کد خبر: ۱۴۵۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

سلامت نیوز:مدیر اجرایی شرکت داروسازی BioNTech پس از تاثیرپذیری 95 درصدی واکسن کرونای این شرکت معتقد است با توجه به اینکه از تعدادی از شرکت های واکیسیناسیون خواسته شده تا میزان عرضه خود را افزایش دهند، بنابراین می توان پیش بینی کرد که یک زمستان طبیعی را در سال آینده خواهیم داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،که این مطلب در کنار خبرهای خوش تاثیرپذیری بالای واکسن های کووید 19، امید بازگشت به زندگی به روال عادی را در دل مردم دنیا ایجاد کرده است اما نکته اساسی این است که این بازگشت چه زمانی و در چه شرایطی اتفاق خواهد افتاد؟ دکتر جوشوا بلایت متخصص واکسینولوژی در کالج امپریال لندن و از بنیانگذار واکسن های پایه ایمنی، درباره آینده بیماری کووید 19 گفت: یک روزی همه گیری کووید 19 در دنیا به پایان خواهد رسید اما اینکه این روز، چه زمانی فرا خواهد رسید، تا حدود زیادی به پیشرفت واکسن های در دست اقدام تولیدی در سطح دنیا بستگی دارد.


وجود 200 واکسن کووید 19
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در سراسر دنیا، بیش از 200 واکسن کووید 19 در فرآیند رسیدن به مرحله تولید نهایی هستند که نزدیک به 50 مورد آنها در مراحل آزمایشات انسانی قرار دارند افزود: مقیاس و سرعت تلاش های علمی صورت گرفته برای تولید واکسن و درمان بیماری کووید 19 در دنیا بی‌سابقه بوده و ما در کمتر از یکسال از اولین شیوع این بیماری در کشور چین، می توانیم دلایل قانع کننده و خوش بینی واقعی نسبت به پایان این اپیدمی داشته باشیم.

بلایت در تشریح آخرین وضعیت واکسن های در دست اقدام با تاثیر پذیری بالا گفت: شرکت های آمریکایی «فایزر» و «مودرنا» هر دو نتایج اولیه واکسن کووید 19 خود را گزارش کرده اند که به ترتیب این واکسن ها 95 و 5/94 درصد ابتلا به ویروس کرونا محافظت می‌کنند. همچنین واکسن دانشگاه آکسفورد می‌تواند تا 90 درصد ابتلای افراد به ویروس کرونا و گرفتن فرم های جدی و پیشرفته این بیماری را جلوگیری کند اما با همه این فرآیندهای علمی صورت گرفته، برخی تضمین‌های مهم ایمنی نهایی و حتی با یک عملیات لجستیکی گسترده برای واکسیناسیون، نمی توان انتظار بازگشت سریع و قریب‌الوقوع به زندگی عادی را داشته باشیم.


جزئیات واکسن‌های کووید19
این متخصص واکسینولوژی در کالج امپریال لندن در تشریح جزییات بیشتر این واکسن‌های کاندیدای کووید 19 گفت: همانطور که در خبرها نیز رصد می‌شود، کار غول دارویی فایزر آمریکا و شرکت بیوتکنولوژی BioNTech آلمان در موثربودن 95 درصدی ایمن سازی در برابر ویروس کرونا، پیام نوید بخشی بزرگی را به دنیا القا کرد و از سوی دیگر نتایج شرکت داروسازی Moderna با 94.5 درصد تاثیرگذاری نیز به همان‌اندازه چشمگیر است.

بلایت اظهار کرد: از بین افرادی که برای واکسن مودرنا آزمایش شده‌اند، 42 درصد افراد بالای 65 سال یا در معرض بالای خطر بیماری کووید 19 (5000 نفر افراد دیابتی، چاق یا با مشکلات قلبی) و 37 درصد نیز از جوامع اقلیت قومی بودند که چنین تعداد زیادی از افراد در معرض بالای خطر بیماری کووید 19 در این دسته‌های آزمایشی، قابل توجه است.وی با اشاره به اینکه علائم برای واکسن احتمالی دانشگاه آکسفورد نیز بسیار مناسب است اظهار کرد:

بیش از 20 هزار نفر داوطلب آزمایشات واکسن آکسفورد از کشورهایی همچون انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و کنیا در فاز سوم مطالعات شرکت کرده‌اند که با توجه به اینکه هر فرد واکسینه شده به دو دوز این واکسن نیاز دارد، پیش‌بینی می‌شود که 19 میلیون دوز از واکسن دانشگاه آکسفورد در صورت تایید توسط نهادهای نظارتی تا قبل از پایان سال در دسترس عموم قرار گیرد.این متخصص واکسینولوژی در کالج امپریال لندن ادامه داد: همچنین دانشمندان این دانشگاه دریافته‌اند که وقتی نصف دوز این واکسن به افراد داده می‌شود و به دنبال آن یک دوز کامل دیگر به فرد تزریق می‌شود، واکسن 90 درصد موثر خواهد بود.


48 واکسن در مرحله آزمایشات انسانی
بلایت در ادامه این گفت‌و‌گو به دیگر گزارشات منتشر شده درباره تاثیرپذیری بالای واکسن کووید 19 سایر کشورها نیز اشاره کرد و به ایسنا گفت: در آن سوی دنیا نیز وزارت بهداشت روسیه اعلام کرده است که داده‌های اولیه برای واکسن کاندیدایی این کشور نشان می دهد 92 درصد در برابر بیماری کووید 19، موثر است که این اتفاق بازهم می‌تواند امیدبخش و جذاب برای مردم سراسر دنیا باشد.

وی با بیان اینکه در مجموع از 48 واکسن کووید 19 که در سطح جهانی در مرحله آزمایشات انسانی قرار دارند، 11 مورد در فاز سوم آزمایشات قرار دارند که پیشرفته ترین مرحله آزمایشات، وقتی است که ده‌ها هزار داوطلب در این فاز آزمایش شوند اظهار کرد: فرآیند به نتیجه رسیدن واکسن ها به صورت کلی دارای سه فاز هستند که پیشرفته ترین واکسن ها در فاز سوم قرار داشته که آخرین مرحله قبل از در دسترس قرار دادن واکسن در سطح وسیع برای عموم است.


مراحل سه‌گانه فرآیند واکسن
این متخصص واکسینولوژی در کالج امپریال لندن در تشریح مراحل سه گانه فرآیند به نتیجه رسیدن واکسن به ایسنا گفت: در فاز اول، دوزهای مختلف واکسن به تعداد کمی از داوطلبان سالم داده می‌شود تا از دوز مناسب ایده گرفته و از ایمن بودن مواد اطمینان حاصل کنند. هدف اصلی در این مرحله شناسایی دوز مناسب برای مرحله بعدی در فرآیند آزمایش و همچنین رد کردن هرگونه مشکل عمده ایمنی است.وی با بیان اینکه در فاز دوم، واکسن برای تعداد بیشتری از افراد تجویز می شود که اغلب بین 100 تا 200 اما گاهی به هزاران نفر نیز می‌رسد ادامه داد:

در این مرحله محققان ارزیابی می‌کنند که آیا واکسن می‌تواند یک پاسخ ایمنی مداوم ایجاد کند یا خیر؟ و همچنین از نظر عوارض جانبی بالقوه نیز نظارت‌ها در فاز دوم صورت می‌گیرد.بلایت در تشریح فاز سوم مراحل دست یابی به واکسن‌ها نیز گفت: در این فاز واکسن برای اندازه گیری میزان محافظت در برابر عفونت طبیعی مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرد.

این مطالعات اغلب شامل دهها هزار داوطلب سالم است تا ثابت کنند که واکسن از بیماری جلوگیری می کند همچنین در این مرحله مشکلات نادر یا عوارض جانبی واکسن را شناسایی می کنند. سرعت آزمایشات فاز سوم به میزان عفونت و مقدار R بستگی دارد به طوری که اگر میزان عفونت بسیار کم باشد، آزمایش ممکن است ماه‌ها ادامه داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار