کد خبر: ۱۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
«محمدجواد ظریف» برای شرکت در آخرین دور تعیین‌شده مذاکرات هسته‌ای تا ضرب‌الاجل 10 تیر، راهی وین پایتخت اتریش شده است. وزیر امور خارجه کشورمان همزمان با این سفر در حساب توئیتری‌اش با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع مقامات و مسئولان کشوری و لشکری گفته است: « همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند ایرانی‌ها خواستار توافقی عزتمند هستند و زیاده‌خواهی‌ها را رد می‌کنند. به وین می‌رویم تا یک توافق بادوام و منصفانه را بدست آوریم.»

از امروز، چهار روز تا دهم تیر باقیست و هستند کسانی که شمشیرشان را از رو بسته‌اند و منتظرند تا تیم مذاکره‌کننده به هر دلیل، نتیجه‌ دلخواه را نگیرد و اتهام‌زنی را آغاز کنند؛ همان تیمی که مقام معظم رهبری چند روز قبل با صراحت اعلام کردند: « بنده هیئت مذاکره‌کننده را - همین دوستانی که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند - هم امین می‌دانم، هم غیور می‌دانم، هم شجاع می‌دانم، هم متدیّن می‌دانم؛ این را همه بدانند.

اکثر حضّاری که اینجا تشریف دارید، از محتوای مذاکرات خبر ندارید؛ اگر شما هم از محتوای مذاکرات و جزئیّات مذاکرات و آنچه در مجالس می‌گذرد مطّلع بودید، به بخشی از آنچه بنده گفتم، حتماً اذعان می‌کردید.

من البتّه علاوه‌ی بر اینها، بعضی از این دوستان را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور با سوابقشان می‌شناسم؛ اینها مردمانی هستند متدیّن و امین؛ اینها امینند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را باز کنند و دارند تلاش می‌کنند برای این کار.

انصافاً غیرت ملّی هم دارند، شجاعت هم دارند، در مقابل یک تعداد کثیری از کسانی قرار می گیرند - که حالا نمی‌خواهم تعبیرِ متناسب واقعی را بکنم، چون گاهی تعبیرهایی هست که واقعاً شایسته‌ی آن تعبیرند امّا خب، مناسب نیست که ما به زبان بیاوریم - و انصافاً در مقابل آنها با شجاعت کامل، با دقّت کامل مواضع خودشان را بیان می‌کنند، دنبال می‌کنند و تعقیب می‌کنند.» ‌

«این را همه بدانند» در بیانات ایشان دقیقا با همان صراحتی مطرح شده که «من اجازه نمی‌دهم» در موضوع بازرسی از دستاوردهای نظامی ایران. این تاکید موکد مقام معظم رهبری از اشراف ایشان بر شرایط پیش رو خبر می‌دهد. این یعنی ریختن آب پاکی بر روی دست کسانی که از جانب ایشان همواره سخنانی را مطرح می‌کنند تا با هزینه‌کردن از رهبری به اهداف سیاسی و جناحی خود دست یابند.

اما «این را همه بدانند» علاوه بر پیام واضح برای منتقدان گاه غیرمنصف داخلی، پیامی برای طرف‌های غربی نیز دارد که نخواهند با تکیه بر برخی اختلافات داخلی که البته به طور کلی و در هر سپهر سیاسی طبیعی است، تیم مذاکره‌کننده را تحت فشار قرار دهند. این جمله کوتاه همچنین نشانگر آن است که نیروهای داخلی بدانند اگر هم انتقادی به عملکرد وجود دارد باید استراتژیک نگریست و آب به آسیاب دشمن نریخت.

امروز دستگاه دیپلماسی ایران با اتکا به این سخنان و حمایت مردمی وارد میدانی خطیر شده است تا بتواند شرایط غیرمنصفانه موجود در دنیا علیه ایران را تعدیل کند و این مهم نیاز به حمایت داخلی و اعتماد به نمایندگانمان در عرصه خارجی دارد.

اما آنچه پاشنه آشیل این مذاکرات است بی‌ملاحظگی سیاسی برخی افراد و اظهارنظرهای گاه افراطی علیه برنامه‌ایست که سال‌هاست ایران اسلامی با آن درگیر است و در سایه تعامل هوشمندانه قابل بررسی و تعدیل خواهد بود؛ صف‌کشی‌های خیابانی و انتشار بنر و اعلامیه علیه مذاکرات و سوءاستفاده از احساسات مردم و ... نشان از ارجحیت منافع سیاسی بر منافع ملی دارد و این همان پاشنه آشیل در مذاکرات هسته‌ای است.

امروز هم‌صدایی تیم هسته‌ای، مردم و نیروهای داخلی بزرگترین عامل موفقیت در مذاکرات خواهد بود و این تعبیر رهبری انقلاب که تاکید کردند در کشور همه مسوولین دنبال توافق خوب هستند، در واقع خط بطلانی بر گمانه‌زنی‌ها درباره انحراف دولت از توافق خوب است و به همگان یادآوری کرده که باید بر مبنای واقعیات موجود اقدام به اظهارنظر کرد.

چیزی تا 10 تیر ماه باقی نمانده است و طبق معمول ایران اسلامی از این گردنه سخت نیز عبور خواهد کرد؛ پس بهتر است این عبور با این نگاه که همه سوار بر یک کشتی هستیم و اگر نقدی هم وجود دارد نباید به سوراخ کردن کشتی و خسارت‌های جبران‌ناپذیر منجر شود، همراه شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: