کد خبر: ۱۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
روزنامه تجارت- اشكان خسروپور؛ رييس صنف رستوران‌داران تهران، خوش‌صحبت است اما پاي مشكلات كه وسط بيايد، كم‌حرف مي‌شود و آرام. او كه از حدود 35 سال پيش در صنف رستوران فعاليت كرده، مي‌گويد: «مشكل خاصي نداريم. فقط يك مقدار تقاضاي همكاري داريم، همين.»سيد علي اصغر ميرابراهيمي‌مي‌گويد، صنفش بر هرچيزي كه توي بشقاب باشد، نظارت و مديريت مي‌كند، هم كيفيتش را زير نظر دارد، هم قيمتش را. او درباره برنامه اعضاي صنفش در ماه رمضان هم سخن‌هايي براي گفتن دارد و قاطعانه مي‌گويد: «آنهايي كه در‌اين ماه غذاي گرم مي‌فروشند، عضو ما نيستند.»گفت‌وگوي «تجارت» با رييس صنف رستوران‌داران را در دنباله مي‌خوانيد.

چند واحد صنفي در تهران زيرنظر شما فعاليت مي‌كنند؟
ما حدود 700 تا عضو پروانه‌دار معتبر داريم و 270 متقاضي در دست اقدام براي گرفتن پروانه هستند. به همين سادگي.

صنف شما، يكي از صنوفي است كه بر اقلام خوراكي نظارت دارد. غير از شما، اغذيه‌فروشان و غذاهاي سنتي هم هستند. شما دقيقا چه چيزي مي‌فروشيد كه با ديگران فرق دارد؟
هرچيزي كه در بشقاب سرو شود، جزو صنف رستوران و سلف سرويس محسوب مي‌شود. رستوران مادر غذاهاست. بعد از آن، از داخل خود رستوران، بخش‌هاي مختلف خوراك، مثل خوراك دريايي، فست‌فود و.. شكل مي‌گيرد. در‌ايران خودمان هم كه خوراك سنتي داريم.

اين مشكل، يعني فروش اقلام يكسان در واحدهاي صنفي مختلف، همان مشكلي است كه اهالي تجارت آن را به نام تداخل صنفي مي‌شناسند.‌اين‌طور كه برمي‌آيد، تداخل صنفي در واحدهاي زيرنظر شما زياد است. با‌اين موضوع مشكلي نداريد؟
همه صنف‌ها با هم تداخل دارند و‌اين طبيعي است. چه كار بايد بكنم؟ اگر شما صنفي را پيدا كردي كه با ديگران تداخل نداشته باشد، جايزه داري. لوازم خانگي با صوت و تصوير، لوازم آشپزخانه با صنايع فلزي، لوازم ساختماني با وسايل بهداشتي، اغذيه با ما ، ما با چلوكباب يا حليم و... همه صنوف با هم تداخل دارند. بدون شك و ترديد‌اين تداخل بين همه صنوف هست.

راه‌حل برطرف كردن‌اين مشكل چيست؟
اعضا و همكاران بايد با هم تعامل داشته باشند و كوتاه بيايند.‌اين طبيعي است.

براي ماه رمضان چه برنامه‌ كاري در صنف‌تان وجود دارد؟‌ايا ساعت كاري مشخصي داريد؟
در ماه رمضان، حدود 20 تا 30 درصد واحدهاي صنفي به تعميرات داخلي يا كارهاي عقب افتاده‌شان مي‌پردازند. بعضي‌ها هم تغيير دكوراسيون، تعمير و تجهيز دارند. ساعت كاري‌شان هم بنابرآن‌چيزي كه اداره اماكن اعلام كرده و اجازه داده، از نيم‌ساعت پيش از افطار شروع مي‌شود كه آن زمان مي‌توانند غذا را به صورت بيرون‌بر عرضه كنند. بعد از افطار تا 30 دقيقه قبل از سحر هم اجازه فعاليت داخل مغازه را دارند.

با اين وجود، بعضي از رستوران‌داران يا واحدهايي در سطح شهر هستند كه غذاي گرم ارايه مي‌كنند. آنها جزو شما نيستند؟
آنها كه زيرمجموعه ما نيستند. در هر صنفي يك سري آدم ناتو وجود دارد و بودن‌شان طبيعي است. واحدهاي صنفي زير نظر ما چون جواز دارند و تحت نظر اتحاديه هستند، نمي‌توانند خلاف كنند.

قيمت‌ها را بعد از ماه رمضان افزايش خواهيد داد؟
نه. ما سالي يك‌بار گران مي‌كنيم، آ‌ن‌هم اول سال، بعد از نوروز. غير از آن هم برنامه‌اي نداريم.

وضعيت فروش و بازارتان در ماه رمضان چطور است؟
خيلي كساد شده. ركود كسبي داريم. يك مقدار مشكل مربوط به دارايي بوده، يك مقدار هم مسايل كاري پرسنلي است. گراني اقلام و اجناس مربوط هم هست. از طرفي، مشتري هم كم بوده و مردم قدرت خريدشان نسبت به قبل كم‌تر شده است.

از مشكلاتتان در حوزه رستوران‌داري بگوييد؟
يك مقداري شهرداري بابت عوارض پسماند اعصاب ما را به بازي مي‌گيرد. براي خودش يك شهرك خودمختار شده‌است. يك كمي‌اگر همكاري كنند، خوب است.

خودتان از چه زماني وارد‌اين حوزه شديد؟
صنف كه از سال 1332 تاسيس شده ولي خودم از سال 1358 به‌اين صنف آمدم. يك رستوراني بود در خيابان وزرا كه با چندتا از دوستان شريك بوديم. بعد چند جا گشتيم و معامله‌مان نشد. الان هم رستوران خودم را دارم.

راست است كه مي‌گويند، كوزه‌گر از كوزه‌شكسته آب مي‌خورد؟ از غذاهاي رستوران خودتان چيزي مي‌خوريد؟
چرا نخورم؟ هميشه غذاي خودم را مي‌خورم. هرچيزي كه دست مردم مي‌دهم را خودم هم مي‌خورم. نوه‌ام به كوبيده مي‌گويد گوشت‌كباب. وقتي مي‌آيد پيشم، مي‌گويد به من گوشت‌كباب بده. مگر بد است؟ غذا هم خوشبختانه انقدر تنوع دارد كه هر روز بتوانم يك چيزي بخورم. يك روز خورشت مي‌خورم، يك روز كوبيده، گاهي هم مرغ،‌باقالي‌پلو يا هرچيز ديگر كه باشد. بعضي روزها هم با بچه‌ها دور هم مي‌نشينيم، ماكاروني مي‌خوريم، لوبيا پلو يا هرچيز ديگري كه آنها مي‌خورند. نكند يك وقت فكر كنند ما تافته جدابافته هستيم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار