کد خبر: ۱۴۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
تعريف: اتاق‌ بازرگاني به زبان ساده عبارت است از يك ساختمان چند طبقه كه در آن بازرگانان و بازرگان‌زاده‌ها دور همي‌داشته و انتخابات برگزار مي‌كنند؛ دولت هم براي‌اينكه بخش‌خصوصي خيلي سرخوش نشود به اندازه نصف اعضاي اتاق عضو، نيرو به آن داخل مي‌كند. به طور كلي تاجرها و بازرگانان در شرايطي هستند كه به ساختمان چندين و چند طبقه خيابان طالقاني اتاق مي‌گويند.
كاربرد: اتاق‌بازرگاني، پارلمان بخش‌خصوصي است. اعضاي آن با همفكري تصميم مي‌گيرند كه چه كالاهايي را وارد كرده و كدام محصولات را صادر كرده و با قيمت بيشتري مجددا وارد كشور كنند.

انواع
اتاق‌بازرگاني مشترك: محلي كه فضا براي فعاليت بازرگانان دو يا چند كشور تنگ باشد يا تصور كنند در تنگنا قرار گرفته‌اند؛ بازرگانان‌اين كشورها مجبور مي‌شوند با يكديگر هم‌اتاقي شوند و اتاق مشترك داشته باشند.
اتاق‌مرام بازرگاني: محلي كه در آن بازرگانان مرام به خرج مي‌دهند و با تمام توان مشغول واردات مي‌شوند.

اتاق‌بازرگاني در ساير كشورهاي جهان
چين: محلي كه چيني‌ها در آن تصميم مي‌گيرند تمام كالاهاي چيني خود را به جهان صادر كنند و اگر وارداتي بود، مجددا با قيمتي بيشتر صادر شود.
آمريكا: اتاقي كه در آن تصميم گرفته مي‌شود كه محصولات خوبي به آمريكا وارد شود چه كالاهاي بهتر توليد داخل، صادر نشود. در همين حال رايزني‌هايي با كنگره و سنا هم مي‌شود تا بقيه كشورها تحريم شوند.
روسيه:محلي كه در آن ليست كالاهاي مورد نياز براي تهاتر با نفت مشخص مي‌شود اما خبر مي‌رسد كه قرار است موشك‌هاي S300 چند سال قبل فروخته شده تحويل داده شود كه در نهايت آن‌هم نمي‌شود.
تركيه:اتاقي كه در آن صنايع رو به رشد كشورهاي همسايه بررسي شده و راهكار داده مي‌شود كه با افزايش صادرات همان محصول، صنعت كشور دوست و برادر را به خاك سياه بنشانند، البته ترجيحا با تعرفه‌ترجيحي.
هند:محلي كه در آن تصميم مي‌گيرند، گاو حسن كه نه شير دارد و نه ابزارآلات مرتبط با حوزه شير خيز وارد شده و در مقابل برنج، چاي، ادويه، پارچه صادر و تعداد زيادي فيلم هندي هم سَر بدهند.
گينه‌بيسائو:جايي كه بررسي مي‌شود دقيقا چه محصولي بود كه‌ايراني‌ها خريدار آن شدند، البته هنوز هم در حال بررسي هستند و به نتيجه مشخصي نرسيده‌اند.
پرتغال: محلي كه در آن بازرگانان پرتغالي تصميم مي‌گيرند به ساير نقاط جهان پرتقال صادر كنند.
در بعضي كشورها:اتاق بازرگاني‌اين كشورها عموما محل دور همي‌يك سري بازرگان و بازرگان‌زاده است كه تصميم مي‌گيرند چه محصولي وارد كشور شده و كدام محصول صادر شود كه امكان واردات مجدد آن با قيمت بيشتر وجود داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار