به عنوان مثال، رواج اجتماعی، این ایده را بیان می کند که مردم
مطالبی را به اشتراک می گذارند که باعث شود خوب به نظر بیایند مثلاً برخی
مواقع، افراد یک ویدئوی جالب را می فرستند به دلیل اینکه با هوش به نظر
برسند. همچنین یکی از راه هایی که باعث شویم مردم در مورد مطلبی صحبت کنند
یا دیگران را در آن سهیم کنند توجه به این مطلب است که مضمون آن را طوری
بسازیم که احساس کنند با به اشتراک گذاری آن می توانند با طرف مقابل احساس
صمیمیت کنند یا یک موضوع قابل توجه در آن محتوا باشد که باعث شود هوشمند
(یا هر صفت مثبت دیگری) به نظر آیند. یکی از مهمترین نکات در یک تبلیغ
ویروسی داستانی بودن آن است و آن هم وجود داستانی زیبا و جذاب است.
آیا می توانید یک کمپین بازاریابی را مثال بزنید که چون ویروسی نبود با شکست مواجه شد؟
تنها ۷ درصد از دهان به دهان شدن ها آنلاین است. مردم فکر می کنند همه چیز
در فیس بوک، توییتر، و رسانه های اجتماعی است، اما اکثر دهان به دهان شدن
ها در واقع آفلاین اتفاق می افتد. چهره به چهره صحبت کردن هنگام صرف صبحانه
با خانواده، نهار با همکاران در محل کار، و یا تفریح با دوستان. دهان به
دهان از زمانی که اینترنت اختراع شد بوجود نیامد بلکه هزاران سال قبل وجود
داشت. رسانه های اجتماعی در این زمینه عالی هستند اما فراموش نکنید
ارتباطات رو در رو بسیار مهمتر است.
چه اتفاقی می افتد زمانی که مطلبی منفی در مورد شما در اینترنت گسترش می یابد؟ چگونه می توانید آن را متوقف کنید؟
تنها راه برای متوقف کردن گسترش آن، رفع مشکل است. مردم در مورد خدمات بد و
یا محصول معیوب شکایت دارند؟ خدمات را بهبود دهید یا محصول را درست کنید.
مطالب از جانب مشتریان عصبانی بیشتر احتمال گسترش دارد نسبت به مشتریان نا
امید، اما تنها راه برای متوقف کردن سرعت گسترش، رفع مشکل از محصول است.
در انتها ۳ توصیه ی مهم برای گسترش محتوا و صحبتهای مثبت در مورد شما را بیان می کنم:
۱) بر اصول روانشناسی فردی تمرکز کنید، نه تکنولوژی. فکر کنید چرا مردم در
مورد چیزی صحبت می کنند و چرا محتوایی را به اشتراک می گذارند؟
۲) به یاد داشته باشید که جامعه ی واقعی، مهم تر از رسانه های اجتماعی است. دهان به دهان در فضای واقعی جامعه را فراموش نکنید.
۳) ۶ کلید اصلی STEPPS را پیگیری کنید یعنی رواج اجتماعی، محرکها، احساسات، عمومیت، ارزش عملی و ارزش داستانی.