کد خبر: ۱۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
 كشور ژاپن از تمام امكانات به خوبي بهره مي گيرد. در حاليكه در اغلب نقاط ايران در اغلب روزهاي سال شاهد تابش آفتاب هستيم و پتانسيل استفاده از انرژي خورشيدي وجود دارد، از اين موهبت طبيعي استفاده نمي شود اما ژاپن اين امكان را به خوبي به خدمت گرفته است تا نه تنها آن را جايگزين سوختهاي فسيلي، بلكه حتي جايگزين انرژي هسته اي كند. به عبارت ديگر ژاپن در حال خاموش کردن چراغ نیروگاه های غول پیکر نفتی خود، یکی پس از دیگری است؛ در حالی که همین نیروگاه ها زمانی این کشور را به رتبه های بالا میان کشورهای صنعتی رسانده بودند. اما این کشور اکنون به انرژی خورشیدی به عنوان یک جایگزین روی آورده است.قرار است انرژی خورشیدی در این کشور تا پایان سال به سودآوری برسد و آن را از نیاز به یارانه های دولتی دور سازد. بدین ترتیب ژاپن آخرین کشور عضو گروه جي هفت (همان جي هشت منهاي روسيه) خواهد بود که در آن تکنولوژی خورشیدی به لحاظ اقتصادی توجیه پذیر می گردد.
در حال حاضر ژاپن یکی از چهار بازار بزرگ جهان برای پنل های خورشیدی محسوب می شود و تعداد زیادی نیروگاه های تولید این انرژی در حال ورود به چرخه تولید هستند از جمله دو مجموعه غول آسا بر روی دریا در شهر کاتو و یک مزرعه خورشیدی ۱.۱ میلیارد دلاری که درحال ساخت بر روی یک معدن نمک واقع در اوزاکا است. ژاپن قصد دارد تا ماه مارس سال آینده، ۲.۴ گیگاوات انرژی خود را که با سوخت نفتی آلوده کننده و گران تولید می شود، از چرخه خارج و با سوخت های جدید جایگزین كند.
با رسیدن ژاپن به توازن هزینه-درآمد در تولید انرژی خورشیدی، این طور می توان برداشت کرد که این تکنولوژی از لحاظ اقتصادی بودن در هفت کشور گروه G۷ و چهارده کشور از گروه G۲۰، به جایگاه پایداری دست یافته است. انرژی خورشیدی در حال حاضردر جایگاه شکوفایی جهانی قرار گرفته و به باور تحلیلگران، حتي مي تواند قابل مقایسه با ظهور نفت شیل در بازار باشد. شايد وقت آن رسيده باشد كه در كشورما هم به انرژي خورشيدي با ديد بهتري نگريسته شود و اهميت آن بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد. انرژي خورشيد در وهله اول شايد از نظر تجهيزات گران به نظر برسد اما به دليل هزينه مصرفي نزديك به صفر، بسيار به صرفه و البته منبعي پاك براي انرژي محسوب مي شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار