کد خبر: ۱۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
در گفت‌وگوی «تجارت» با عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان شد:
دولت نهم و دهم که محمود احمدی‌نژاد زمامداری آن را به عهده داشت، ثروتمندترین دولتی بود که در تاریخ ایران روی کار آمد؛ شاید این تناقض عجیب در این دولت می‌تواند به راحتی توجیه‌کننده وجود آثار تخریب‌ حوزه‌های مختلف در آن دولت و سایه انداختن عملکرد آن بر دولت کنونی باشد و بخش اعظمی از بودجه‌های دولت صرف ترمیم طرح‌های پیشین شود.
روزنامه تجارت- آساره کیانی؛ در گفت‌وگو با رسول خضری،‌ نماینده دوره نهم و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به بررسی عملکرد دولت حسن روحانی در حوزه بهداشت و درمان پرداخته‌ایم، ضمن این‌که او با بیان کم و کاستی‌هایی که در بهبود عملکرد در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد گریزی به دوره گذشته و تاثیر آن در عملکرد اعضای دولت کنونی زده است.
وزارتخانه‌ای با بیشترین بودجه
یکی از حوزه‌هایی که در دولت حسن روحانی با ارائه طرح‌هایی نظیر«تحول سلامت» شاید بیش از حوزه‌های دیگر زیر ذره‌بین قرار گرفت به این جهت که بیشترین بودجه دولت را به خود اختصاص داد، ‌حوزه سلامت و بهداشت است.
رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر این باور است که عدم تدبیر، سوء مدیریت، اختلاس و فسادهای مالی وحشتناک که گریبان دولت گذشته را گرفته بود یکی از مهم‌ترین موانع توسعه عمرانی در سال‌های پس از آن به شمار می‌رود. او اما معتقد است که با این وجود،‌ فعالیت‌های مثبتی در حوزه بهداشت و درمان صورت گرفته که با پرسش از مردم در مورد ارائه خدمات به آن‌ها به راحتی می‌توان بر این امر صحه گذاشت.

3 برابر شدن مراجعه به بیمارستان‌های دولتی
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با تجارت، با اشاره به این نکته که در خدمات بستری بیماران، پرداختی که از جیب بیمار پرداخت می‌شد از 38 درصد به زیر 8 درصد رسیده است،‌ گفت: مراجعه زیاد مردم به بیمارستان دولتی بر بهبود فعالیت‌های این بیمارستان‌ها صحه می‌گذارد: میزان مراجعه به بیمارستان‌های دولتی 3 برابر شده به این معنا که در حال حاضر،‌80 درصد با حوزه سلامت را بیمارستان‌های دولتی به دوش می‌کشند.
خضری با اشاره به این نکته که حدود یک سال و دو ماه است که طرح تحول سلامت کلید خورد،‌ می‌گوید: اجرای این طرح سبب شد که از بخش حواشی شهر حدود /2 میلیون نفر تحت پوشش قرار گرفتند.
این نماینده مجلس از از طرح پزشک مناطق محروم یاد می‌کند و می‌گوید: با توجه به پرداخت‌های رضایت‌بخشی که به پزشکان مناطق محروم صورت می‌گیرد، شاهد این هستیم که پزشکان تمایل دارند در این مناطق باقی بمانند و به این ترتیب مردم این مناطق هم از خدمات بهداشتی و درمانی پزشکان برخوردار شده‌اند. خضری می‌گوید: مبالغی که پیش از این به پزشکان پرداخت می‌شد،‌چیزی حدود یک‌و‌نیم تا دو میلیون تومان بود و حالا به  10 تا 12 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
در بحث زایمان طبیعی و ترویج آن، این نماینده مجلس می‌گوید: سزارین بین 5 تا 7 درصد کاهش پیدا کرد. او همچنین از بیمه شدن 9 میلیون و 200 هزار نفری سخن می‌گوید که هیچ دفترچه بیمه‌ای نداشتند. او از تعامل و همکاری و همراهی وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یاد می‌کند و معتقد است که این همراهی گام موثری بوده در پیشبرد اهداف بهداشتی و درمانی جامعه.

کمبود دارو از 240 قلم به 50 قلم رسید
خضری می‌گوید: اعتبارات حوزه بهداشت و درمان که در دولت گذشته در ردیف 14 اولویت بود به ردیف 4 رسید. همچنین در بحث بیماران صعب‌العلاج و سرطانی که با کمبود دارو مواجه بودند، تامین داروهای آن‌ها به 90 درصد افزایش پیدا کرد؛ در دولت گذشته،‌240 قلم دارو وجود نداشتند و این کمبود در این دوره به زیر 50 قلم رسیده است. در بحث خانه‌های بهداشت هم 2000 خانه بهداشت استارت زده‌شدند که 1000 عدد آن‌ها در سال 94 به بهره‌برداری می‌‌رسد.

کمبود تخت‌های بیمارستان‌ها و پرستار
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از کمی‌ها و کاستی‌هایی هم یاد می‌کند که در این در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد. برای نمونه میزان تخت‌های بیمارستان‌ها باید  45 تا 47 هزار تخت باشد اما در حال حاضر چیزی بین 4 تا 5 هزار تخت است. او معتقد است که در این زمینه باید از نیرو و توان بخش خصوصی و خیرین بهترین استفاده را برد. نماینده مجلس از کمبود کادر بیمارستان‌ها هم یاد می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر،‌ کمبود 80 هزار پرستار احساس می‌شود که در این بخش هم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید با همکاری بخش خصوصی دست به اقدامات سازنده‌ای بزند.
خضری در زمینه تولید واکسن داخلی می‌گوید: در گذشته ما تولیدکننده واکسن بودیم  و در دولت گذشته به صادرکننده تبدیل شدیم اما در این دولت باز هم در حال تبدیل شدن به تولیدکننده واکسن داخلی هستیم.

قول‌های مساعد وزیر
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به چگونگی عملکرد طرح تحول سلامت و برخی نقدهایی که در حوزه میزان حقوق پرداختی کارکنان بیمارستان‌ها به آن وارد است، می‌گوید: این را می‌پذیریم که با افزایش کار کارکنان بیمارستان‌ها حقوق آن‌ها افزایش نیافته است؛ وزیر بهداشت هم به این نکته توجه دارند و در صدد است که این نقیصه هم با همکاری بخش‌های مختلف جبران شود و در حد قابل قبولی بهبود پیدا کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار