کد خبر: ۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۶
معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند مطرح کرد:
معنوی فر گفت: میزان فرار آب در این سد متناسب با استانداردهای بین‌المللی است.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ معنوی فر معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند گفت: تابستان امسال به دلیل نیاز برقی نیروگاه‌های آبی بالادست این سد با تمام ظرفیت خود کار کرده و آب حاصل از خروج سدهای بالا دستی در مخزن سد گتوند جمع شده است. این امرموجب شده تا مخزن سد گتوندعلیا بیش از 80 درصد پرشود که چیزی حدود یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب خواهد شد.  
 
 وی ادامه داد: بیش از احداث این سد آب کارون به خلیج فارس وارد می‌شد که با توجه به احداث این سد علاوه برکنترل طغیانهای وسیع رودخانه‌ کارون آب آزاد شده به جای ورود به خلیج فارس برای تامین نیاز آب استان خوزستان استفاده می‌شود.
 
 معاون اجرایی سد و نیروگاه گتوند با اشاره به اینکه سد گتوند بزرگترین مخزن بر روی کارون است افزود: حجم نهایی این سد 20 برابر سد امیر کبیر است که چیزی حدود 5.2 میلیارد مکعب می‌شود که با مدیریت‌های صورت گرفته بیش از 4 میلیارد متر مکعب آب در مخزن این سد ذخیره شده.  
 
 وی تصریح کرد: شرایط موجود حاکی از آن است که پائیز خوبی در انتظار مصرف کنندگان پایین دست این سد وجود دارد.  
 
 وی با اشاره به اینکه میزان نمک آب سد گتوند در حدود 1000 است گفت: در پایین دست این سد با ورود سرشاخه‌های دیگر میزان شوری آب افزایش پیدا می‌کند که این امر نشان از عدم مدیریت صحیح در پایین دست سد است.
 
معنوی‌فر در ادامه گفت: با توجه به حجم آب ذخیره شده در مخزن این سد برای اولین بار دریچه‌های آن برای تصویه بخشی از آب موجود در این سدوبه منظور تامین آب اراضی کشاورزی باز خواهد شد.  
 
وی میزان فرار آب در این سد را متناسب با استانداردهای بین‌المللی عنوان کرد.  
 

انتهای پیام/

برچسب ها: سد ، گتوند ، استاندارد
نام:
ایمیل:
* نظر: