کد خبر: ۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
پيشنهاد پاكستاني ها در خصوص خط لوله صلح
روزنامه اکسپرس تریبون نوشت: این طرح شامل تبدیل گاز طبیعی به گاز طبیعی مایع (ال ان جی) است که میتواند باعث کنار گذاشته شدن پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان شود.
به گزارش تجارت آنلاین، خط لوله صلح همچنان با حاشيه اي روبروست كه نيازمندي پاكستاني ها را بدان بيش از پيش نشان مي دهد. اين بار پاكستاني ها از مقامات كشورمان خواسته اند كه از طريق عمان اقدام به صادرات گاز به كشورشان كنند كه در اين بين صادرات ايران به اين كشور با تسهيل مواجه شود.

به همين خاطر روزنامه اکسپرس تریبون نوشت: این طرح شامل تبدیل گاز طبیعی به گاز طبیعی مایع(ال ان جی) است که میتواند باعث کنار گذاشته شدن پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان شود.

منابع آگاه به اکسپرس تریبون گفتند: این طرح در دیدار پیش رو بین مقامات ایران و پاکستان در تهران مورد بحث قرار خواهد گرفت. شاهد خان عباسی وزیر نفت پاکستان تایید کرد که پیشنهاد واردات گاز در قالب ال ان جی تحت بررسی است و در تهران مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

براساس این طرح جدید ایران گاز طبیعی را به LNG تبدیل و سپس به وسیله پایانههای LNG عمان به پاکستان صادر خواهد کرد.

در حال حاضر ایران و عمان توافقنامهای را امضاء کردهاند که براساس آن عمان ظرف 25 سال آینده حدود 60 میلیارد دلار گاز طبیعی از ایران خریداری خواهد کرد و براساس این پروژه یک خط لوله یک میلیارد دلاری برای انتقال گاز به عمان در خلیج فارس احداث خواهد شد. حدود 50 درصد گاز صادراتی که ایران به عمان صادر خواهد کرد سپس به ژاپن، کره جنوبی و هند خواهد رفت.

یک منبع آگاه گفت: ما احتمالا از پایانه LNG عمان برای واردات گاز ایران استفاده خواهیم کرد. باتوجه به نزدیکی عمان به پاکستان مشکلی در زمینه حملونقل وجود ندارد. طرح دیگر شامل تاسیس یک ترمینال LNG در بندر گوادار و احداث خط لوله از گوادار به نواب شاه در سند است. این منبع خاطر نشان کرد: این طرح همچنین در دیدار با مقامات ایرانی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

شرکتهای چینی علاقهمند به احداث پایانه LNG و احداث خط لوله از گوادار هستند. مقامات گفتند: ایران نیز به پاکستان اعلام کرده پیشنهاداتی را در زمینهی احداث خط لوله گاز ایران، پاکستان در میان تهدیدهای آمریکا و اروپا به تحریم دارد و در دیدار دو طرف مطرح خواهد کرد».

اين در صورتي است كه با سفر حسن روحاني به عمان قرارداد بيست و پنج ساله ايران با اين كشور انعقاد شد كه در اين صورت ايران ملزم به صادرات سالانه 10 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي به ارزش 60 ميليارد دلاري به عمان است كه بتواند از اين راه شرايط را به نفع دو كشور به عرصه ظهور برساند.

اين قرارداد كه قرار است از سال 2017 به عرصه اجراييات برسد، در اين بين ايران و عمان بايد خط لوله گازي خود را از طريق دريا و زمين به طول 350 كيلومتر انتقال دهند كه 200 كيلومتر آن از زير دريا و 150 كيلومتر باقي مانده در سرزمين دو كشور انتقال پيدا كند.

با اين حال مي توان اين نكته را در نظر گرفت كه انتقال گاز ايران از اين طريق به خاك پاكستان زماني مي تواند به صرفه باشد كه اجازه امريكايي ها در خصوص تحريم ها شامل حال پاكستاني ها شود. مقامات پاكستان از آنجايي اين طرح را پيشنهاد كرده اند كه با سرمايه گذاري كم، گاز را از ايران به كشورشان منتقل كنند.

از آنجايي كه مسير مستقيم انتقال گاز ايران به عمان به كشور پاكستان نزديك است بدون شك اين راه براي پاكستاني به صرفه تر است كه با مشكلات مالي مواجه بوده و از طرفي نمي تواند احداث خط لوله گاز از ايران را به مرحله احداث برساند.

در همين ميان هندوستان يكي از مهمترن كشورهايي است كه مي تواند گاز ايران را از طريق عمان بدست آورده؛ چراكه در اين بين رابطه سياسي خوبي كه بين عماني ها با آمريكايي ها وجود دارد كه مي تواند چالش هاي موجود بر سر احداث خط لوله صلح را تا حدودي از بين ببرد.

علاوه بر این، ایران، عمان و هند چندی پیش در مورد انتقال گاز ایران به هند از طریق دریای عمان به مذاکره پرداختند و در صورت توافق نهایی، گاز ایران از طریق یک خط لوله ١٤٠٠ کیلومتری زیردریایی به هندوستان صادر می شود که در این صورت، طولانی ترین خط لوله انتقال گاز زیردریایی جهان خواهد بود.

ایران و عمان در ابتدای شروع کار دولت یازدهم توافقنامه ای را برای صادرات گاز از ایران به عمان به مدت ٢٥ سال و به ارزش ٦٠ میلیارد دلار امضا کردند و بر اساس آن، توافق شد عملیات احداث خط لوله و صدور گاز ایران به عمان در مدت بسیار کوتاهی اجرایی شود.

با اين تفاسير بايد منتظر بررسي پيشنهاد رابطه گازي ايران و عمان ماند كه اين دو كشور چه نظري را در اين جهت نشبت به پيشنهاد پاكستان خواهند داشت.

هرچند مقامات مسوولان نفتي كشورمان بارها اذعان داشته اند كه براي اين كار آماده هستند اما بايد ديد، آيا آمادگي آن ها در چهارچوب تحريم هاي اقتصادي آمريكا قرار مي گيرد يا خير.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: