کد خبر: ۱۲۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
نماي نزديك صنعت خودروي ايران پس از بيانيه سوئيس
هرچند عمر بيانيه سوئيس هنوز به يك هفته نرسيده، اما انتظارات عمومي از بازارهاي مختلف خود را نشان مي‌دهد.
به گزارش روزنامه تجارت، بازار دلار در نخستين شنبه پس از بيانيه مطبوعاتي لوزان شاهد كاهش قيمت بود. همزمان با افزايش قيمت جهاني طلا، تحت تاثير جو رواني، سكه در بازار ايران ارزان شد. طي روزهاي گذشته از بيانيه سوئيس ركورد بيشترين استقبال مربوط به بورس و تالار شيشه‌اي بود. با اين حال بسياري از كارشناسان، از جو رواني ايجاد شده در بازارهاي مختلف صحبت مي‌كنند. خودرو يكي از بازارهايي بود كه پس از اعلام تفاهم اوليه هسته‌اي ميان ايران و كشورهاي 1+5 ؛ با انتظار كاهش قيمت‌ها مواجه شد،‌ اما بررسی وضعيت بازار طي روزهاي گذشته نشان می‌دهد كه بازار خودرو، مانند ماه‌های ابتدای سال گذشته درگير رکود بوده و قیمت‌ها همچنان تغيير چنداني را نشان نمي‌دهد. آخرين روزهاي سال گذشته، بازار خودرو درگير تب و تاب شب عید و افزایش قیمت‌هابود. با اين حال و به رسم چند سال اخير، فروردین و اردیبهشت تبديل به زمان رکود بازار خودرو شده است. هرچند برخي كارشناسان بازار خودور معتقدند كه ركود فعلي اين بازار جنسي متفاوت دارد و پشت خواب معاملات اين روزها، انتظارات مردم از بازار خودرو است. پس از بیانیه سوئيس انتظار مردم از بازار خودرو، کاهش قیمت‌ها بوده، در حالي که از نگاه فعالان بازار خودرو شیب نزولی قیمت‌ها در مسیر توافق هسته‌ای منطقی نخواهد بود.

اولين واكنش خودروسازان به بيانيه لوزان
یک روز پس از نتیجه حاصل شده از مذاکرات هسته‌ای و شرح بیانیه سوئيس، برخي از فعالان صنعت خودرو نسبت به برداشته‌ شدن تحریم‌ها و تاثیر آن در صنعت خودرو واکنش نشان دادند. در همين رابطه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان درباره تاثیر نتیجه مذاکرات هسته‌ای و توافق در صنعت خودرو ایران به "اقتصادنيوز" مي‌گويد: پس از اینکه صنعت خودرو در سال‌های اخیر طعم بد تحریم‌ها را چشید، توافق هسته‌ای می‌تواند آغاز توسعه همکاری‌ها با کشورهای صاحب تکنولوژی و بزرگ باشد. شاید این صنعت در آینده‌ای نه چندان دور علاوه‌بر حضور کشور چین، کشورهای اروپایی و آمریکایی هم در کارنامه فعالیت و همکاری‌های خود داشته باشد.  وي با بیان اینکه مردم از تولید خودروهای داخلی قدیمی رضایت ندارند، گفت: باید در کشور تولید خودروهای قدیمی هرچه زودتر متوقف شود و محصولاتی به روز به بازار عرضه کنیم اما این در شرایطی است که پس از توافق هسته‌‌ای صنعت خودرو را با همکاری کمپانی‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی پیش ببریم. این فعال صنعت خودرو افزود: صنعت خودرو و بازار این محصول پس از توافق هسته‌ای و برداشته‌شدن تحریم‌ها می‌تواند ورود محصولات اروپایی و آمریکایی را در کارنامه خود داشته باشد. طراحی پلت‌فرم مشترک با کمپانی‌های خارجی بزرگ شاید اصلی‌ترین همکاری ایران با صنعتگران خارجی باشد اما نباید این موضوع نادیده گرفته شود که چنین طراحی مشترکی چندین پلت‌ فرم جدید به وجود خواهد آورد که بازار را به کلی با محصولات خارجی بروز می‌کند. نعمت‌بخش افزود: در صورت برداشته شدن تحریم‌ها بسیاری از خارجی‌ها به همکاری با ایران علاقمند هستند و این استقبال خود را بارها نشان داده‌‌اند اما همه چیز پس از این بستگی به نوع قراردادها و معیارهای همکاری با کمپانی‌های خارجی و بزرگ دارد.

خودرو در نوبت افزايش قيمت
در همين حال گروهي از كارشناسان حوزه صنعت خودرو، معتقدند كه هزينه‌هاي جاري، نيروي كار و تامين قطعات مورد نياز اين صنعت افزايش پيدا كرده و طبيعي خواهد بود طي هفته‌هاي آينده شاهد افزايش قيمت خودرو باشيم. در همين رابطه يك كارشناس خودرو در گفت‌وگو با «تجارت» از اهميت كاهش نرخ سود بانكي براي پيشرفت صنعت خودرو صحبت كرده و مي‌گويد: اگر سود بانکی تا 15 درصد کاهش پیدا نکند ممکن است خودرو بین 5 تا 10 درصد افزایش قیمت داشته باشد. اسحاق مجيدزاده در خصوص انتظار مردم برای کاهش قیمت خودروهای داخلی بعد از توافق بین ایران و کشورهای 1+5 اظهار داشت: مردم نباید انتظار داشته باشند که قیمت خودرو کاهش پیدا کند. این تفاهم اولیه بوده و هنوز به توافق نرسیده. ضمن اينكه در این شرایط نباید برای مردم توقعات غیرمعقول درست کنیم. همچنين بايد در خاطر داشته باشيم كه کاهش قیمت خودرو به تورم داخلی بستگی دارد. تورم داخلی کشور هر وقت منفی شد، نرخ خودرو کم می‌شود. اين كارشناس خودرو با تاكيد بر لزوم كاهش نرخ سود بانكي ادامه داد: یا اگر نرخ سود بانکی که در حال حاضر 27 تا 30 درصد است به 15 درصد برسد، ممکن است هزینه‌هایی که به این صنعت اضافه شده تعدیل شود، اما اگر نرخ سود بانکی کاهش پیدا نکند ممکن است بین 5 تا 10 درصد افزایش قیمت خودرو با توجه به تورم بوجود آمده داشته باشیم. عضو سابق انجمن قطعه‌سازان كشور به افزایش برخی هزینه‌های موثر در افزایش قیمت خودرو اشاره داشت و افزود: امسال بطور رسمی دستمزدها 17 درصد افزایش پیدا کرده که این هزینه عملا بین 22 تا 23 درصد است. این افزایش هزینه‌ها در محصول نهایی نیز تاثیرگذار خواهد بود. مجيدزاده همچنين با اشاره تاثیر توافق هسته‌اي بر روی کاهش قیمت خودروهای وارداتی، تصريح كرد: کاهش قیمت خودروهای وارداتی بستگی به نوع نرخ ارز دارد. اگر نرخ ارز کاهش پیدا کند، ممکن است در آن اثر بگذارد. اين كارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بعید است كه قیمت دلار کاهش يابد، ادامه داد: اگر قیمت دلار کاهش پیدا کند، آن‌وقت یک اثر بسیار مخرب در صادرات، در تولید داخل و اثر بدتری در افزایش حجم واردات خواهد داشت لذا بعید می‌دانم باتوجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی چنین اتفاقی بیافتد.

پس از بيانيه سوئيس و امكان نهايي شدن توافق هسته‌اي ميان ايران و كشورهاي 1+5، تحليل و بررسي آينده بازار خودرو با سختي‌هاي همراه شده است. از يك سو جو رواني ايجاد شده در بازارهاي داخلي انتظار كاهش قيمت‌ها را نزد مردم ايجاد كرده و از طرف ديگر بالا رفتن هزينه‌هاي سالانه توليد خودرو در داخل كشور احتمال افزايش قيمت را در هفته‌هاي آتي مطرح مي‌كند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار