به گزارش تجارت آنلاين به نقل ازفارس، معاون سیر و حرکت راهآهن پرداخت هزینه بیمه بینالمللی کالاهای ترانزیتی، پرداخت بدهیهای راهآهن ایران به راهآهنهای منطقه و ثبات تعرفه ترانزیت را از عوامل رشد ترانزیتی ریلی از ایران ذکر کرد و گفت: این موارد به رشد 50 درصدی ترانزیت ریلی در سال 93 انجامید.
حسین عاشوری اظهار داشت: در سالهای 1388 تا 1392 روند جابهجایی کالای ترانزیت در راهآهن کاهشی بود و بدترین عملکرد در این دوران، در سال 92 بود که کلاً 530 هزار تن بار ترانزیتی توسط ریل جابهجا شد.
عاشوری با اشاره به اینکه روند کاهشی ترانزیت ریلی در سالهای اخیر چندین دلیل داشت، بیان کرد: تحریمها و نبود توانایی نقل و انتقال پول موجب شده بود بدهی راهآهن ما به راهآهنهای کشورهای آسیای میانه و کذیرفتشورهایی که عملیات ترانزیتی از آنجا آغاز میشود، به شدت افزایش یابد و این موجب اعتراض صاحبان کالا و راهآهن کشورها شده بود.
وی افزود: همچنین در بحث بیمه بینالمللی بار ریلی، بارهای ترانزیتی که از مسیر ایران عبور میکردند، بیمه نمیشد و این برای صاحبان کالا مشکلساز شده بود، مجموعه این مشکلات موجب شد که روند ترانزیت در ایران در بخش ریلی در 5 سال از 88 تا 92 روندی کاهشی باشد.
* پرداخت بخش زیادی از بدهیهای راهآهن ایران به راهآهنهای منطقه در ابتدای 93
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن اظهار داشت: از اواخر سال 1392 تیم مدیریت راهآهن تصمیم گرفت برای سال 93 برنامه عملیاتی رشد ترانزیت را هدفگذاری کند؛ در همین اثنا نیز مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی را تبیین و ابلاغ فرمودند که یکی از بندهای ابلاغیه مذکور توسعه صادرات و توسعه ترانزیت بود.
عاشوری اظهار داشت: با این رویکرد لازم بود چندین کار انجام میشد، اول آنکه باید سراغ راهآهنهای منطقه میرفتیم و مشکل بدهیهای انباشته شده را حل میکردیم ضمن آنکه باید مشکل بیمه بارها ترانزیتی رفع میشد، به هر حال صاحبان کالا از این بابت نگرانی داشتند که اگر بار آنها از طریق ایران جابهجا شود ممکن است مشمول تحریم شود که باید این مشکل نیز حل میشد.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن گفت: از اواخر سال 92 تلاش کردیم این مشکلات را رفع کنیم و در ابتدای 93 توانستیم با مساعدت دولت بخشی از بدهیهای راهآهنهای منطقه را پرداخت کنیم.
* ایران هزینه بیمه بینالمللی کالاهای ترانزیتی عبوری را پذیرفت
وی ادامه داد: در بحث بیمه کالاهای بینالمللی هم راهکارهایی را یافتیم و صاحبان بار را متقاعد کردیم هر گونه خسارت از سیر بار آنها در ایران را پوشش میدهیم و درواقع راهآهن تعهداتی را به جای بیمه قبول میکرد.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن اظهار داشت: با وجود تداوم تحریمها و نگرانی صاحبان بار، تلاش کردیم هزینههای بیمه بینالمللی کالاها را راهآهن بپذیرد و اطمینان خاطری برای صاحبان کالا باشد.
عاشوری افزود: جلسات متعددی با رؤسای راهآهنهای کشورهای آسیای میانه و همکار برگزار کردیم مبنی بر اینکه مشکلات اجرایی پیش روی رشد ترانزیت ریلی رفع شود.
* ثبات نرخ تعرفه ترانزیتی ریلی در سال 93/ اعمال تخفیف به کالا با تناژ بالا
وی بیان کرد: از دیگر کارهایی که در سال 93 برای رشد ترانزیت انجام شد، ثابت نگه داشتن نرخ تعرفههای ترانزیتی بود ضمن آنکه تخفیفهایی برای برخی کالاها که تناژ بالایی داشتند در راستای تشویق صاحبان کالا اعمال شد.
معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن بیان کرد: گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در اینباره همکاری خوبی برای تسهیل جابهجایی کالای ترانزیتی داشت.
* کاهش زمان سیر قطارهای ترانزیتی بینالمللی در ایران
وی افزود: همچنین سعی کردیم با برقراری قطارهای برنامهای به خصوص در مسیر سرخس به بندرعباس و بالعکس زمان سیر قطارهای بینالمللی را کاهش دهیم و خروجی همه این تلاشها در سال 93 این بود که رشد 50 درصدی در جابهجایی بارهای ترانزیتی توسط ریل محقق شود.
عاشوری اظهار کرد: در این راستا مجموعاً در سال گذشته جابهجایی کالای ترانزیتی در بخش ریلی به 800 هزار تن افزایش یافت و این در شرایطی بود که تحریمها کماکان ادامه داشت.