردم باید برای سرمایه گذاری در بورس از توصیه های کارشناسان استفاده کرده و به زمان بازگشت پول خود توجه کنند.

اینکه فردی مقداری سرمایه دارد، برای ورود به بورس کافی نیست بلکه سرمایه گذاران برای ورود به بازار سرمایه و بورس باید به اصول اقتصادی و شرایط کشور توجه کنند. در شرایط کنونی ارزش سهام برخی بنگاههای اقتصادی علیرغم اینکه تعطیل بوده یا تولیدی نداشته و در برخی موارد در وضعیت بحرانی قرار دارند، در حال افزایش است که این امر بیانگر اختلال در بازار سرمایه است.

افرادی که به دنبال خرید سهام هستند، باید دانش خرید و فروش در بازار سرمایه و بورس را داشته باشند از سوی دیگر سبدی از سهام را خریداری کنند تا در صورت تغییر شاخصها به صورت میانگین سود به دست آورند.

هرچند دولت باید از وضعیت شرکتهای بورسی اطلاعات دقیقی به مردم ارائه کند، اما در حال حاضر از این امر شانه خالی کرده و وضعیت بازار سرمایه و بورس را مطلوب نشان می دهد، در صورت تداوم این روند تنها ۱۰ درصد سرمایه گذاران سود کرده و ۹۰ درصد متضرر می شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار