کد خبر: ۱۶۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
نگاه «تجارت» به سوغات هوايي وزيرراه وشهرسازي از فرانسه
سفرعباس آخوندي به فرانسه وحضوروي در نمايشگاه صنعت هوايي پاريس بسياري از درب هاي بسته شده به روي صنعت هواپيمايي كشوررا بازكرد به طوري كه گويا فصل جديدي در صنايع هوايي كشور آغاز شده است.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ هنوزمدت زيادي از ورود 9فروند هواپيماي جديد ايرباس به كشور نمي گذرد كه شاهد خبرهاي خوبي براي صنايع هواپيمايي هستيم.پس از ورود هواپيماهاي ايرباس به كشور كه سبب كاهش عمر ناوگان هوايي ايران شد زمزمه هايي مبني  بر واردات قطعات فرودگاهي وهواپيمايي به كشور صورت گرفت وقراردادي مبني بر انعقاد خرید تجهیزات کمک ناوبری فرود خودکار و موقعیت یاب هواپیما در فضا با كشورهاي اروپايي از سوي ايران مطرح شد.
ورود تجهيزات هواپيمايي وفرودگاهي تا جايي پيش رفت كه مسئولان سازمان هواپيمايي وفرودگاهي كشور خبر از خريد تجهيزات کمک ناوبری هوانوردی، رادار فرودگاه مهرآباد و سیستم‌های اتوماسیون پروازی با اعتباري بالغ بر۲۰۰ میلیون دلار دادند.
در همين ارتباط بازگشت وزيرراه وشهرسازي ازفرانسه نويد بخش روزهاي خوبي به منظور ارتقا وتوسعه صنعت هوايي كشور خواهد بود
این عضو کابینه دولت تدبير واميد بارها در سخنراني هاي خود به تامين 400 هواپيما تا افق 1404 اشاره كرده است وتوافق ويا عدم توافق در مذاكرات هسته اي براي تحقق اين هدف والا را بي تاثيراعلام مي كند.
البته از سكانداز وزارت راه وشهرسازي بعيد نيست كه حتي در صورت عدم توافق در مذاكرات هسته اي بتواند گام هاي موثر وسازنده اي در صنعت هوايي كشور بردارد به طوريكه يادمان هست كه همين عباس آخوندي بود كه با واردكردن هواپيماهاي جديد به ناوگان هوايي علاوه بركاهش متوسط سن اين ناوگان به زير 20سال سبب شد تا در شرايط تحريم هم دست به نوسازي ناوگان هوايي بزنيم.البته وي در بيان جزييات سفر خود به فرانسه از ديدارهايش با كمپاني هاي توليد كننده هواپيما مي گويد ومي افزايد: در نمایشگاه هوانوردی فرانسه با متولیان و عرضه‌کنندگان هواپیماهای کوتاه برد رایزنی‌هایی به عمل آمد و همچنین با عرضه کنندگان هواپیماها با برد متوسط و بلند نیز مذاکراتی داشتیم كه مثبت بود.
ورود هواپيماهاي كوتاه برد به كشور در آينده اي نزديك يكي از سوغاتي هاي سفر وزير راه وشهرسازي در نمايشگاه هوانوردي پاريس است.لزوم وجود هواپيماهاي كوتاه برد در كشورزماني خود را نشان مي دهد كه بدانيم در سراسر كشور ما 60فروردگاه وجوددارد وهواپيماهايي كه كمتر از 100صندلي دارند وبه اصطلاح كوتاه برد هستند بيشتر مي تواند به توسعه فرودگاهي همه نقاط كشور به خصوص مناطق محروم كمك كند.
البته آخوندی به  دیدارهای خود با عرضه‌کنندگان هواپیماهای با برد متوسط و قاره‌پیما هم اشاره مي كند ومي افزايد: امیدوارم همزمان با مذاکرات گروه دیپلماسی کشور، ما نیز مذاکرات تجاری را پیگیری کنیم.
در همين حال توسعه فرودگاهي كشور هم از ديگر مذاكرات وزير راه وشهرسازي با غول هاي هوايي دنيا در فرانسه بوده است به طوري كه وي از حضور سرمايه گذران بين المللي در بخش هاي مختلف فرودگاهي كشور در آينده اي نه چندان دور خبر مي دهد.
در هرحال به نظر مي رسد صنعت هوايي نيازمند يك خانه تكاني مفصل است وبا توجه به اينكه كشور ما در اين صنعت بيشتر از اينكه توليد كننده وخود كفا باشد، واردكننده ومصرف كننده است پس ضروري است تا در جهت ايمن تر شدن اين صنعت از سوي مسئولان بلندپايه كشور گام برداشت.
بنابراين فعاليت هاي صورت گرفته از سوي شخص وزيراه وشهرسازي وهمكارانش در جهت ارتقاي سطح كيفي هواپيما ها وفرودگاه هاي كشور قابل تحسين است اما براستي بايد فكري هم در جهت رفاه حال شهروندان درزمينه خدمات دهي شركت هاي هواپيمايي به آنان كرد.
 تاخيرهاي زماني پروازي از يك سو و نوسانات قيمت بليت هاي هواپيما در كشوردركنار امكانات سخت افزاري محدود در فرودگاههايي كه  فقط نام بين المللي را يدك مي كشند همگي دست به دست هم داده اند تا امروز بسياري از شهروندان  كشورمان نا راضي از ناوگان هوايي باشند.
البته بايد به اين نكته مهم هم اشاره كرد كه كمبودهاي صنعت هواپيمايي به همراه مشكلات خدمات رساني به مسافران تنها مربوط به امروز نيست وصنايع هوايي در دست وپنجه نرم كردن با اينگونه كمبود امكانات در كشور سابقه ديرينه اي دارد.
 بنابراين هرچند كه هنوز كشور ما چه به لحاظ توليد هواپيما وقطعات آن وچه به لحاظ تجهيز وتوسعه فرودگاهي با كشورهاي تراز اول جهان فاصله زيادي دارد اما فعاليت ها وپيگيري ها وزير راه وشهرسازي در صنعت هواپيمايي اين نويد را به هموطنان مي دهد كه ديگر شاهد سقوط ويا نقص فني هواپيما در داخل كشورنباشيم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار