کد خبر: ۱۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵
سخنان دكتر حسن روحاني رييس جمهور در آيين نكوداشت مقام معلم، حاوي جنبه هايي بود كه طبق معمول در اغلب خبرگزاري ها زير سايه مسايل سياسي كمتر مورد توجه قرار گرفت. اين سخنان را مي توان حاوي سه محور مهم دانست كه نكاتي در مورد آن قابل ذكر به نظر مي رسد:
1-رييس جمهور در سخنان خود بر محترم شمردن حقوق صنفي كارگران و معلمان و اعتراضات صنفي آنها تاكيد و حتي از تجمع كارگران به مناسبت روز كارگر به عنوان يك مطالبه صنفي استقبال كرد. اين سخن رييس جمهور مي تواند باب تازه اي را در نگريستن به مطالبات صنفي اقشار مختلف و حتي اعتراضات صنفي آنها باز كند. بارها در كشورهاي توسعه يافته جهان شاهد اعتصاب و اعتراض و تجمع اقشار مختلف، از خلبانان هواپيماها تا كارگران و دامداران و دانشجويان و ... هستيم كه در اعتراض به مسايل و مشكلات صنفي خود اعتراض و حتي گاه اعتصاب مي كنند.
اما هيچگاه اين اعتراضات صنفي به عنوان ضديت با نظام حاكم بر آن كشورها يا يك حركت سياسي قلمداد نمي شود. متاسفانه برخي در كشور ما تلاش مي كنند كه هر گونه تجمع اعتراض آميز صنفي را حتي اگر در مقابل مجلس شوراي اسلامي يا نهاد رياست جمهوري برگزار شود، تجمعي اعتراضي بر ضد دولت يا ساير نهادهاي حاكميتي معرفي كنند درحاليكه خواسته شركت كنندگان در اين تجمعات، كاملا صنفي و براي طرح صريح تر مطالباتشان بوده است. سخنان ديروز رييس جمهور نشان مي دهد كه دولت، خواسته هاي صنفي را مي شناسد و آمادگي دارد فضاي مساعدي را براي طرح مطالبات صنفي آنها – البته از روشهاي قانوني - فراهم سازد كه اين گام مثبتي در اصلاح برخي نگرشهاي غلط گذشته محسوب مي شود.2-رييس جمهور در سخنان خود بر ضرورت افزايش بودجه وزارت آموزش و پرورش تاكيد كرد و برخي گامهاي عملي دولت براي افزايش بودجه را برشمرد. اين كه رييس جمهور بر كم بودن بودجه آموزش و پرورش اذعان دارد و افزايش آن را ضروري مي داند، نشانه جايگاه اين نهاد مهم فرهنگ ساز در دولت تدبير و اميد است. البته با وجود افزايش بودجه آموزش و پرورش طي دو سال اخير، آن هم در شرايطي كه دولت با كمبود منابع مالي حاصل از تداوم تحريم هاي اقتصادي و همچنين كاهش قيمت نفت كه موجب كاهش بودجه هاي جاري كشور شده مواجه شده است، همچنان نهاد آموزش و پرورش از كمبودهاي فراواني رنج مي برد كه طي ساليان متمادي بر اين نهاد چيره شده است. به همين دليل بايد تلاش كرد تا عزت و احترام اين نهاد مهم و زحمتكشاني كه در آن مشغول فعاليت هستند را افزايش داد تا با افزايش اعتماد به نفس معلمان، شاهد تربيت آينده سازاني مفيدتر براي جامعه باشيم. در صورتي كه اين نگاه رييس جمهور در تمامي حوزه هاي مرتبط با آموزش و پرورش، از تدوين بودجه تا امور اجرايي جاري شود قطعا شاهد رشد هر چه بيشتر اين بخش در دو سال باقيمانده از دولت كنوني خواهيم بود.3-خروج آموزش و پرورش از حالت دولتي، يكي ديگر از شاخصه هاي مهم سخنان رييس جمهور بود كه البته از حساسيتهاي خاصي برخوردار است. دكتر روحاني تاكيد كرد كه سهم 10 درصدي آموزش و پرورش غير دولتي از مجموع آموزش و پرورش بايد به 15 و حتي 20 درصد افزايش يابد تا شاهد ارتقاي كيفيت آموزشي باشيم. هرچند اين سخن از جنبه هاي مثبتي برخوردار است اما دست اندركاران و برنامه ريزان لازم است حساسيتهاي آن را مورد توجه قرار داده و برنامه اي براي آن تدوين كنند كه غير دولتي شدن آموزش و پرورش صرفا به معناي "پولي شدن" آموزش و تعميق شكاف و تبعيض در تحصيل دانش آموزان نشود. افزايش كيفيت آموزش كه مورد تاكيد رييس جمهور است، از راههاي مختلفي قابل دسترسي خواهد بود كه اميد است دست اندركاران امر، بايسته هاي آن را مورد توجه قرار دهند.در مجموع فراموش نكنيم كه هر گامي كه براي تقويت نهاد آموزش و پرورش كشور برداشته شود، به سود آينده كشور خواهد بود چراكه باعث تربيت آينده سازاني مي شود كه مي توانند آينده اي روشنتر براي كشور رقم بزنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار