کد خبر: ۱۷۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
در هفته گذشته رخ داد
در اخبار مرتبط با بازار سرمایه دبیرکل انجمن کارفرمایان پتروشیمی گفت: پیش از تحریم، 10 درصد محصولات پتروشیمی تولیدی کشورمان به اروپا صادر می شد که با رفع کامل تحریم ها می توانیم بازار خود در اروپا را باز پس گرفته و حتی بیش از گذشته به این قاره، محصولات خود را صادر کنیم.
روزنامه تجارت-حسين نوروزي زاده، بازار سرمايه کشور هفته گذشته را با رشد تمامی شاخصها و قیمت اکثر سهام آغاز كرد. روزهاي معاملاتي هفته در حالي سپري شد که شاخص کل با رشد 2.9%  درصدي از 64 هزار و 861 واحد در ابتداي هفته به رقم 66 هزار و 761 واحد - 1900 واحد افزایش- در پايان هفته رسيد. اين رشد چشمگير هفتگي، اهالی تالار را تا حدودی به روزها و هفته های آینده خوشبین كرده است. در چهار روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام به 8.313 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 5/26 درصد افزایش یافته است.

صنعت ساخت دستگاه ها و وسایل ارتباطی با کسب بازدهي مثبت 14/16 درصدي طي معاملات هفته گذشته توانست عنوان پر بازده‌ترين صنعت را در ميان صنايع مختلف از آن خود کند. پس از آن نيز دو صنعت حمل ونقل و ارتباطات در جايگاه دوم و سوم پربازده‌ترين صنايع قرار گرفتند. اما در مقابل صنعت محصولات چوبی در رقابت با ساير صنايع در کسب بازدهي مثبت جا ماند و بازدهي منفی  53/3  درصدي را محقق کرد و بدين ترتيب به عنوان کم بازده ترين صنعت اين هفته مطرح شد.
در صحنه سیاست خارجی موضوع مذاکرات هسته ای همچنان تاثیرگذارترین خبر در حول و حوش بازار سرمایه است. روند فرسایشی  تمدید مذاکرات، فضایی توام با بیم و امید را در اهالی و فعالین بازار ایجاد نموده است. در حالی که سرمایه گذاران در هفته گذشته خود را برای نتیجه قطعی مذاکرات در روز سه شنبه آماده می کردند، تمدید مجدد و موکول شدن آن به پایان هفته دوباره مانع از حضور حداکثری سرمایه گذاران در بازار گردید و سبب شد بسیاری از سهامداران ضمن فروش سهام و خروج از بازار در آخرین روز معاملاتی هفته، روزهای پرالتهاب تعطیلات منتهی به نتیجه مذاکرات را با خیالی آسوده و بدون دغدغه سهامداری سپری کنند. از طرفی این نکته را نیز باید در نظر داشت که خوشبینی عمیقی در فعالین بازار نسبت به رضایت بخش بودن عاقبت مذاکرات وجود دارد، در غیر اینصورت طبق روال مالوف سنوات گدشته بازار در این ایام و به دلیل مناسبتهای مذهبی غالبا در رکود و سکون به سر می برده است.
اخبار مرتبط با بازار سرمایه
در اخبار مرتبط با بازار سرمایه دبیرکل انجمن کارفرمایان پتروشیمی گفت: پیش از تحریم، 10 درصد محصولات پتروشیمی تولیدی کشورمان به اروپا صادر می شد که با رفع کامل تحریم ها می توانیم بازار خود در اروپا را باز پس گرفته و حتی بیش از گذشته به این قاره، محصولات خود را صادر کنیم.    
در خبری دیگر جلیل اسلامی معاون امور بندری ومناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی بااعلام این مطلب که با لغو برخی تحریمها علیه ایران، خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا برای بازگشت به بنادرایران اعام آمادگی کرده اند، افزود که تاکنون ۶ شرکت کشتیرانی بزرگ بین المللی به ایران بازگشته اند و پنج شرکت دیگر در راه بنادر ایران هستند.شرکت توسعه اعتماد مبین مالک بیش از 50 درصد شرکت مخابرات ایران آگهی مزایده فروش سهام خود را در شرکت مخابرات منتشر نمود که بدون خریدار ماند. پیشتر مدیر عامل شرکت شاتل برای خرید سهام مخابرات اعلام آمادگی کرده بود که روابط عمومی شرکت مخابرات ایران ارسال هرگونه درخواستی از سوی این شرکت برای خرید سهام را رد کرد.
نامه وزیر صنعت و معدن و تجارت در تغییر نرخ محاسبه فروش شرکتهای معدنی به توقف دو نماد مطرح این گروه یعنی چادرملو و گلگهر انجامید که در صورت به نتیجه نرسیدن اعتراضات، تعدیل منفی سود شرکتهای معدنی را به همراه خواهد داشت. این اقدام می تواند جنبه حمایتی از شرکتهای فولاد ساز و اثرات مثبتی بر سودآوری این شرکتها داشته باشد.
انفجار در بخش فولادسازی شرکت ذوب‌آهن اصفهان در قسمت کنورتور سبب فوت سه نفر از کارگران کارخانه و مجروح شدن 6 نفر دیگر شد  و خساراتی را به این بخش وارد كرد.
اخبار مجامع و شرکت‌ها
با نزدیک شدن به روزهای پایانی تیرماه ترافیک برگزاری مجامع شرکتها و تصمیم کیری در خصوص تقسیم سود نقدی پر رونق پیگیری می شود. در همین راستا مجمع دو غول خودرو سازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا به ترتیب در روزهای 24 و 31 تیر برگزار می گردد. شنیده هایی مبنی بر تقسیم سود مناسب ایران خودرو در مجمع پیش رو پس از دو دوره عدم تقسیم سود به گوش می رسد. همچنین شرکت حفاری شمال 750ریال، چادرملو 650ریال، مخابرات ایران 400ریال و گروه بهمن 500 ریال سود نقدی در مجامع خود تصویب نمودند و مجمع عادی سالیانه پارس خودرو به دلیل زیان انباشته بدون تقسیم سود بین سهامداران به کار خود پایان داد.
سایر بازارهای رقیب
بازار ارز و سکه برخلاف بازار سرمایه در سراشیبی نزول قرار گرفته است. بازار ارز پس از چند روز مقاومت در برابر کاهش قیمت، بالاخره در ابتدای هفته با افت قیمت مواجه شده، به گونه ای که قیمت ارز در بازار آزاد با افت حدود 57 تومانی از 3315تومان به قیمت 3258 تومان در آخر هفته رسیده است. حال باید دید که این روند کاهشی طی روزهای آینده و با نزدیک شدن به دقایق پایانی مذاکرات هسته ای ادامه خواهد یافت یا خیر. به اذعان اکثر کارشناسان دولت درصدد تک نرخی کردن قیمت دلار در حوالی 3000 تا 3100 تومان بعد از به ثمرنشستن احتمالی مذاکرت خواهد بود.
در همین حال قیمت سکه بهار آزادی نیز تحت تاثیر قیمت دلار و خبر بازگشت 13تن طلای توقیفی به خزانه بانک مرکزی و نوسانات قیمت انس جهانی با افت حدود 23 هزار تومانی از 895 هزار تومان ابتدای هفته به 872 هزار تومان رسید. در همین زمینه رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: کاهش قیمت سکه بیشتر جنبه روانی دارد و این روند تا اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای ادامه خواهد داشت. وی افزود: کاهش قیمت سکه به زیر ۸۸۰ هزار تومان در سه سال اخیر بی‌سابقه است. کشتی آرای اضافه کرد خریداری در بازار برای طلا و سکه وجود نداردو تقریباً اکثر مردم فروشنده شده اند.
پیش بینی روند بازار در هفته جاري
در زمان نگارش این سطور هنوز نتایج مذاکرات هسته ای کشورمان با شش قدرت جهانی به سرانجام نرسیده است، در آخرین لحظات اتمام ضرب الاجل، دو طرف حرفهای ناامیدکننده ای اظهار داشتند. شواهدی وجود دارد که طرف آمریکایی به مانند دفعات قبل در دقیقه نود در حال برهم زدن توافقات قبلی است. ظریف اذعان نموده است تغییر موضع و زیاده خواهی چند کشور مذاکرات را دشوار كرد  و لاوروف وزیر خارجه روسیه صراحتاً تیم مذاکرت امریکا را به باد انتقاد گرفته است.
اتمام یا تمدید مذاکرات می‏ تواند بر روند بازار در هفته جاري تاثیرات متفاوتی داشته باشد. با توجه به وزن قابل توجه اخبار مرتبط با موضوع هسته ای بر فعالیتهای اقتصادی کشور و به تبع آن در بازار سرمایه، چنانچه در مهلت تعیین شده توافق نهایی صورت پذیرد، انتظار رشد 10تا 15 درصدی سهام را در هفته پیش رو خواهیم داشت، این نکته را هم باید درنظر داشت که طبق روال حداقل سه دوره مذاکرات گذشته، قبل از انجام هر توافقی و در کوران مذاکرات معمولا بازار مقداری از رشد مورد انتظار کارشناسان را به اصطلاح پیش خور می نماید که این اتقاق در هفته گذشته با شیب کندتری نسبت به دفعات قبل در بازار رخ داده است.
تمدید کوتاه مدت مذاکرات و همچنین نزدیک شدن به سطوح مقاومت اکثر سهام پیشرو، منجر به متعادل شدن بازار و ایجاد فضای تردید در سرمایه گذاران خواهد شد و از عطش خرید خواهد کاست. تمدید بلند مدت مذاکرات که گزینه بعدی به نظر می رسد، می تواند بازار را منفی و هیجانات طرف تقاضا را به طرز معناداری کاهش دهد و بازار به روال ماههای گذشته وارد دوره رکود مجدد نماید.
شکست قطعی مذاکرات حداقل در کوتاه مدت آب سردی بر پیکره بازار سرمایه کشور است و قطعا مورد نظر هیچیک ار فعالین بازار نخواهد بود، این اتفاق می تواند بازار را در کمای کامل فرو برده و ریزش بالای 20 درصدی را به همراه داشته باشد، که با توجه به قیمتهای فعلی اکثر سهام و وضعیت شرکتها به معنی تیر خلاصی بر پیکره بازار سهام خواهد بود.  
برچسب ها: بورس ، مذاکرات ، تحریم
نام:
ایمیل:
* نظر: