اخیرا عده ای دوست دارند فتاوایی مبنی بر ضرورت مراسم عزاداری(نه اصل عزاداری)دریافت کنند و درنوع سوال ممکن است طوری القا کنند که دولت و متخصصین می خواهند به بهانه کرونا عزاداری را تعطیل کنند.
از سوی دیگر عده ای که چندان با مذهب میانه خوبی هم ندارند درتلاشند تا همین سوال و جوابها را چماقی کنند برای اثبات مخالفت مراجع با بهداشت وعلم. و سومین گروه هم واعظینی هستند که برمنابر مطالبی می گویند و دستمایه انتقاد و حمله شبکه های خارجی و معاند رافراهم میکنند. درمورد بحث کرونا و عزاداری موارد زیر ازجمله مواردی است که می تواند مد نظر قراربگیرد.
الف)مردم ایران قریب به اتفاق درمورد عزای امام حسین ع عمیقا عزادارند و تجربه نشان داده است که دراین زمینه همیشه درصحنه حاضر بوده اند و خواهند بود.
ب)بحث پزشکان دردمند مخالفت با عزاداری نیست بلکه نوع مراسم مد نظر هست نه اصل عزاداری.
ج)عزاداری های ایینی در طول زمان شکل گرفته و به این جارسیده است و اصل مسلم نیست که الزاما همیشه به همان شیوه عمل شود. ائین ها حاصل دورانی است که تکنولوژی فعلی وجودنداشته است و می تواند در طول زمان تکامل یابد یا تغییر کند.
درست است که نوع عزاداری ائینی موجب همبستگی و افزایش ارتباطات مردم و صفای دل می شود ولی دردوره فعلی اگر براساس نظر متخصصین احتمال ضرر دادهدشود همان گونه که بااحتمال ضرر بعضی از واجبات مثل روزه ساقط می شود نوع عزاداری ائینی و مجلسی هم می تواند تغییر کند.
د)بیمارستانها و امکانات درمانی فعلی پاسخگوی همه گیری بیماری در سطح وسیع تر از حال نیست و خطر بروز فاجعه وجوددارد.
ه)کسی منکر امکان فاصله گذاری در مراسم نیست ولی مردم در موقعیتهای ازدحام و شلوغی بعید است امکان رعایت پروتکل های بهداشتی را داشته باشند.
و)طلاب محترم اگرچه ممکن است ایام تبلیغ راازدست بدهند ولی میتوان راه حلی پیدا کرد که هم امکان خدمت و تمرین انها فراهم اید و هم درامد وکمک هزینه انها تامین شود.مسلما اندیشمندان حوزه های علمیه راه حل های جدیدی متناسب با وضع فعلی می توانند ارائه دهند.
ز)صداو سیما می تواند باگسترش دایره افراد و عدم اکتفا به مداح های تکراری سایر مداح ها راهم برای عزاداری دعوت نماید.
ح)عزاداریهای اینترنتی و یا خانگی باتوجه به بلوغ روز افزون برنامه های زنده میتواند فراگیرشود .
ط)......
تکرار وتاکیداین مسئله ضروری است که مردم ایران از فقیر و غنی و چپ و راست و شهری و روستایی و حتی غیر مسلمانان ایرانی با دستگاه امام حسین ع مشکل ندارند وقطعا درهرشرایطی عزادار خواهند بود فقط نگرانی از فاجعه انسانی است که به اسم تشیع تمام خواهدشد . پس بااحتیاط نظر بدهیم وعمل کنیم