کد خبر: ۱۷۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
قفل سرمايه‌گذاري در بازارهاي ايران باز مي‌شود
12 سال كشمكش بر سر پرونده هسته‌اي ايران سرانجام پايان پيدا كرد. ايران و كشورهاي 1+5 به توافق جامع دست پيدا كردند و حالا قرار است با شوراي امنيت سازمان ملل متحد با تصويب قطعنامه‌اي تمام تحريم‌هاي اقتصادي اعمال شده عليه ايران در سال‌هاي گذشته را لغو كند.
به گزارش روزنامه تجارت، برداشته شدن تحريم‌هاي ايران، فرصت خوبي را براي گروه‌هاي مختلف اقتصادي و سرمايه‌گذاران خارجي جهت حضور در بازارهاي ايران فراهم مي‌كند. از چند ماه قبل از حاصل شدن توافق جامع هسته‌اي گروه‌هاي مختلفي از كشورهاي گوناگون تحت عنوان هيات‌هاي اقتصادي به ايران سفر كردند و به بررسي وضعيت و امكان‌سنجي حضور در بازارهاي بكر كشور پرداختند.
فرانسه، آلمان، لهستان، سوئيس و ... تنها تعدادي از كشورهاي قاره سبز بودند كه طي ماه‌هاي گذشته به ايران سفر كردند. چند كشور آفريقايي نيز براي همكاري اقتصادي با ايران ابراز تمايل كردند. همسايه‌هاي شرقي و غربي در عالي‌ترين سطح عازم تهران شدند و حتي با فعالان بخش خصوصي جلسه برگزار كردند. در اين ميان حتي تعدادي از فعالان اقتصادي آمريكايي نيز به عنوان گردشگر به تهران، قم و چند شهر ديگر ايران سفر كردند.
حالا اما شرايط متفاوت است. قرار است تحريم‌هاي اقتصادي برداشته شود و بسياري از كمپاني‌هاي خارجي رسما فعاليت خود را در ايران آغاز كنند. در اين ميان به اعتقاد بسياري از كارشناسان كمپاني‌هاي خودروسازي جهان مي‌توانند از مهمترين گروه‌هاي پيروز بعد از گشايش اقتصادي ايران باشند. ايران بازار بكري براي خودروهاي جهاني دارد و چندين ماه است كه خودروسازان جهان با شركت‌هاي داخلي در حال مذاكره هستند.

پيش‌بيني بلومبرگ از برنده‌هاي لغو تحريم‌ها
در همين حال بلومبرگ در گزارشی نوشته است كه در پی توافق هسته‌ای تاریخی ایران با قدرت‌های جهان، سرمایه‌گذاران شروع به ارزیابی شرکت‌هایی کرده‌اند که پس از پایان تحریم‌ها بزرگترین سود را از گشایش بازار ایران خواهند برد. براساس اين گزارش و به گفته سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، برندگان احتمالی توافق روز سه‌شنبه شرکت‌هایی شامل دانون، نستله، پژو و گروه ایرباس و همچنین شرکت LVH و شرکت آمریکن توباکو (AT) هستند.
رامین ربیعی، مدیرکل شرکت سرمایه‌گذاری تورکوییز پارتنرز در همين رابطه به بلومبرگ گفت: شرکت‌هایی که از برداشته شدن تحریم‌ها فورا سود خواهند برد آن دسته از شرکت‌هایی هستند که پیش از این در ایران حضور داشتند اما در نتیجه تحریم‌ها ناچار به خروج از این بازار شدند. وی در ادامه کوکاکولا و پپسی را به فهرست شرکت‌هایی اضافه کرد که از باز شدن بازار ایران احتمالا سود خواهند برد.
جین دن، مدیر تحقیقات در شرکت اشمور معتقد است با در نظر گرفتن اینکه 120 میلیارد دلار درآمدهای نفتی بلوکه شده به خزانه‌های دولت باز خواهند گشت و در هزینه‌های مصرفی وارد می‌شوند، شرکت‌های اروپایی در بهترین موقعیت ممکن برای سود بردن قرار دارند. به گفته وی، نزدیکی جغرافیایی اروپا به ایران به خصوص برای محصولات فله‌ای مانند مواد غذایی مزیت خاصی دارد. ایران سابق بر این واردکننده بسیار بزرگ پنیر فتا از شمال اروپا بود از این رو کاملا به نفع محصولات لبنی خواهد بود. به گفته لیون وندس بوس، تحلیلگر یورو مانیتور شرکت‌های زیادی در گذشته تولیدشان را برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد بازار روسیه افزایش دادند، اما اکنون برای خود خریداری نمی‌بینند.
به گزارش بلومبرگ انتظار می‌رود شرکت‌های فرانسوی هم از پایان تحریم‌های ایران نفع ببرند. به گفته محمد الحاج، استراتژیست امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت ای اف جی- هرمس امارات، خودروسازان فرانسوی رنو و پژو فعالیت‌های بزرگی در ایران داشتند که اکنون متوقف شده‌اند، اما احتمالا از سرگرفته خواهد شد. ایران پیش از آغاز تحریم‌ها دومین بازار بزرگ پژو بود. همچنین شرکت سازنده هواپیمای ایرباس به همراه رقیب آمریکایی خود بوئینگ در موقعیت خوبی برای سود بردن از گشایش بازار ایران قرار دارد زیرا این کشور به دلیل سال‌ها تحریم، ناوگان هواپیمایی فرسوده‌ای دارد که نیازمند نوسازی است. شرکت‌های لوکس فرانسوی و ایتالیایی هم امیدوارند سود ببرند با این همه به دلیل مقررات تبلیغاتی سخت گیرانه در ایران، احتمالا تلاش خواهند کرد گردشگران ایرانی را به فروشگاه‌هایشان در کشورهای خلیج‌فارس یا اروپا جلب کنند.
به گفته ماریو اورتلی، تحلیلگر موسسه سنفورد سی برن اشتاین در لندن، بخش جالب این بازار این است که ایرانی‌ها به راحتی می‌توانند به خارج سفر کنند و تمایل به مسافرت‌های خارجی رشد قابل توجهی خواهد داشت. به گفته وی، شرکت‌هایی که ممکن است از گشوده شدن بازار ایران سود ببرند شامل لوئیس ویتون، هرمس و پرادا و همچنین برندهای گوتی کرین، بوتگا ونتا و ایو سن لوران هستند. در بخش بازار مصرفی شرکت‌های دخانیات هم به جمعیت ایران چشم دوخته‌ا‌ند که بر پایه گزارش AT، سالانه حدود 52.6 میلیارد سیگار دود می‌کنند.
کنت شیا، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس پیش‌بینی می‌کند شرکت‌هایی مانند فیلیپ موریس اینترنشنال، دخانیات ژاپن، AT و امپریال آماده بردن بیشترین سود از این بازار خواهند بود. با وجود جذابیت ایران همچنان سوال‌هایی درباره ثبات توافق هسته‌ای و سیاست‌های دولت در قبال شرکت‌های غربی وجود دارد. همچنین توافق هسته‌ای باید از سوی کنگره آمریکا تصویب شود. شرکت نفتی بی‌پی، شل و توتال اعلام کردند مایل به سرمایه‌گذاری هستند اما می‌خواهند پیش از اینکه به این کشور بازگردند نسبت به بهبود شرایط قراردادهایی که به شرکت‌های نفتی خارجی در اوایل دهه 2000 پیشنهاد شده بود، اطمینان حاصل کنند. همچنین شرکت‌های آمریکایی باید مطمئن شوند که تجارت با ایران آنها را در صورت تنش‌های سیاسی احتمالی آینده متحمل ضرر و زیان نمی‌کند.

آغاز به کار اولین شرکت ایرانی-ایتالیایی طراحی خودرو
در همين حال روز گذشته يك عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران از آغاز به کار اولین شرکت طراحی خودروی ایران با مشارکت یک شرکت طراحی ایتالیایی خبر داد. ساسان قربانی در گفت‌وگو ایسنا گفت: از ابتدای شکل‌گیری صنعت خودرو در ایران تاکنون مهمترین ضعف و حلقه مفقوده این صنعت، نداشتن توان طراحی خودرو در داخل کشور بوده است. وی با بیان اینکه کار طراحی خودروهای داخلی تولید شده در کشور در دو دهه گذشته بیشتر در خارج از کشور انجام شده و انتقال دانش طراحی به خوبی صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه اولین شرکت طراحی پلت‌فرم خودروی ایران با مشارکت شرکت طراحی خودروی ایتالیایی تشکیل شده که مهمترین وظیفه آن انتقال دانش فنی به داخل است. عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: خودروی تولید شده از سوی این شرکت طراحی 100 درصد ایرانی و ملی بوده و با توجه به انتقال دانش فنی از سوی شریک ایتالیایی، براساس فن‌آوری روز صنعت خودروی جهان طراحی و تولید شده و امکان صادرات به تمام بازارهای جهان به‌ویژه اروپا را خواهد داشت. قرباني گفت: مزیت این شرکت طراحی برای صنعت خودروی ایران این است که شرکت‌های قطعه‌ساز ایرانی از روز اول طراحی پلت‌فرم و قطعات آن در کنار تیم طراحی قرار گرفته و در این کار مشارکت خواهند داشت که نتیجه آن انتقال فن‌آوری روز به قطعه‌سازان داخلی و ارتقای کیفی این صنعت است.

کاهش قیمت خودروهای وارداتی
از طرف ديگر غلامحسین قاسمیان رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در گفت‎وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به کاهش قیمت خودروهای وارداتی در ماه‌های گذشته گفت: قیمت خودرو پس از توافق هسته‌ای کاهش نمی‌یابد. وی افزود: از دو تا چهار ماه گذشته قیمت خودروهای وارداتی به دلیل رکود در بازار کاهش یافته و مردم منتظر نتایج مذاکرات هستند. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تصریح کرد: قیمت خودروهای وارداتی وابسته به قیمت ارز و دلار است و با توجه به این که قیمت دلار پس از نتایج مذاکرات پیش بینی می‌شود بین 100 تا 300 تومان و آن‌هم به صورت پلکانی کاهش بیابد پس شاهد کاهش قیمت خودرو نخواهیم بود. وی ادامه داد: تغییر قیمت خودروهای داخلی نیز بستگی به تصمیم وزارت صنعت دارد. به گفته قاسمیان قیمت خودروهای وارداتی نسبت به قبل از عید بین پنج تا 10 میلیون تومان کاهش یافته است. وي با اشاره به این که در حال حاضر واردات خودرو صرفه اقتصادی ندارد گفت: برای واردات خودرو به کشور نزدیک به یک ماه خودرو در گمرک می‌ماند تا اجازه ترخیص به آن داده شود که این مدت زمان طولانی موجب از بین رفتن سود واردات می‌شود. قاسميان ادامه داد: در حال حاضر هر شخصی که دارای کارت بازرگانی است می‌تواند خودرو به کشور وارد کند و شرط خدمات پس از فروش برای واردات خودرو به کشور به درستی رعایت نمی‌شود و در حال حاضر واردات بسیاری از خودروها بدون رعایت این شرط انجام می‌شود. قاسميان در پايان گفت: امیدواریم نمایندگی‌های رسمی خودرو در کشور ایجاد شود و در این زمینه نظر اتحادیه نیز در نظر گرفته شود تا مصرف کننده دچار مشکلات عدیده نشود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار