کد خبر: ۱۲۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۱
دبیر انجمن ریخته‌گری گفت: صنایع به دلیل متوقف شدن گردش نقدینگی و رکود موجود در کشور تمایلی به دریافت تسهیلات بانکی ندارند، زیرا بازپرداخت این تسهیلات برای آنها مشکل است.
به گزارش تچارت آنلاین و به نقل از فارس، عبدالحمید قدیمی با اشاره به مطرح شدن موضوع تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی متناسب با کاهش نرخ تورم، اظهار داشت: مقاومت سیستم بانکی در مقابل کاهش نرخ سود تسهیلات به این دلیل است که در زمان جذب نقدینگی توسط بانک‌ها در سال‌های گذشته، سود بالایی بابت سپرده‌های بلند مدت تعهد شده و این در حالی است که بین 60 تا 65 درصد سپرده‌های بانکی به سپرده‌های بلند مدت اختصاص دارد که پایان مدت زمان این سپرده‌گذاری‌ها به سال 96 می‌رسد.
 
وی توضیح داد: اگر نرخ سود تسهیلات بانکی کاهش یابد، با توجه به تعهد بانک‌ها برای پرداخت سود بالا به سپرده‌های بلندمدت، سیستم بانکی با نوعی دوگانگی بین این سود و سود پایین‌تر تسهیلات روبرو می‌شود که بانک مرکزی نیز از این مسئله مطلع است.
 
قدیمی ادامه داد: در حال حاضر صنایع به دلیل متوقف شدن گردش نقدینگی و رکود موجود در کشور تمایلی به دریافت تسهیلات بانکی ندارند، زیرا بازپرداخت این تسهیلات برای آنها مشکل است.
 
وی اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصاد کشور، زمان برگشت سرمایه طولانی است و همین مسئله نیاز تولید‌کنندگان به نقدینگی را افزایش داده است که راه حل این مشکل، تسهیل در به جریان انداختن نقدینگی است.
 
وی با اشاره به طلب پیمانکاران از دولت، گفت: یکی از دلایل کندی گردش نقدینگی در واحدهای صنعتی، تأخیر در پرداخت طلب تولید‌کنندگان از سوی دولت است.
 
به گفته دبیر انجمن ریخته‌گری، در گذشته متوسط زمان گردش نقدینگی در واحدهای تولیدی کشور 2.5 برابر کشورهای اروپایی بود اما در حال حاضر این زمان طولانی‌تر شده و در برخی صنایع نیز با توقف گردش نقدینگی روبرو هستیم.
برچسب ها: دولت ، تولید ، سود
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار