کد خبر: ۱۶۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
Augmented Realityیا واقعیت افزوده ، پدیده ای نو ظهور است که با تکنولوژی که به همراه دارد .
روزنامه تجارت- شقايق محبوبي؛  دنیای مجازی را به دنیای واقعی نزدیک تر می کند.ایده اولیه این فناوری در سال 1990 توسط توماس کادل ، کارمند بوئینگ مطرح شد تا برای قرار دادن کابل ها در هواپیما از این روش بهره گيرد.واقعیت افزوده متشکل از لایه های دیجیتالی از نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم از محتواست که از زاویه دید دوربین موبایل یا تبلت یا وبکم و … روی دید کاربر قرار گرفته و به این طریق اطلاعات و یا اشیاء جدیدی را به محیط واقعی اضافه می کند.در واقعیت افزوده با کمک تکنولوژی پیشرفته واقعیت افزوده ،اطلاعات مورد نیاز را به صورت دیجیتالی به آن اضافه می کنند. برای مثال می توان به زیرنویس در بخش اخبار اشاره نمود.اجزای اصلی سخت‌افزاری برای واقعیت افزوده عبارتند از: پردازنده، نمایشگر، حسگرها و دستگاه‌های ورودی. این عناصر بویژه سی‌پی‌یو، نمایشگر، دوربین و سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی از قبیل شتاب سنج، جی‌پی‌اس، قطب نمای جامد در اکثر تلفن‌های هوشمند مدرن وجود دارند که در آینده، پلتفرم‌های واقعیت افزوده را تشکیل می‌دهند.

كاربردهاي واقعيت افزوده
صنعت خودرو: حتما دستگاه های موقعیت یابی را که داخل خودروها نصب می شود را دیده اید. این دستگاه ها اگر چه خیلی مفید و کاربردی برای رانندگان هستند، اما در مقابل می توانند باعث بروز حوادثی هم شوند. چرا که کافی است راننده لحظه ای چشم از جاده بردارد و به نمایشگر این دستگاه نگاه کند تا حادثه ای ناگوار پیش بیاد. استفاده در سیستم موقعیت یاب خودروها، یکی دیگر از کاربردهای فناوری واقعیت افزوده هست.این سیستم از لحاظ عملکردی تقریباً مشابه همان موقعیت یاب های عادی هست. با این تفاوت که در خودرو سیستمی تعبیه می شود تا نتایج به جای نمایشگر عادی، روی همان شیشه جلوی خودرو به شکل شفاف نشان داده شود تا دیدن آن نیازی به چشم برداشتن از جاده نداشته باشد. علاوه بر این ها این امکان وجود دارد تا یک سری اطلاعات دیگر، مثل عرض جاده و فاصله از خودروی جلویی هم روی شیشه نشان داده شود.
صنعت پزشکی :شبیه سازی عمل جراحی قبل از انجام واقعی آن یکی از کاربردهای فناوری واقعیت افزود در صنعت پزشکی می باشد. یکی دیگر از کاربردهای این فناوری که امروزه در بعضی از کشورها اجرا می شود، به این شکل که وقتی قرار است عمل جراحی روی فردی انجام بگیرد، تمام اعضا و جوارح داخلی فرد، با استفاده از این فناوری روی بدنش نشان داده می شود. این تصویر شبیه سازی شده به جراح کمک می کند تا با دقت خیلی بیشتری بتواند کارش را انجام بدهد.کاربردهای فناوری واقعیت افزوده خیلی زیاد هست، خطوط تولید و مونتاژ کالا، صنایع آموزشی، استودیوهای فیلم سازی، کارگاه های هنری و خیلی از جاهای دیگر می توانند استفاده های خوب و مفیدی را از این فناوری داشته باشند. اما باید صبر کنیم تا گذر زمان نشان دهد که این فناوری تا کجا می تواند جلو رود.
ورزش:ساده ترین نمونه واقعیت مجازی را می‌توان در برنامه‌های ورزشی تلویزیونی مشاهده نمود. برای مثال، نمایش نتیجه مسابقات فوتبال در دایره مرکز زمین، یا در زمان پخش مسابقات شنا در تلویزیون، نمایش شماره خط هر شناگر و نمایش رکورد در پشت هر شناگر (که امکان مقایسه شناگران را به بینندگان مسابقه می‌دهد) نمونه‌هایی عادی از کاربرد این سیستم است.
نرم افزارهای تبلیغاتی:با توجه به گسترش سریع موبایل های هوشمند (Smart Phone ) به عنوان اصلی ترین سخت افزارها برای " واقعیت افزوده" می توان به گسترش روز افزونه نرم افزارهای کاربردی در حوزه های مختلف اشاره کرد.
یکی از اقدامات Google در این حوزه , طراحی عینک های هوشمند گوگل است که با بهره گیری از فناوری واقعیت افزوده به صورت هوشمند لایه ای مجازی را به دنیای واقعی اضافه کرده است. گوشی های تلفن همراه و تبلت های هوشمند تلفن همراه نیز از این فناوری به شکلی وسیع بهره برده اند و در حال حاضر اپلیکیشن های متعددی مبتنی بر این فناوری به شکلی کاربردی و در بخش های مختلف درحال  طراحی و توسعه هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر: