کد خبر: ۲۱۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
پس از اینکه جو بایدن در یک کنفرانس خبری رسما اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش آمریکا توانسته است «ایمن الظواهری»، سرکرده القاعده را به قتل برساند، یک مقام رسمی که نخواست نامش فاش شود، جزئیات این حمله و اینکه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چگونه او را شناسایی کرده و کشته است، منتشر کرد.

الظواهری چگونه شناسایی و کشته شد؟

پس از اینکه جو بایدن در یک کنفرانس خبری رسما اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش آمریکا توانسته است «ایمن الظواهری»، سرکرده القاعده را به قتل برساند، یک مقام رسمی که نخواست نامش فاش شود، جزئیات این حمله و اینکه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) چگونه او را شناسایی کرده و کشته است، منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام رسمی دولت آمریکا به خبرنگاران گفت: «الظواهری به مدت چند سال مخفی شده بود. عملیات یافتن و کشتن او نتیجه پشتکار و صبر جامعه اطلاعاتی و ضدتروریسم ایالات متحده است.»

قبل از اطلاعیه آمریکا، شایعه شده بود که الظواهری در منطقه قبیله‌ای پاکستان و یا داخل افغانستان به سر می‌برد.

گزارش‌ها توسط این مقام رسمی به شرح ذیل است:

به مدت چندین سال، دولت آمریکا از شبکه‌ای که الظواهری را حمایت می‌کرد، آگاه بود و طی سال گذشته، پس از خروج آمریکا از افغانستان، مقامات آمریکایی نشانه‌هایی از حضور القاعده در این کشور را رصد کرده بودند.

امسال، مقامات آمریکایی خانواده الظواهری – همسرش، دخترش و فرزندان دخترش – را شناسایی کردند و پی بردند که آن‌ها در خانه‌ای امن در کابل منزل گزیده بودند و به دنبال این ماجرا، خود الظواهری را نیز در همان خانه با گذشت زمان شناسایی شد.

طی چند ماه اخیر، مقامات اطلاعاتی آمریکا بیشتر مطمئن شدند که آن‌ها الظواهری را در این خانه امن به درستی شناسایی کرده‌اند و اوایل ماه آوریل، با مقامات ارشد دولت آمریکا در این خصوص گفت‌وگوهایی را انجام دادند. سپس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگوهایی در این زمینه انجام داد و او را از این قضیه مطلع کرد.

این مقام رسمی افزود: ما توانستیم الگوهایی را از طریق چندین منبع اطلاعاتی مستقل بسازیم تا این عملیات را اطلاع‌رسانی کنیم.

وی ادامه داد: یکبار که الظواهری به این خانه امن در کابل وارد شد، مقامات او را در بالکن منزلش شناسایی کردند – جایی که او در نهایت مورد هدف قرار گرفت. مقامات، تحقیق و تفحصی را درخصوص این خانه امن انجام دادند و اطمینان حاصل کردند که می‌توانند عملیاتی برای کشتن الظواهری ترتیب دهند. همچنین تحقیقاتی را انجام دادند تا مطمئن شوند که خطری افراد غیرنظامی و خانواده الظواهری را تهدید نمی‌کند.

الظواهری چگونه شناسایی و کشته شد؟

تصویر خانه‌ای در کابل که الظواهری در آن هدف قرار گرفت

در هفته‌های اخیر، رئیس‌جمهوری آمریکا جلساتی را با مشاوران اصلی و اعضای کابینه در راستای بررسی و ارزیابی دقیق اطلاعات برگزار کرد. در تاریخ ۱ ژوئیه، اعضای کابینه از جمله ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، با بایدن درخصوص این عملیات پیشنهادی گفت‌وگو کرد.

بایدن سوالات و جزئیاتی را پیرامون اینکه آن‌ها چه می‌دانند و چگونه می‌دانند، پرسید و به دقت مدل و الگوی این خانه امن را که جامعه اطلاعاتی با خود به این جلسه آورده بود، بررسی کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا سوالاتی درباره روشنایی، آب‌وهوا، مصالح و مواد ساختمانی و سایر عواملی که می‌تواند موفقیت این عملیات را تحت تاثیر قرار دهند، پرسید. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین بررسی پیامدهای احتمالی حمله در کابل را جویا شد.

وکلای سازمان سیا گزارش‌های مقامات اطلاعاتی را بررسی و تایید کردند که الظواهری به دلیل رهبری گروه تروریستی القاعده، هدفی قانونی می‌باشد.

در تاریخ ۲۵ ژوئیه، رئیس‌جمهوری آمریکا جلسه‌ای را برای اعضای کلیدی کابینه‌ و مشاورانش جهت جمع‌بندی نهایی برگزار کرد و آن‌ها همچنین درخصوص اینکه قتل الظواهری چگونه روابط آمریکا با طالبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت‌وگو کردند. سرانجام، پس از اظهار نظر همه اعضا، بایدن درخواست این حمله را به شرط اینکه خطر علیه غیرنظامیان را کاهش دهند، صادر کرد.

این حمله در نهایت ساعت ۹:۴۸ شب به وقت محلی در تاریخ ۳۰ ژوئیه با یک پهپاد و موشک‌های هلفایر در منطقه شیرپور کابل انجام شد.

واشنگتن پست نوشته الظواهری در محله دیپلماتیک کابل هدف عملیات واقع شد. نیویورک تایمز نیز عنوان کرده که این خانه به سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان تعلق داشته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار