کد خبر: ۱۵۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸
سیف العدل، رهبر جدید القاعده که یک «استراتژیست بیرحم و باهوش» است جایگزین ایمن الظواهری خواهد شد که گمان می‌رود مرده باشد.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های برنا، سرویس‌های امنیتی ایالات متحده می‌گویند که انتظار تغییر رویه القاعده را دارند، در شرایطی که گفته می‌شود سیف العدل، رهبر جدید القاعده که یک «استراتژیست بیرحم و باهوش» است جایگزین ایمن الظواهری خواهد شد که گمان می‌رود مرده باشد.

الظواهری که با لقب «دکتر مرگ» نیز شناخته می‌شود، آخرین بار در یک پیام ویدیویی به مناسبت سالگرد حملات تروریستی یازده سپتامبر دیده شده بود.

عرب نیوز به نقل از چهار منبع خبری از پاکستان و افغانستان مدعی شده است که ایمن الظواهری در سن ۶۸ سالگی به دلیل مشکلات ناشی از بیماری آسم مرده است.

سیف العدل کیست؟ هر آنچه که در مورد رهبر جدید و بسیار خطرناک القاعده می‌دانیم

بدین ترتیب بسیاری از کارشناسان امنیتی بر این باورند که با به قدرت رسیدن رهبر جدید این گروه که با لقب «شمشیر عدالت» شناخته می‌شود، این گروه تروریستی قدرت دو دهه گذشته خود و در زمان حملات ۱۱ سپتامبر را کسب کند. سیف العدل که از او به عنوان مردی بسیار بیرحم یاد می‌کنند ظاهراً سعی در جذب کردن شبه نظامیان داعش به گروه القاعده داشته و گفته می‌شود سعی در انجام حملاتی انتقام جویانه علیه غرب دارد.

سیف العدل یک افسر ارشد سابق ارتش مصر بوده که قرار است جایگزین ایمن الظواهری شود. یک کارشناس ارشد بریتانیایی در حوزه تروریسم در مصاحبه با روزنامه دیلی میرور گفته است: «در مقایسه با ظواهری، به نظر می‌رسد او رهبری بسیار موثرتر باشد، شاید در حد و اندازه‌های بن لادن یا حتی بدتر از او».

اکنون که ظاهراً ایمن الظواهری مرده است، بسیاری انتظار تغییر در رویه القاعده با رهبر جدید این گروه را می‌کشند که یک کارشناس حوزه مواد منفجره عنوان شده است. جاسوسان آمریکایی و بریتانیایی می‌گویند که سیف العدل در سه دهه اخیر نقش مهمی در فعالیت‌های تروریستی گروه القاعده و عملیات‌های مهم آن داشته است.

ایمن الظواهری مصری بعد از مرگ اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ رهبری گروه القاعده را بر عهده گرفت. با این وجود در طی سال‌های پس از مرگ اسامه بن لادن، به ندرت اخباری از الظواهری شنیده می‌شد.

سیف العدل کیست؟ هر آنچه که در مورد رهبر جدید و بسیار خطرناک القاعده می‌دانیم

علی صوفان کارشناس ضد تروریسم اف بی آی می‌گوید که سیف العدل در شرایطی که رزومه‌ای سه دهه‌ای و قوی در زمینه انجام عملیات تروریستی دارد، «سومین امیر القاعده» خواهد بود. در حال حاضر، ایالات متحده ۷.۵ میلیون دلار جایزه برای اطلاعات منجر به دستگیری سیف العدل تعیین کرده است، کسی که یکی از عوامل اصلی بمبگذاری سفارت ایالات متحده در نایروبی و دارالسلام در سال ۱۹۹۸ عنوان شده که به مرگ بیش از ۲۲۴ نفر انجامید.

گفته می‌شود که سیف رییس نزدیک‌ترین واحد بادیگارد‌های شخصی بن لادن موسوم به «محافظان سیاهپوش» بوده که دستار‌هایی سیاه به سر می‌بندند.

بر اساس گزارش تازه‌ای که توسط صوفان نوشته شده است، یکی از کسانی که در گذشته سیف را می‌شناخته مدعی شده که او بسیار خونسرد بوده و «کمتر از هر کس دیگری تحت تاثیر مرگ غیرنظامیان بی گناه قرار می‌گیرد».

سیف العدل کیست؟ هر آنچه که در مورد رهبر جدید و بسیار خطرناک القاعده می‌دانیم

گفته می‌شود که سیف العدل نقش اصلی را در معرفی ابومصعب الزرقاوی بنیانگذار داعش و خالد شیخ محمد طراح حملات یازده سپتامبر به بن لادن داشته و در نبرد موسوم به سقوط شاهین سیاه در سال ۱۹۹۳ در سومالی نیز شرکت داشته است. صوفان اخیراً در مورد رهبر احتمالی آینده القاعده نوشته است: «جایگاه شناخته شده سیف در فعالیت‌های القاعده و تجربه بالای او به عنوان یک افسر اطلاعاتی و رهبر تیم امنیتی و طراح عملیات تروریستی باعث شده که وی امیری با پتانسیل خطر بسیار بالایی باشد».

گفته می‌شود که سیف العدل می‌تواند القاعده را با داعش و طالبان افغانستان متحد کرده و شبکه‌ای ترسناک‌تر از گذشته را در خاورمیانه شکل دهد.

سرهنگ ریچارد کمپ، کارشناس تروریسم بریتانیا که روزگاری مسئول بررسی تحرکات سیف برای دولت بریتانیا در اوایل دهه ۲۰۰۰ بوده است، در مصاحبه با روزنامه دیلی میرور می‌گوید: «به احتمال بسیار فراوان او رهبر جدید خواهد بود، زیرا او در میان اعضای القاعده بسیار مورد احترام است و از همه مهم‌تر اینکه در میان گروه امارت اسلامی نیز احترام بسیار بالایی دارد. بدین ترتیب او نه تنها می‌تواند رهبر جدید القاعده باشد بلکه می‌تواند اعضای داعش را ترغیب به پیوستن به القاعده کرده و سبب ایجاد نوعی ائتلاف بین دو گروه شود. بین گروه‌هایی اینچنینی عملیات‌های مشترک وجود دارد، اما سیف چنان مورد احترام است که می‌تواند باعث همکاری‌های عملیاتی بسیار بزرگ‌تر و حتی ترکیب دو گروه شود».

سیف العدل کیست؟ هر آنچه که در مورد رهبر جدید و بسیار خطرناک القاعده می‌دانیم

این کارشناس بریتانیایی در ادامه تصریح می‌کند: «او یک متفکر استراتژیست و باهوش است و القاعده در دوران زمامداری الظواهری در دوران رکود بوده است. همه چیز به رهبری باز می‌گردد و او می‌تواند این جنبش را از نو زنده کند. او می‌تواند القاعده را به گروهی بسیار موثرتر از سال‌های اخیرش تبدیل کند. او خوب می‌داند که مکان تاثیرگذار بودن حداکثری در سوریه یا جایی دیگر در خاورمیانه نیست بلکه برای جلب حمایت و زندگی دوباره بخشیدن به گروهش باید به اروپا و ایالات متحده نگاه کند. سرویس اطلاعاتی بریتانیا اکنون سال هاست که این مرد را می‌شناسد و تا سر حد ممکن فعالیت‌ها و حرکات او را زیر نظر داشته است».

سیف العدل کیست؟ هر آنچه که در مورد رهبر جدید و بسیار خطرناک القاعده می‌دانیم

ریچارد کمپ مدعی است: «زمانی که در کمیته مشترک اطلاعاتی کار می‌کردم در این مسئله مسئولیت داشته و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶ فعالیت‌های او را زیر نظر داشتم. در آن دوران او به عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های القاعده شناخته می‌شد، یکی از سه یا پنج نفر اصلی. اکنون، اما او احتمالاً نفر اول است و با کشته شدن بن لادن و مرگ محتمل ظواهری، اهمیت او بسیار بیشتر شده و او بسیار خطرناک‌تر از قبل است. در مقایسه با ظواهری او رهبر بسیار بسیار موثرتری خواهد بود، حداقل در حد و اندازه‌های بن لادن یا حتی فراتر از وی».

سیف العدل کیست؟ هر آنچه که در مورد رهبر جدید و بسیار خطرناک القاعده می‌دانیم

سیف العدل که سرهنگ سابق ارتش مصر بوده، کارشناس مواد منفجره بوده و در بیش از یک دهه اخیر یکی از اعضای شورای القاعده موسوم به مجلس الشورا بوده است. همچنین او از اعضای کمیته اصلی نظامی القاعده بوده و سهم مهمی در تجهیز و آموزشی نیرو‌های سومالیایی القاعده و عملیات‌های این گروه‌ها در شاخ آفریقا داشته است.

در سال ۱۹۸۷، سیف العدل که گمان می‌رود نام او محمد صلاح الدین زیدان باشد به کمک به گروه‌های اسلامگرای مصری برای ساقط کردن حکومت مصر متهم شد، اما بعد‌ها آزاد شده و به گروه‌های مجاهدین برای مبارزه با نظامیان شوروی در افغانستان پرداخت.

او ظاهراً پس از پیوستن به ارتش مصر در شوروی آموزش مواد منفجره دیده و پس از پیوستن به گروه‌های جهادی مختلف در افغانستان و دیگر مناطق خاورمیانه، مسئولیت آموزش نیرو‌های القاعده، طالبان، الشباب و دیگر گروه‌های تروریستی شناخته شده خاورمیانه و آفریقا را در کارنامه دارد.

منبع:روزیاتو

برچسب ها: القاعده ، سیف العدل
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار