کد خبر: ۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
تهرانفر گفت: از مجموع 34 بانک و موسسه اعتباری تنها 28 ، 29 بانک جزئیات شرکت‌ها و فعالیت‌های خود را به ما اعلام کرده‌اند که مطمئناً اطلاعات بانک‌های جامانده را هم تا دو روز دیگر دریافت خواهیم کرد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛شاید اواخر دهه 60 که به بانک ها اجازه شرکتداری و تاسیس بنگاه‌های اقتصادی داده شد، کمتر کسی فکر می کرد که در آینده این اقدام بانک‌ها و موسسات اعتباری موجب بروز مشکلاتی برای سیستم بانکی شود و آن‌ها را از رسالت اصلی و نقش واسطه‌ای که بین سپرده‌گذار‌ها و تولید کنندگان داشتند، خارج کند.
 
حال پس از گذشت چندین سال از شروع این کار فعالیت بانک‌ها در این زمینه به حدی افزایش یافت که بانک ها به جای تسهیل کار تولید کنندگان، خود مانعی بر سر راه آن ‌ها شده اند و حتی در مواقعی ورشکستگی این واحد را هم رقم زدند در صورتی که آن‌ها فقط حق اختصاص حداکثر 40 درصد از سرمایه پایه خود را به معقوله بنگاهداری دارند.
 
برهمین اساس بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش مشکلات ایجاد شده در این زمینه و از طرفی جهت کمک به بنگاه‌های تولیدی فرصت 15 روزه‌ای به بانک‌ها داد تا نسبت به کاهش میزان بنگاه‌های خود اقدام کنند.
 
در همین راستا حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی شب گذشته در بخش خبری20:30  در خصوص بنگاه‌داری بانک ها گفت: از مجموع 34 بانک و موسسه اعتباری تنها 28 ، 29 بانک جزئیات شرکت ها و فعالیت های خود را به ما اعلام کرده اند  که مطمئناً اطلاعات بانک های جامانده را هم تا دو روز دیگر دریافت خواهیم کرد.
 
وی تصریح کرد: ارزش بنگاه‌داری بانک ها در جمع 26 هزار و 600 میلیارد تومان است اما هنگامی که با سرمایه پایه بانک ها مقایسه می شود، حدود 48 ،49 درصد میزان بنگاه‌داری بانک‌ها است و همانطور که از قبل گفته شده بانک ها فقط اجازه داشتند حداکثر تا 40 درصد به بنگاهداری بپردازند و آن 9 درصد اضافه است که حتما باید خود را با ان تطبیق دهند.
 
تهرانفر در پایان گفت: بانک‌ها حدود 500 ، 600 شرکت را در اختیار دارند که باید در فاصله زمانی مشخص شده آن‌ها را به فروش برساند.
 

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک ، جولان ، بنگاه داری
نام:
ایمیل:
* نظر: