کد خبر: ۱۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
در شرایطی که عباس آخوندی رسما اعلام کرد در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، امکان بازگشت غول‌های بزرگ هوایی به ایران وجود دارد و حتی از هم‌اکنون مذاکراتی با آنها آغاز شده است، اما وزارت راه‌ و شهرسازی در تحلیلی به دشواری تغییر شرایط فعلی ناوگان هوایی ایران اذعان کرده است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، با توجه به این‌که حجم بالای بدهی‌های موجود در بین شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به شدت بالا رفته و در کنار آن نیاز هرچه جدی‌تر به نوسازی ناوگان هوایی کشور احساس می‌شود شرایط ایرلاین‌ها برای تامین منابع اعتباری لازم برای استفاده از فضای به وجود آمده در کشور بسیار سخت به نظر می‌رسد.
 
هرچند پیش از این نیز با اقدام سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر لغو قانون لزوم دریافت مجوز واردات هواپیما از این سازمان با وجود پیش‌بینی‌های مثبت تفاوت چندانی در روند واردات هواپیماهای جدید به ایران ایجاد نشد، اما لغو تحریم‌های هوایی نیز به نظر می‌رسد تا زمانی که تاثیر قطعی خود در ناوگان هوایی کشور را بگذارد فاصله طولانی دارد.
 
در تحلیلی که وزارت راه‌ و شهرسازی در این زمینه کرده به قانون لزوم ورود هواپیماهای جدید با عمری کمتر از 15 سال اشاره شده که این مساله وضعیت بودجه‌های در نظر گرفته شده از سوی ایرلاین‌های مختلف کشور را با بحران جدید مواجه کرده است.
 
از سویی دیگر بحث درآمدهای ریالی ایرلاین‌های داخلی در فضای داخلی کشور نیز از مسائل و مواردی است که با توجه به هزینه‌های بین‌المللی که با ارز‌های خارجی محاسبه می‌شود کار را برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی دشوارتر از همیشه کرده است.
 
افزایش تصاعدی قیمت خرید هواپیمای جدید نسبت به سن‌شان که بر مشکلات تحریم‌ها افزوده است باعث شد در طول حدود یکسال گذشته که درچارچوب توافقات ژنو قدری از فشارها بر روی ایرلاین‌های ایرانی کم شد نتواند به تغییری عمده در ناوگان ایران بینجامد.
 
با وجود آنکه در صحبت‌های آخوندی نشان از وجود خبرهایی خوش در صنعت هوایی ایران به شکلی قاطع نمایان است، اما به نظر می‌رسد در صورتی که نتوان منابع اعتباری لازم برای نوسازی ناوگان را برای ایرلاین‌های مختلف ایرانی فراهم کرد تاثیر لغو تحریم‌ها در ناوگان هوایی ایران برای مدتی حداقل چند ساله به روشنی قابل ارزیابی نخواهد بود.
برچسب ها: وزارت راه ، ناوگان ، هوایی
نام:
ایمیل:
* نظر: