کد خبر: ۱۷۲۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
كارشناسان اقتصادي در گفت و گو با «تجارت» بررسي كردند:
اقتصاد ایران در سال 94 به کدام سمت و سو خواهد رفت؟ در سال جاري سرمایه گذاری در کدام بخش از اقتصاد با سود بیشتری همراه خواهد بود؟ آیا همچون چند سال اخیر بازار ارز و طلا سودآورترین بازار برای سرمایه گذاران خواهد بود یا تغییر شرایط سیاسی در پي توافق احتمالي هسته اي، بازار سودآور را هم تغییر داده است؟
روزنامه تجارت- ناديا صمدي؛ در‌اين ميان شرایط مذاکرات به گونه ‌ای رقم خورد که کارشناسان و افراد بر این عقیده هستند‌. پس از توافق بازارهای مالی دچار نوسانات و تغییراتی خواهد شد که هر فردی را به سمت خود برای عرضه و تقاضا می‌کشاند.
در کنار بازارهای غیرمولد در آن طلا، سکه و ارز که حجم اعظم سود و معامله بر پایه دلالی تنظیم شده است، بازاری بسیار آرام و بی‌دغدغه در بازار پولی و مالی اقتصاد وجود دارد که می‌تواند در شرایط فعلی مکان مناسبی برای ذخیره‌سازی سرمایه و تا حدودی کسب درآمد باشد.
بازار بانک یا به عبارت بهتر بازار سپرده‌گذاری بانکی یک بازار مطمئن برای حفظ و دریافت سود معینی است که در شرایط عدم سودهی بازارهای مولد و غیر مولد برای سرمایه‌های اندک و بزرگ مناسب است. این بازار در چند  سال گذشته با تغییرات نسبی در نرخ سود سپرده و حضور موسسات غیرمجاز مالی و اعتباری اندکی دستخوش تغییر شد اما همچنان به دلیل رکود اقتصادی حاکم بر جامعه این بازار جایگاه مناسبی دارد.

بانك‌ها ريسك كمتري براي سرمايه گذاري دارند
در همين زمينه محمد قلي يوسفي كارشناس اقتصادي در گفت و گو با روزنامه تجارت، با اعلام‌اين كه سپرده گذاري در بانك‌هاي كشور بهترين محل براي سرمايه گذاري است عنوان مي‌كند، به دليل بي ثباتي شرايط اقتصادي كشور ، در صورت توافق  هسته اي‌ هم سيستم بانكي تا دو سال‌اينده به عنوان يك بازار پر سود براي سرمايه گذاري مردم تلقي مي‌شود. در حال حاضر سيستم بانكي به دليل سود بالايي كه به سپرده گذاران پرداخت مي‌كند ريسك كمتري نيز براي سرمايه گذاري در بازار دارد.
اين كارشناس بانكي، در ادامه سرمايه گذاري در بازار بورس را به عنوان دومين بازار پر سود براي سرمايه گذاري مردم برشمرد و افزود: با توافق صورت گرفته در مذاكرات و ورود سرمايه گذاران خارجي به كشور بازار بورس به دليل رونق، بازار پر سودي براي سرمايه گذاران و مردم خواهد بود. وي با تاكيد بر لزوم توجه دولت به بخش صنعت كشور ادامه داد: هم اكنون در كشور ما بازدهي اقتصاد به ضرر بخش صنعت كشور است. از‌اين رو پس از توافق در مذاكرات تكميل زنجيره‌هاي توليد طي سال‌هاي‌اينده مي‌تواند محل مطمئني براي سرمايه گذاري تجار باشد.

بازار طلا و ارز ديگر جذاب نيستند
از سوي ديگر مهدي تقوي كارشناس اقتصادي  نيز در گفت و گو با تجارت، با بيان‌اين كه پس از توافق بهترين مكان براي سرمايه گذاري مردم سپرده گذاري در بانک‌هاي كشور است عنوان كرد: در صورتي که نرخ تورم کاهش يابد شبکه بانکي امن ترين و بهترين محل براي سرمايه گذاري خواهد بود، ولي در حال حاضر سرمايه گذاران در انتخاب محل براي سرمايه گذاري سرگردان هستند.به گقته‌اين كارشناس اقتصادي، در  حال حاضر بورس به دليل افت شديد طي ماه‌هاي اخير براي سرمايه گذاري شرايط مناسبي ندارد. افت پي در پي شاخص و بازدهي در بازار سرمايه باعث شده است بخشي از سرمايه گذاران از‌اين بازار خارج شوند. از طرفي بازار ارز و طلانيز ديگر جذابيت گذشته را ندارد و فعاليت در آن با ريسک بالايي همراه است که‌اين ريسک باعث شده سرمايه گذاران کمي‌به آن توجه کنند. تقوي، همچنين درباره توانايي شبکه بانکي براي جذب نقدينگي ادامه داد: فاصله زياد نرخ تورم و نرخ سود سپرده جذابيت سپرده گذاري در بانک‌ها را از بين برده است. هم اکنون نرخ تورم بالا موجب شده است ارزش سرمايه سپرده گذاران به تدريج کاهش ‌يابد ولي بايد به‌اين موضوع توجه کرد که با وجود نداشتن سود مناسب همچنان بخشي از سرمايه‌ها به بانک‌ها هدايت مي‌شود.تقوي معتقد است که در شرايط فعلي به دليل وجود رکود سنگين در بازار مسکن‌اين بخش توانايي جذب سرمايه‌هاي مردمي‌را ندارد. وي با بيان‌اين که سرمايه گذاران به دنبال کسب بيشترين سود هستند گفت: در حال حاضر بخشي از نقدينگي موجود در کشور به بانک‌ها منتقل شده است که در مقايسه با ساير بازارها ريسک کمتري دارد. به گفته وي در صورتي که در‌اينده اوراق مشارکت با سود مناسبي منتشر شود بطور قطع مي‌تواند بخشي از نقدينگي را به خود اختصاص دهد، چرا که مردم به دليل بروز تلاطمات شديد اقتصادي در سال‌هاي اخير به دنبال بازاري براي سرمايه گذاري هستند تا ريسک کمي‌داشته باشد و از سرمايه‌هاي آن‌ها حفاظت کند.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
erfan leo
|
United States
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
0
0
اطلاعات خوبی بود کلا مغزمو تغیر داد و به فکر سرمایه گذاری شدم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار