اتفاقات تلخ دوران تحریم در شرایطی گریبان خودروسازان ایرانی را چسبیده که آنها نیز مانند دیگر شهروندان ایرانی چشم امید به مذاکرات هستهای دوختهاند تا در صورت حصول توافق میان ایران و غرب، پس از تحمل چند سال سخت، از انزوا بیرون آمده و بیدردسر، چرخهای دومین صنعت بزرگ کشور را بچرخانند. براساس گفتههای تحلیلگران، توافق نهایی ایران و گروه 1+5 در تیرماه از سه جنبه میتواند صنعت خودرو کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد. اول «امکان آغاز همکاری خودروسازان بزرگ جهانی با گروههای داخلی»؛ دوم «کاهش تلاطمات تولید» و سوم «آرامش بازار». صنعت خودرو، تنها صنعتی است که برای آن قانون نوشته شده و دارای قانون بوده است. اما اتفاقاتی که در هشتسال دولت گذشته بر صنعت خودرو رفت عملا قطعهسازان ایران را از صادرات محروم کرد و سبب زمینگیر شدن و تعطیلی بسیاری از خطوط تولید در کشور شد. در این میان، به طور حتم امکان همکاری خودروسازان ایرانی با غولهای جهانی، مهمترین تاثیر توافق ایران و غرب میتواند باشد.
... خودروسازان ایرانی طی چند سال اخیر با دو معضل «کیفیت پایین» و «قیمت بالا» دست و پنجه نرم کردهاند و بدون تردید نداشتن مراودات با خودروسازان معتبر بینالمللی، مهمترین دلیل عقبماندن خودروسازان وطنی از قافله تکنولوژی و دانش روز دنیا و در نتیجه ساخت محصولاتی با کیفیت پایین و قیمت بالا بوده است. صنعت خودروی ایران طی چند سال گذشته به واسطه اعمال تحریمهای غرب از دایره خودروسازی جهان بیرون افتاد و این روزها که قرار است تحریمها برداشته شوند، این حلقه باید خود را مهیای پیوستن به زنجیره جهانی کند. این اتفاق البته صنعت قطعهسازی کشور را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. چرا که وقتی قرار است خودرویی در سطح کیفی جهانی در ایران به تولید برسد، این کار نیاز به قطعاتی متناسب و مناسب دارد و بدینوسیله قطعهسازان نیز امکان پیشرفت را خواهند یافت. با نهایی شدن سوابق هستهای، میتوانیم امیدوار باشیم که تلاطمات بازار خودرو بسیار کاهش یابد. زیرا با رفع تحریمها و فعال شدن کارخانجات خودروسازی، بهانهای برای متوقف کردن خطوط تولید و کاهش ظرفیت تولید وجود نخواهد داشت. بازار خودرو ایران جزء 10 بازار بزرگ دنیاست و ایران زیرساختهای مناسبی را در دوره اصلاحات در صنعت خودرو ایجاد کرده است. بازار خودرو کشور که طی یک دهه گذشته به استقبال شرکتهای ریز و درشت چینی رفته بود، در یک چرخش معنادار به سمت شرکتهای معتبر غربی خواهد رفت. تجربه سالیان گذشته ثابت کرد که چینیها نه از لحاظ کیفیت و نه از لحاظ قیمت حتی با محصولات داخلی هم قابل رقابت نیستند. ورود شرکتهای خودروساز بزرگ دنیا و سرمایهگذاری آنها در بازار جذاب ایران جهت امتناع از یکی از بزرگترین بازارهای دنیا که نیروی کار ارزان و تا حدی ماهر را در کنار انرژی ارزانقیمت دارد، دور از ذهن نخواهد بود. استفاده از امکانات موجود و مواد اولیه با کیفیت مناسب داخلی علاوه بر تولید برای مصرف داخلی امکان تبدیل ایران را به یک هاب منطقهای برای صادرات فراهم میکند و این مهم نه با هدف یک نمایش سیاسی، که به دلایل اقتصادی میسر میشود. در این بین حوزه واردات هم دستخوش تغییرات گستردهای خواهد شد. در واقع حوزه واردات بسیار سریعتر از تولید بهبود خواهد یافت. در این حوزه با حذف دلالان و واسطههای نمایندگی مستقر در کشورهای عرب جنوب خلیجفارس، مشتریان میتوانند شاهد تعدیل قیمتها و افزایش قابل توجه خدمات پس از فروش باشند. اکثر کارشناسان معتقدند که با توافق نهایی ایران و غرب، در کوتاه مدت شاهد کاهش قیمت خودرو در کشور نخواهیم بود. اما میتوانیم امیدوار باشیم که طی یکی دو سال آینده و با حضور بزرگان خودروسازی جهان در کشورمان، خودروهای تولیدی و وارداتی با کیفیت و قیمت مناسبتری در اختیار مردم قرار بگیرد.