کد خبر: ۱۴۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
بنا به تعریف علم ساختمان سازی، نما به سوی بیرونی یک ساختمان گفته می‌شود. البته این تنها تعریفی فراگیر و کلی است. بی‌شک مهم‌ترین بخش در طراحی ساختمان نمای آن است. چرا که در واقع جلوه اصلی آن بنا نیز محسوب می‌شود.

برترین پروژه ‌های کشور، همواره در بخش طراحی و سایر مراحل با نماهایی فوق‌العاده و چشمگیر، اجرا می‌شوند. بدیهی است وجود فاکتورهای تعیین کننده‌ای نظیر نوع کاربری، کاربرد مصالح بومی، سلیقه کارفرما و البته میزان بودجه اختصاص یافته نیز در تعیین، طراحی و اجرای نمای پروژه‌ها موثرند.

در این مطلب:

  • به بررسی برترین پروژه های کشور و چگونگی طراحی و اجرای آنها می‌پردازیم.
  • درباره عوامل موثر در نمای پروژه‌ها و تاثیر متقابل آن در طراحی و مراحل اجرا سخن می‌گوییم.

با ما در مطالعه این مطلب همراه شوید.

برترین پروژه های کشور چگونه طراحی و اجرا می‌شوند؟

بنا به تعریف علم ساختمان سازی، نما به سوی بیرونی یک ساختمان گفته می‌شود. البته این تنها تعریفی فراگیر  و کلی است. بی‌شک مهم‌ترین بخش در طراحی ساختمان نمای آن است. چرا که در واقع جلوه اصلی آن بنا نیز محسوب می‌شود. به همین دلیل نیز طراحی و اجرای آن به‌نوعی، مهر پایانی بر کار ساختمان بوده و بخش نمادین و مهمی در هر بنا به‌شمار می‌آید.

برترین پروژه های کشور با چه نماهایی طراحی و اجرا می شوند؟

امروزه، بنابر نوع کاربری، نمای بنا متغیر است. طراحی، که نخستین مرحله این پروسه محسوب می‌شود، بر مبنای عوامل متعددی شکل می‌گیرد. از متریال بومی و تاثیرات فرهنگی تا جاذبه‌های بصری، موارد متعددی در شکل‌گیری طرح اولیه نقش ایفا می‌کنند.

در مرحله اجرا نیز، در برترین پروژه های کشور همواره مبنای عملکرد، بر اساس توانایی‌های مهندسین و نیازهای اجرایی،  شکل می‌گیرد.

عوامل تاثیر گذار در نمای پروژه ها کدامند؟

تاثیر و تاثر، دو اصل اساسی در اجرای هر پروسه معماری به‌ویژه در بخش نمای ساختمان است. بدین معنا که هر نما، در چرخه‌ای دو سویه، به همان میزان که در مرحله طراحی، متاثر از محیط اطراف خود می‌باشد، پس از اجرا بر محیط موثر بوده و بدان شکل می‌بخشد. تا آنجا که امروزه، بسیاری از نمونه‌های برترین پروژه‌های کشور، فضای پیرامون خود را تحت تاثیر قرار داده و دگرگون کرده‌اند.

در این بخش به عوامل تاثیرگذار در پروژه‌های ساختمانی و تجاری از نظر نما پرداخته و آنها را در حد فرصت این مقاله بیان می‌کنیم:

طراحی و اجرای نمای ساختمان بر اساس نوع مصالح: از موارد مهم در اجرای نمای ساختمان، مصالح مصرفی در این پروسه است. در چند دهه اخیر، بومی‌سازی کاربرد مصالح بر اساس علم مهندسی معماری و نما در برترین پروژه های کشور، دستاوردهای مثبت و مفیدی در پی داشته است. بر این اساس، امروزه تلاش می‌شود تا در طراحی و اجرا، تا حد امکان بر اصل سازگاری با محیط تاکید شود. این مورد چه از نظر دوام و همانگی فیزیکی نما با محیط و اقلیم مورد نظر، و چه به لحاظ بافت فرهنگی بازخوردهای مثبتی داشته است.

برترین پروژه های کشور با چه نماهایی طراحی و اجرا می شوند؟

نوع کاربری ساختمان و تاثیر آن بر طراحی و اجرای نما: مورد مهم دیگر در این راستا، نوع کاربری ساختمانی است که نمای آن در مرکز توجه قرار دارد. بسته به اینکه ساختمان، به‌منظور کاربری مسکونی، تجاری یا دیگر کاربری‌ها طراحی و ساخته شده باشد، طراحی نمای آن نیز دستخوش تغییر و تبدیل می‌شود.

نما خشک: نمای خشک یکی از بهترین نماهای مورد استفاده در پروژه های ایرانی میباشد که فارغ از اینکه نمای خشک از چه جنسی می باشد و یا روش نصب این نما به چه صورتی انجام می گیرد، همه ی آن ها دارای اجزای اصلی مشترکی می باشند. مصالح نما، چهارچوب نگهدارنده، عایق، فضای خالی بین نما و دیواره ی اصلی و اتصالات جزو اجزای اصلی تمامی نماهای خشک می باشد. در سازه ی نمای خشک از چهار چوب ها و اتصالاتی استفاده می شود که در برابر رطوبت، باران، تغییرات و نوسانات شدید دمایی، گازهای موجود در هوا مقاومت داشته باشند. همچنین فشار مکانیکی و تحمل بار چهار چوب و اتصالات تست می شود و از چهارچوب و اتصالاتی استفاده می شود که در برابر نیروهای فیزیکی چون باد، طوفان و زلزله مقاومت دارند.

برترین پروژه های کشور با چه نماهایی طراحی و اجرا می شوند؟

نمای کامپوزیت: یکی از مرسوم ترین نماها در شرکت ها و فضاهای اداری ایرانی است و به شدت هم لاکچری محسوب میشود. استفاده از نمای آلومینیوم کامپوزیت‌ می‌توانند امکانات زیادی را در اختیار معماران و طراحان قرار دهند. ساختار الاستیک کامپوزیت باعث می‌شود تا طراحان بتوانند طرح‌های بسیار نوینی در نمای ساختمان بیافرینند. به طور مثال خلق نماهایی که در آن از خطوط خمیده استفاده شده، از امکان‌هایی است که به واسطه‌ی استفاده از نمای کامپوزیت در اختیار طراحان و معماران قرار گرفته است. لایه‌ی پوشاننده کامپوزیت‌ها که در واقع طرح و رنگ نما را رقم می‌زند، در انواع و طرح‌های مختلف با رنگ‌های متفاوت در بازار موجود می‌باشد. این تنوع ظاهری از نظر رنگ خود یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باعث رو آوردن طراحان به این نوع متریال شده است. همچنین معمولاً ماده‌ای که از آن به عنوان هسته در کامپوزیت استفاده می‌شود، عایق صدا و حرارت است و این خود باعث می‌شود تا ساختمان در برابر آلودگی‌های صوتی و از دست رفتن انرژی عایق باشد که مزیت بسیار ارزشمندی است.

برترین پروژه های کشور با چه نماهایی طراحی و اجرا می شوند؟

و سایر نماهای معروف شامل نمای مدرن، نمای آلومینیومی، نمای سفالی، نمای پارامتریک، کرتین وال و ... میباشد که توضیح در مورد تمامی آنها در این مقاله نمیگنجد، اما پیشنهاد میکنیم قبل از طراحی یا اجرا نما سازه خود (حال هر مدلی که باشد) سری به وبسایت اکوآرک بزنید زیرا که این سایت به صورت کاملا تخصصی در داخل و خارج ایران فعالیت های حرفه ای دارد.

برای مثال طراحی بنایی با کاربری تجاری عموما دارای جذابیت بصری بوده و بیننده را به‌سوی خود جلب می‌نماید. این در حالی است که بناهای مسکونی، عموما تداعی‌گر آرامش و ساختمان‌هایی با کاربری فرهنگی، دارای  جذابیت‌هایی در همین زمینه هستند. به همین شکل، بازسازی بناهای تاریخی، پروسه‌ای فرهنگی است که بیشتر بر اساس ترمیم اصل بنا، بدون ایجاد هیچگونه دخل و تصرف در نما یا بنای داخلی ساختمان صورت می‌پذیرد.

برترین پروژه های کشور با چه نماهایی طراحی و اجرا می شوند؟

کلام پایانی

در انتهای این نوشتار کوتاه بار دیگر بر اثر دو سویه محیط و نمای ساختمان در مراحل مختلف از طراحی تا اجرای نما، در برترین پروژه های کشور تاکید می‌شود.  بی‌شک، نما مهم ترین بخش هر بناست که از محیط اطراف تاثیر گرفته و بر آن تاثیر می‌گذارد. بر این اساس، برترین پروژه‌ها، همواره بیشترین تلاش خود را در طراحی و اجرای بهترین نما مصروف کرده و از تاثیر آن بر کاربران و ناظران، غفلت نمی‌کنند.

لزوم اجرای نمای زیبا چه به لحاظ بصری و چه از منظر زیباشناختی نماهای شهری، از بخش‌های مهم در هر پروژه موفق محسوب می‌شود. از کاربرد مصالح بومی و نوع کاربری ساختمان، می‌توان به‌عنوان دو عامل کلیدی و موثر در شکل‌گیری نمای هر بنا نام برد. بدین ترتیب توجه به تاثیر و تاثرات فرهنگی در اجرای پروژه‌های نمای ساختمان، امری ضروری و لازم به‌نظر می‌رسد.

در انتها از شما دعوت میکنم عکس هایی از بهترین نماهای جهان را با کلیک روی لینک زیر مشاهده نمایید:

https://www.pinterest.com/boohboomagoo/facade-design/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار