کد خبر: ۱۳۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۵
ايران از سرمايه گذاري سه جانبه براي تکميل راه آهن قزوين-آستارا استقبال كرد؛
گروه عمران- پروژه راه آهن قزوين-رشت- انزلي- آستارا از طرح‎هاي ملي کشور و آخرين حلقه اتصال کريدور شمال و جنوب در بخش ريلي است.
تجارت آنلاین-کار ساخت پروژه راه آهن قزوين-رشت- انزلي- آستارا از سال ۸۵ آغاز شده است از مهمترين ويژگي‎هاي اين پروژه وجود 82 دهانه پل به طول 9 کيلومتر، از 10 تا 1500 متر، و 53 تونل به طول 22 کيلومتر، از 70 تا 2000 متر است.

هدف از تاسيس اين خط ريلي، متصل شدن قزوين به بندر انزلي و آستارا و سپس به کشورهاي حاشيه درياي خزر و اروپاي شرقي است كه در نهايت مسيري مطمئن براي جابجايي کالا و مسافر توسط اين خط آهن ايجاد مي كند.

طول مسير خط راه آهن 205 کيلومتر و فاصله قزوين تا رشت 164 کيلومتراست و درحال حاضر 4 پيمانکار ايراني وظيفه به انجام رساندن اين پروژه را بر عهده دارند.

پردل نژاد، مديرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 کشور دليل هزينه هاي بالاي اين پروژه را به دليل وجود مناطق صعب العبور و نياز به وجود تونل ها و پل هاي خاص  دانست و گفت: در بخش صعب العبور اين محور تونل ها و پل هاي بسيار خاصي را داريم كه اين عوارض طبيعي سخت منطقه، هزينه هاي بالايي را به پروژه تحميل کرده است.

وي افزود: به طور کلي، در جبهه برون سازي که تازه شروع شده است، و زيرسازي که از سال 85 به اين طرف در حال انجام است و مرحله بسيار زمان بر و هزينه بري است که پيشرفت فيزيکي حدود 75 درصدي داشته ايم.

وي همچنين افزود تا امروز براي اين پروژه حدود 400 ميليارد تومان هزينه شده است و اميدواريم که باقيمانده طرح را با 800 ميليارد تومان ديگر به پايان برسانيم.

همچنين بايستي درخصوص فوايد ساخت و بهره برداري از اين پروژه گفت:بهره برداري از خط «آهن قزوين- رشت- انزلي- آستارا» موجب مي‎شود سالانه 82 ميليارد ريال در هزينه سوخت صرفه جويي شود.

در همين رابطه پنجشنبه گذشته اين پروژه با وزير راه و شهرسازي كشور و شاهين مصطفي وزير اقتصاد و صنعت آذربايجان كه در راس هياتي 23 نفره به ايران سفر كردهاند از اين پروژه ديدار كرد و اعلام داشت همكاري‎هاي ايران و آذربايجان در زمينه كمك به ساخت و تكميل اين پروژه بين دو كشور ادامه خواهد يافت.

*مطمئن ترين مسير ترانزيتي آسياي ميانه  

معاون شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور با بيان اينکه بزرگترين پل ريلي کابلي کشور در اين پروژه به طور 560 متر در حواشي سد منجيل در حال ساخت است، گفت: داشتن 53 پل ويژه از ويژگي‎هاي منحصر به فرد راه آهن قزوين – رشت – آستارا است.

وي با بيان اينکه اين پروژه بايد امسال به بهره برداري ميرسيد اما به دليل مسائل مالي و بودجه با مشکلاتي روبرو شده است، گفت: در صورت برطرف شدن مشکلات موجود اين راه آهن در سال 93 به بهره برداري مي‎رسد.

حسين نازدار گفت: براي تکميل خط آهن قزوين - رشت - آستارا حدود 800 ميليارد تومان ديگر اعتبار لازم است که در سال جاري از محل اوراق مشارکت، رقمي براي اين خط ريلي در نظر گرفته شده است.

نازدار همچنين افزود: کريدور ريلي شمال – جنوب که از ايران ميگذرد مطمئنترين مسير ترانزيتي براي کشورهاي آسياي ميانه، شمال اروپا و اروپاي شرقي است که اميدواريم با تامين اعتبار لازم اين خط آهن هر چه سريعتر به بهره برداري برسد. 

*تکميل راه آهن قزوين - رشت - آستارا نيازمند 800 ميليارد تومان اعتبار  

سال گذشته معاون وزير راه و شهرسازي احمد صادقي پيش بيني كرده بود كه براي تكميل و ساخت پروژه راه آهن قزوين – رشت – آستارا بيش از 8000 هزار ميليارد ريال اعتبار لازم است كه حال با گذشت نزديك به يك سال اين اعتبار هنوز آنگونه كه نياز بوده تامين نشده است.

البته در خبرها آمده بود كه ايران براي تامين اين مبلغ در حال مذاكره با چند شركت خارجي بوده است تا بتواند فاينانس مورد نياز براي اتمام اين پروژه را تامين كند.

*ساخت راه آهن رشت-آستارا  با فاينانس خارجي 

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل کشور از مذاکره با چند شرکت براي تأمين منابع مالي مورد نياز براي ساخت راه آهن قزوين - رشت-آستارا خبر داد و گفت: مذاکرات در حال پيگيري است تا بتوانيم از محل فاينانس خارجي اين پروژه را فعال کنيم.

احمد صادقي با يادآوري اينکه تاکنون حدود 300 ميليارد تومان براي ساخت راه آهن قزوين- رشت هزينه شده است، افزود: براي تکميل اين مسير ريلي به حدود 400 ميليارد تومان ديگر نياز داريم، ضمن آنکه ساخت راه آهن رشت- بندرانزلي- بندر آستارا بين 750 تا 1000 ميليارد تومان منابع مالي نياز دارد.

وي با اشاره به اينکه دولت به تنهايي نمي‎تواند اين ميزان اعتبار را تأمين کند، تصريح کرد: با توجه به اهميت اين پروژه در ترانزيت کالا و اينکه راه آهن قزوين- رشت- آستارا يکي از قطعات اصلي کريدور شمال- جنوب محسوب مي‎شود در حال مذاکره با چند شرکت براي تأمين منابع مالي از طريق فاينانس خارجي هستيم.

وي ادامه داد: با توجه به اينکه هدف اصلي رسيدن به بنادر انزلي و پس از آن آستاراست تا به اين ترتيب آبهاي گرم جنوب و اقيانوس هند از طريق اين دو بندر به آسياي ميانه متصل شود، بنابراين براي تسريع در عمليات اجرايي راه آهن رشت- انزلي- آستارا با چند شرکت در حال مذاکره هستيم تا بتوانيم از محل فاينانس خارجي را  اين بخش از پروژه را فعال کنيم.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به فروش اوراق مشارکت، گفت: قرار است سهم مناسبي از منابع مالي حاصل از فروش اين اوراق را به اين پروژه اختصاص دهيم.

احمد صادقي درخصوص بوميسازي قراردادهاي فايناس گفت: نگاه مناقصه مزايده؛ موضوع انجام پروژه‎ها با فاينانس خارجي، مطلب مهم و قابل توجهي است که باتوجه به وقوع تحريم‎ها در سال‎هاي گذشته، مديران توجه بيشتري به آن نشان داده‎اند، اما نکته‎اي که وجود دارد آن است که تأمين مالي پروژه به طرق مختلفي امکانپذير است و مي‎توان با بررسي روش‎هاي مختلف و شناسايي مزايا و معايب آن، انواع مناسب براي کشور را انتخاب و با بومي نمودن شرايط و قراردادهاي آن، به صورتي که جذابيت را براي سرمايه‎گذار از بين نبرد، اقدام نمود.

يکي از کارهاي مثبتي که مسؤولان مي‎توانند انجام دهند اطلاع رساني عمومي درخصوص روش‎هاي مورد نظر تأمين مالي پروژه‎ها است تا بدين وسيله صاحبنظران اين حرفه و حقوقدانان برجسته با استفاده از توان خود، کمک به توسعه اين بخش نمايند.

به طور مثال بررسي دقيق قراردادهاي B.O.T يا B.O.O يا ساير موارد ميتواند باعث تحول در سيستم حقوقي پيمان‏‎هاي ما و پروژه‎ها گردد. در حال حاضر نيز تعداد قابل توجهي از قراردادها تحت عنوان B.O.T در کشور منعقد شده است.

*سرمايه گذاري سه جانبه براي تكميل پروژه قزوين – آستارا

هفته گذشته وزير راه و شهرسازي کشورمان در ديدار با وزير اقتصاد و صنعت آذربايجان از آمادگي ايران براي سرمايه گذاري سه جانبه ايران، آذربايجان و روسيه براي تکميل خط ريلي قزوين- رشت- انزلي- آستارا خبر داد و تصريح کرد: براي گسترش روابط حمل ونقلي ايران و آذربايجان علاوه بر راهکار اساسي تکميل خط ريلي قزوين تا آستارا که ممکن است چند سال طول بکشد، دو راهکار کوتاه مدت براي اجرا فوري پيشنهاد مي‎کنم.

وي ادامه داد: راهکار نخست امتداد خط آهن آذربايجان تا آستارا در ايران است که کالاها از آذربايجان با قطار به داخل خاک ايران وارد و در پايانه بار آستارا بارگيري مجدد شود. براي اين کار لازم است آذربايجان هشت کيلومتر خط ريلي خود را تا مرز دو کشور ادامه دهد که اين مساله در کوتاه مدت قابل انجام است و ورود يکسره بار به ايران موجب تسهيل جابه جايي خواهد شد.

آخوندي اضافه کرد: در ادامه مي‎توانيم از آستارا تا قزوين را از طريق کاميون بار مورد نظر را حمل و دوباره از طريق خط آهن تا بندرعباس جا به جايي کالاها صورت گيرد.

وزير راه و شهرسازي در ديدار با وزير اقتصاد و صنعت آذربايجان تصريح کرد: پيشنهاد فوري دوم احداث سريع خط ريلي رشت – انزلي به طول 40 کيلومتر است که در اين صورت بارهاي آذربايجان مي‎تواند از طريق کشتي به انزلي منتقل و سپس به مقصد بندرعباس از طريق قطار بارگيري شود.

وي با تاکيد براينکه هر دو پيشنهاد کوتاه مدت است، يادآور شد: زيرسازي راه آهن قزوين- رشت در حال اتمام است و کار اين پروژه با سرعت صورت مي‎گيرد.

با اينكه هنوز به گفته معاون راه و شهرسازي نام شركت‎هايي كه قرار است از آنها به عنوان سرمايه گذار و تامين كننده مالي جهت تكميل پروژه راه آهن گيلان نامي برده نشده است اما براساس صحبت‎هاي عباس آخوندي مي‎توان احتمال حضور شركت‎هاي روسي و آذربايجاني را براي كمك به اتمام اين پروژه قوي دانست.

البته اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه همانطور كه اسد الله عسگر اولادي از گشايش فاينانس چيني در دو هفته آينده خبر داده و اينكه از مقدار كل فاينانس چيني حدود دو برابر آن يعني 44 ميليارد دلار فايناس براي تكميل پروژه‎هاي نيمه كاره ايراني در نظر گرفته شود نمي‎توان احتمال حضور چيني‎ها را نيز در اين پروژه را نيز ناديده گرفت.

بايد منتظر ماند و ديد كه در نهايت كدام كشور يا كشورها تكميل اين پروژه را بر عهده خواهند گرفت؟

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: