کد خبر: ۱۶۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
تهراني‌ها امسال ماه رمضان متفاوتي را تجربه مي‌كنند. ماهي كه برخلاف ديدگاه كارشناسان و روساي اصناف، تقاضاي برخي مواد خوراكي، نه تنها افزايش نداشت كه كاهشي جدي را هم تجربه كرد و حتي به كم شدن قيمت‌ها انجاميد.
برخلاف آن‌چه رييس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي، پيش‌تر انتظار داشت، قيمت مرغ بالا نرفت بلكه كاهش تقاضا باعث شد قيمت‌اين پرنده محبوب كاهش جدي هم پيدا كند. مهدي يوسف‌خاني كه پيش‌تر، بارها تاكيد كرده بود، قيمت واقعي و مطلوب مرغ بايد كيلويي 7 هزار تومان باشد تا فروشنده ضرر نكند،اين‌بار از كاهش 900 توماني مرغ در ماه رمضان خبر داد و گفت: در ماه رمضان امسال، برعکس سال‌های قبل افزایش تقاضا برای خرید گوشت مرغ نداشتیم و حتی کاهش قیمت نیز داشتیم؛ به گونه‌ای که نرخ مرغ از ۶۶۰۰ تومان در هفته اخیر به ۵۷۰۰ تومان کاهش یافت.
مهدی یوسف‌خانی اظهار کرد: با توجه به کاهش ۹۰۰ تومانی قیمت مرغ در مقایسه با یک هفته قبل، مرغداران متضرر شده‌اند و امسال در ماه مبارک رمضان برعکس سال‌های قبل، تقاضا نه تنها افزایش نیافت بلکه کاهش هم داشته است.
وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از مرغ مورد نیاز تهران را استان مازندران تامین می‌کند، گفت:‌ یکی از تولیدکنندگان اصلی مرغ در کشور، استان مازندران است که سازمان دامپزشکی به دلایلی اجازه بارگیری به حدود ۸۰ درصد از مرغداران این استان را نمی‌دهد و همان ۲۰ درصدی از مرغداران که می‌توانند بارگیری کنند شرایط بسیار سخت و دشواری را برای آن‌ها در نظر گرفته و مجوزهای خاص خودشان را دارند.
یوسف‌خانی با بیان اینکه این موضوع ضربه سنگینی به تولیدکنندگان وارد می‌کند، عنوان کرد: قیمت مرغ زنده از کیلویی ۴۲۰۰ تومان به ۳۴۰۰ تومان کاهش یافته است و مرغ‌های بالای سه کیلوگرم در سالن‌های مرغداری باقی مانده‌اند. این در حالی است که این مرغ‌ها باید کشتار شوند ولی سازمان دامپزشکی همچنان به بهانه سلامت جامعه، از این امر خودداری می‌کند.
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از مسوولان مربوطه خواستار رسیدگی به این موضوع شد چون تولیدکنندگان متضرر می شوند و نمی‌توانند فعالیت کنند.
ركود بي‌سابقه بازار ميوه و سبزي
بازار ميوه و سبزي هم دست‌كمي‌از بازار مرغ نداشت چنان‌كه رییس اتحادیه میوه و سبزی‌فروشان درباره‌اش گفت: امسال در ماه مبارک رمضان برعکس سال‌های گذشته افزایش تقاضا نداشتیم و بازار راکد است درحالیکه هر ساله در این ایام در پی افزایش تقاضا قیمت محصولاتی همچون هندوانه و سبزی افزایش می‌یافت که امسال این اتفاق نیفتاد.
اين‌طور كه حسین مهاجران به «ايسنا» گفت: قیمت لیموترش در چند روز اخیر کاهش یافته و قیمت هر کیلوگرم لیموترش آبگیری 4هزار و پانصد تومان و لیموترشی که مغازه‌داران برای مصرف مردم خریداری می‌کنند و کمی درشت‌تر است کیلویی 8هزار و پانصد تومان به فروش می‌رسد. وی با بیان اینکه بازار راکد بوده و قیمت‌ها افزایش نیافته است، گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم هندوانه در میادین میوه و تره‌بار ۶۰۰ تا هزار تومان، هر کیلوگرم طالبی هزار تا 3هزار تومان، هر کیلوگرم گیلاس درشت ۱۲ هزار تومان و نوع ریز آن 4 هزار تومان و آلوی درشت ۴هزار و 500 تومان فروخته می‌شود.مهاجران افزود: هر کیلوگرم خیار هزار تا دو هزار تومان، هر کیلوگرم گوجه فرنگی ۶۰۰ تا هزار تومان، هر کیلوگرم سیب زمینی و پیاز ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان و هر کیلوگرم موز 2هزار و 800  تا 3هزار و دويست تومان به فروش می‌رسد.
 رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان با بیان اینکه انگور ورامینی کیلویی ۴هزار تومان و انگور زابل ۱۲ هزار تومان است، گفت: در ماه مبارک رمضان امسال قیمت‌ها تغییری نکرده و در حال حاضر استان‌های مازندران، گیلان و گرگان تولیدات داخلی خود را مصرف می‌کنند و هندوانه اراک تا چند روز آینده به تهران وارد می‌شود.
 وی یادآور شد: در حال حاضر هندوانه شیراز و بهبهان در بازار تهران وجود دارد.
دليل: بازار عرضه و تقاضا
در‌اين ميان هم رئیس اتحادیه بارفروشان دليل اصلي‌اين تغيير قيمت‌ها را عرضه و تقاضاي بازار دانست و گفت: اتحادیه بارفروشان هیچ افزایش قیمتی را به خریداران تحمیل نمی‌کند بلکه تنها قیمت واقعی میوه را کنترل می‌کند.
محسن محمودی رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با اشاره به علل گرانی قیمت میوه گفت: علت گرانی میوه یا هر کالای دیگر در مرحله اول تابع عرضه و تقاضا است و اگر عرضه کم باشد قیمت بالا می‌رود.
وی افزود: در میادین میوه و تره‌بار قیمت دست صنف بارفروشان نیست که به دلخواه خود آن را تغییر دهند بلکه تولیدکنندگان و خریداران در قیمت تمام شده میوه تأثیرگذار هستند.
 به گفته محمودی، تولیدکنندگان میوه قبل از برداشت محصول از قیمت آن در سراسر کشور اطلاع کسب می‌کنند و بعد میوه را به میادین سطح کشور ارسال می‌کنند.
 وی ادامه داد: در قیمت نهایی میوه خریداران نیز نقش بسزایی دارند چرا که اگر قیمت میوه‌ای به عنوان مثال ۵ هزار تومان باشد برای آن رقم بیشتری را پرداخت نمی‌کنند.
 وی با تأکید بر اینکه عرضه و تقاضا در قیمت میوه نقش اصلی را دارد، گفت: اتحادیه بارفروشان بر قیمت واقعی میوه و توزیع مناسب آن نظارت دارد.
 وی به این نکته نیز اشاره کرد که قیمت میوه‌های وارداتی نیز از عرضه و تقاضا تبعیت می‌کنند.
 رئیس اتحادیه بارفروشان تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه میوه یک کالای فاسدشدنی است، اتحادیه بارفروشان هیچ افزایش قیمتی را به خریداران تحمیل نمی‌کند و خرده‌فروشان سطح شهر نیز با ۳۵ درصد سود می‌توانند میوه را به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

آخرين قيمت مرغ و ميوه در بازار تهران
ماده خوراكي    قيمت  هر كيلو (تومان)
مرغ    5700
مرغ زنده    3400
هندوانه    600-1000
طالبي    1000-3000
گيلاس درشت    12هزار
گيلاس ريز    4000
آلوي درشت    4500
خيار    1000-2000
گوجه فرنگي    600-1000
سيب زميني و پياز    600-800
موز    2800-3200
انگور وراميني    4000
انگور زابل    12هزار
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار