کد خبر: ۱۷۲۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰

عوامل تهدیدکننده معاملات بورس

امیرعلی امیرباقری
کارشناس بازار سرمایه

در هفته گذشته بازار سهام به سمت تعادل در عرضه و تقاضا پیش رفت و ضمن تفکیک راه سهام از یکدیگر، نگاه ها به سمت سهامی بود که از بنیاد و آینده روش تری برخوردار بودند. اما اکنون چند ریسک به بازار افزوده شده که باید مورد توجه سهامداران قرار بگیرد. نخستین ریسک فعلی بازار، بحث شیوع ویروس کروناست، از آنجا که هنوز این بیماری مهار نشده؛ این ریسک همچنان در بخش تولید و تقاضا وجود دارد که این موضوع تا حدودی فضای کسب و کار را با رکود مواجه می کند.
موضوع دوم مقوله مرتبط با بحران انرژی است. با توجه به ذخیره آبی کشور تا حدودی صنایع با بحران برق و آب مواجه شدند، اکنون این موضوع در بازار به عنوان یک ریسک نوظهور به وقوع پیوسته و می تواند بخش تولید را تحت تاثیر خود قرار دهد؛ بنابراین سرمایه گذاران باید نگاه ویژه ای به سهامی داشته باشند که تاثیرپذیر از این مقوله هستند.
بحث سوم کاهش درآمدهای دولت و اصلاح نظام مالیاتی است. مباحث مالیاتی می تواند بیش از گذشته بر سرمایه شخصی افراد و بخش تولید تاثیر داشته باشد به ویژه آنکه دولت جدید مباحث مالیاتی را با تمرکز بیشتری پیگیری کند و راه فرار مالیاتی با سد روبرو شود. در علم اقتصاد مباحث مرتبط با مالیات مانند یک شمشیر دو لبه است، همانطور که می تواند مفید واقع شود به همان میزان هم بخش تولید و سرمایه گذاری بخش خصوصی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
اما موضوعی که هفته گذشته مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت مباحث مرتبط به سفته بازی، فضای مجازی و تاثیر آن بر بازار سرمایه بود. در بازار فرابورس عمدتا فاصله قیمتی یک ریال است، همین امر می تواند عملیات سفته بازانه را در این بازار مهیا کند که به نظر می رسد باید در میان مدت یک همگرایی بین قوانین و دستورالعمل های اجرایی بین بورس و فرابورس داشته باشیم تا بنیاد سهام بر روند قیمتی تاثیرگذار باشد و عملیات سفته بازانه نتواند واقعیات اقتصادی موجود در شرکت ها را مهار کند؛ بنابراین در مورد فاصله قیمتی در بازار فرابورس باید بازنگری هایی صورت گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار