کد خبر: ۱۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
پایگاه اینترنتی اکونومیک تایمز هند در گزارشی نوشت: بانک خاورمیانه و شرکت خدمات مالی هندی " اینداشیا فاند ادوایزرز" منتظر توافق هسته‌ای نهایی نشدند و یک جوینت ونچر برای بهره‌برداری از فرصتهای سرمایه‌گذاری میان دو کشور تشکیل دادند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، ایران 8.8 میلیارد دلار پول در یک حساب بانکی بدون بهره در هند دارد که به دلیل تحریمهای بانکی قابل دسترسی نیست. این پول می‌تواند منبع سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هند باشد که جوینت ونچر مذکور امیدوار است از آن بهره ببرد.
 
پرادیپ شاه که سازمان اعتبارسنجی CrisilBSE و پس از آن بانک سرمایه گذاری اینداشیا را تاسیس کرد، در این باره اظهار کرد: به محض اینکه تحریمها با امضای توافق هسته‌ای نهایی برداشته شوند، ایران فرصتهای فوق العاده‌ای برای تجارت و سرمایه گذاری عرضه خواهد کرد.
 
سیستم کنونی تحریمها تنها اجازه تجارت کالاهای بشردوستانه مانند دارو و محصولات غذایی در ازای نفت را می‌دهد. تحریمهای مالی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شده‌اند، مانع همکاری بانکهای غربی شده‌اند که نگران جریمه‌های سنگین مانند جریمه 8.9 میلیارد دلاری بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا از سوی آمریکا هستند.
 
جوینت ونچر جدید MEB-IndAsia Corporate Advisors Pvt نام دارد و به شرکتها درباره فرصتهای تجاری و سرمایه گذاری میان ایران و هند مشاوره می‌دهد.
 
بر اساس این گزارش، این شرکت امیدوار است شرکت‌های هندی را برای انجام تجارت با ایران که سرانه درآمد 16 هزار و 500 دلار و 78 میلیون جمعیت دارد، تشویق کند. ایران با ظرفیت تولید نفتش امکان پرداخت پول معاملات تجاری را دارد.
 
پرویز عقیلی، یکی از موسسان و مدیرعامل بانک خاورمیانه اکتبر سال گذشته در مصاحبه ای به رویترز درباره فعالیت تحت تحریمها گفته بود: گشایش ال سی برای واردات کالاها حتی کالاهای بشردوستانه بسیار دشوارتر شده است و بانک‌های بین‌المللی به دلیل واهمه از مجازاتهای آمریکا تمایلی به ریسک کردن ندارند.
 
به گزارش ایسنا، دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق جامع هسته‌ای، به هند کمک خواهد کرد روابط تجاری با ایران را بویژه در بخش نفت افزایش دهد. آمریکا و متحدانش برای اعمال فشار بر ایران برای رها کردن برنامه هسته‌ای خود، همه کانال‌های مالی به ایران را مسدود کرده و واردکنندگان بزرگ نفت ایران را به کاهش خرید وادار کرده‌اند. به طوریکه هند واردات نفت از ایران را از بیش از 18 میلیون تن در پنج سال قبل به 11 میلیون تن در سال مالی 2014-2013 کاهش داد با این همه با ایجاد مکانیسم پرداخت به روپیه- ریال که با هدف دور زدن تحریم‌های غربی طراحی شد، صادرات هند به ایران در چند سال گذشته دو برابر افزایش یافت.
 
تجارت دو جانبه ایران و هند در سال مالی 2014-2013 به 15.27 میلیارد دلار در مقایسه با 14.94 میلیارد دلار در سال مالی پیش افزایش یافت.
نام:
ایمیل:
* نظر: