کد خبر: ۱۷۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
ایران از جمله کشورهایی است که اقتصاد آن به شدت وابسته به نفت است، اگر بخواهیم منحنی وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی را ترسیم کنیم، این منحنی کاملاً سیر صعودی خواهد داشت.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از خبرگزاری خانه ملت، سوال اصلی که ذهن برخی را به خود مشغول کرده، این است که سرنوشت کشور بدون وجود نفت چه می شد.

از اوایل دهه ۱۳۴۰ خورشیدی تا به امروز این وابستگی افزایش یافته و حتی برای یک سال نیز این منحنی سیر نزولی به خود نگرفته است. نفتی که طلای سیاه نام گرفته و هر کشوری از این نعمت خدادادی بهره نبرده است.

این انرژی که قیمت هر کالایی وابسته به آن بوده و تحت تاثیر آن بالا و پایین می آید، تاثیر بسزایی در سایر بازارهای جهان ایفا می کند.اکثر کشورهای توسعه یافته و طراز اول هیچ بهره ای از این ثروت ملی نبرده اند اما با این وجود جزء کشورهای برتر جهان محسوب می شده واز هر لحاظی این کشورها پیشرفته هستند.

 نفت مادری که علاوه بر اقتصاد که فرزند بزرگ آن بشمار می آید تمامی ابعاد جامعه در دامانش رشد کرده اما شاید هنوز چندان قدرتمند نشده اند.حالا به وسیله نفت که کالای سیاسی نیز قلمداد می شود کشورها با هم می جنگند، به مذاکره می پردازند، به هم پشت می کنند وسیاست های کشورشان را بر اساس آن می چینند.

 

نفت دستمایه و ابزار سیاسی برای برخی کشورها

کشوری همچون عربستان نفت را دستمایه و ابزاری کاملا سیاسی برای خود دیده و با استفاده از آن موجب کارشکنی هایی می شود.عربستان به وسیله نفت با بالا و پایین آوردن قیمت نفت و فروش آن به آمریکا می خواهد از قدرت ایران کاسته و در این گود رقابت نفتی ایران را به زمین بزند.

برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی چاره ای جز حرکت در مسیر اقتصاد آزاد و خصوصی سازی اقتصاد نیست.خصوصی سازی و واگذاری اقتصاد کشور به بخش خصوصی، ایران را از وابستگی به اقتصاد نفتی رها ساخته و از سوی دیگر موجب خصوصی شدن صنعت نفت می شود.

 درغیر این صورت با اقتصاد دولتی و صنعت نفت دولتی نتیجه همان چیزی است که تا به امروز شاهد آن بوده ایم، ما در کشورمان سرمایه های بسیاری داریم که با خصوصی شدن آنها یعنی سرمایه گذاری بخش های خصوصی می توان آنها را قدرتمند کرده و از آنها ثروتی چند برابر بیش از نفت به دست آورد.

قدرعافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید. از قدیم گفتند و هنوز هم می گویند تا انسان در محدودیت قرار نگیرد دست به تلاش برای بیرون آمدن از آن بن بست و بیراهی را نمی کند، حالا این محدودیت هر چه می خواهد باشد.

محدودیت و وابستگی ما در این برهه از زمان به نفت است .همه ما شاهدیم که تا از سوی کشورهای دیگر مورد تحریم قرار نگرفتیم دست به تلاش و سعی از کنار زدن از این وابستگی ها و کلنجار رفتن تا رسیدن ابتکار و اکتشاف را نداشتیم تا خواسته ها و نیازهایمان هست شوند.

در این راستا خبرگزاری خانه ملت در گفت و گو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، راهکارهای اجرایی برای کاهش وابستگی به نفت را جویا شده است.

 

رشد صنعت گردشگری؛کاهش وابستگی به نفت/ ایران کشوری ارزان برای گردشگران

محمد قسیم عثمانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر اینکه، یکی از موارد اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند عدم اتکا و وابستگی به نفت است، گفت:عدم اتکا به درآمدهای نفتی سبب می شود، که اقتصاد کشور در مقابل شوک ها و تکانه ها مصون بماند و تحت الشعاع  فراز و رودهای آن قرار نگیرد.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه این عدم وابستگی قطعا در کوتاه مدت رخ نمی دهد، افزود:باید جایگزین مناسبی برای نفت پیدا شود و در این زمینه زمان، برنامه و پایش لازم انجام شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ترکیه یکی از کشورهای همسایه ما فاقد منابع نفتی است، تصریح کرد: این کشورعلی رغم نداشتن منابع نفتی 7  برابر درآمد ما از فروش نفت را از صنعت توریست به دست می آورد.

 

تنوع فرهنگی پتانسیل ایران برای جذب گردشگر

عثمانی با بیان اینکه توریست ها به دنبال امنیت و تنوع مکانی هستند، ادامه داد:اعتقادی براین موضوع که توریست های ترکیه به خاطر فضای باز این کشور به آنجا سفر می کنند،ندارم و مردم به دنبال تجربه مکانی متفاوت از آنچه که دیده اند، هستند.

وی با اشاره به اینکه ایران به دلیل تفاوت فضای فرهنگی نسبت به سایر کشورها برای توریست ها جذاب است، گفت: توریست ها با ورود به ایران به واسطه مشاهده تنوع فرهنگی بین اقوام و نقاط مختلف کشور با فرهنگ مناطق مختلف کردنشین، آذری، گیلکی و لرنشین که هرکدام با هم متفاوت هستند آشنا شده، گویی که به چند کشور مختلف سفر کرده اند.

عثمانی یکی دیگر از مزایای ایران برای جذب توریست را تنوع آب و هوایی کشور دانست و تصریح کرد: ما همیشه حداقل سه فصل سال را همزمان در مناطق مختلف کشور داریم که در بسیاری از کشورها چنین شرایطی  وجود ندارد و در جذب توریست موثر است.

 

قدمت تاریخ و تمدن ایران به قدمت بشریت

وی  با بیان اینکه ایران به قدمت بشریت تاریخ و تمدن دارد، افزود: در بسیاری از کشورهای همسایه تاریخ و تمدنی وجود نداشته و تنها مناطقی بیابانی بوده اند، که در آنجا برج ساخته شده و یکی از مهمترین مزیت‌های گردشگری ایران نسبت به این کشورها سابقه تمدنی و تاریخی کشور است.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،از مزیت‌های کشور برای جذب توریست را هزینه پایین مخارج دانست و گفت: گردشگران بین هزینه‌های کشورهای مختلف  ودرآمد سرانه کشورشان مقایسه کرده و کشور ما را کشور ارزانی می یابند، البته کشوری ارزان نه برای مردم خودمان بلکه برای کشورهای دارای درآمد ارزی و احساس می کنند رایگان به ایران سفر کرده و این افزایش سفر یک ظرفیت برای کشور است.

 

ارزش افزوده نیروی انسانی جایگزینی برای کاهش وابستگی به نفت/اقتصاددانش‌بنیان نقطه اتکای‌اقتصاد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت وجود تحریم‌ها برای کشور را یک فرصت دانست و گفت: تحریم ها کاغذ پاره نبوده و نباید صورت می گرفت و باید آن را جدی گرفته و برایش برنامه ریزی می کردیم، اما اکنون که تحریم ها رخ داده باید هر تهدیدی را تبدیل به یک فرصت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش بنیان نقطه اتکای مناسبی برای کشور است، گفت:با استفاده از پتانسیل عظیم نیروی انسانی می توان وابستگی اقتصاد کشور به درآمد نفتی را کاهش داد. 

 

تغییر دادن پاشنه آشیل اقتصاد نفتی کشور

نمینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید وابستگی کشور به فروش نفت را به صفر برسانیم،ادامه داد:تحریم ها برای جلوگیری از فروش نفت و ضربه‌زدن به اقتصاد کشور صورت گرفت، که باید پاشنه آشیل اقتصاد کشور را تغییر داد و کار سختی نیست.

جعفرزاده با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درابلاغ اقتصاد مقاومتی درونزای برونگرا تصریح کرد: سرمایه های فراوانی در کشور ازجمله دربخش معادن و ذخایر زیرزمینی وجود دارد،اما این تمام سرمایه کشور نیست، یکی از مهم ترین  سرمایه‌های ایران نیروی  انسانی جوان و تحصیلکرده است، که این سرمایه ارزشمند امروز تبدیل به یک ناراحتی شده است.

 

نیروی انسانی منجی اقتصاد کشور

وی افزود: ما 4 میلیون دانشجو و 10 میلیون نیروی فارغ التحصیل داریم، که هر کدام از آنها یک سرمایه و پتانسیل برای کشور محسوب شده و به کمک تولید،کشاورزی، صنایع و پیشرفت و توسعه کشور می آیند و اقتصاد کشور را نجات می دهند.

نماینده مردم درمجلس نهم با تاکید براینکه اقتصاد دانش بنیان نقطه اتکای مناسبی برای کشور است، گفت: با استفاده از پتانسیل عظیم نیروی انسانی می توان وابستگی اقتصاد کشور به درآمد نفتی را کاهش داد.

 

عدم استفاده صحیح از پتانسیل نیروی انسانی

جعفرزاده ادامه داد: باتوجه به پیشرفت علمی کشور درسال های اخیر و شرایط علمی و این همه نیروی تحصیلکرده جوان ،باید روی اقتصاد دانش محور متمرکز شد و دانش فنی تولید و صادر کرده و از این طریق درآمد کسب کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محسبات مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه از پتانسیل نیروی انسانی در کشور استفاده نشده است، گفت: نیروی انسانی تحصلیکرده فراوان در اقصی نقاط کشور یک ظرفیت بدون استفاده است که می توان آنها را فعال کرد و در پویا کردن اقتصاد به کار گرفت.

 

جایگزینی درآمد مالیاتی به جای فروش نفت

احمد امیرآبادی فراهانی درگفت و گو با خبرگزاری خانه ملت ،با بیان اینکه قوانین مالیاتی باید اصلاح شود، گفت:در کشور 40 درصد معافیت مالیاتی وجود دارد، که باید این معافیت ها کم شده، پایه مالیاتی افزایش یافته و نرخ مالیاتی کم شود.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،با اشاره به اینکه در کشور25 درصد فرار مالیاتی وجود دارد، ادامه داد: یکی از مشکلات اقتصادی کشور فرار مالیاتی است که می توان با قوانین شفاف، اجرای صحیح و به کار گماردن افراد پاکدست و امین با آنها مبارزه کرد.

 

افزایش نظارت بر گمرکات

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از قاچاق کالا افزود:نظارت بر گمرکات باید افزایش یافته و بردرآمدهای گمرکات افزوده شده و از طرفی تولیدات داخلی حمایت شود.

امیر آبادی با بیان اینکه که مهمترین الزام در برنامه چهارم و پنجم جلوگیری از خام فروشی بود،تصریح کرد: باید تلاش شود تا تاثیرگذاری نفت در بودجه کاهش یافته و جایگزین هایی برای آن درنظر گرفته شود.

وی با بیان مشخص نبودن درآمد برخی افراد برای دریافت مالیات گفت:وجود برخی اشخاص دلال و سفته باز سبب شده آمار دقیقی از درآمد اقشار مختلف ثبت و ضبط نشود.

امیرآبادی یکی از راه های جلوگیری از فرار مالیاتی را صندوق فروش دانست و گفت: ارزش افزوده یکی از مباحث مهم در قانون مالیات است که باید تغییراتی در قانون ارزش افزوده صورت گیرد و به جای چندین مرتبه یکبار از مصرف کننده مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود.

 

کارمندان پرداخت کنندگان به موقع مالیات

وی با بیان اینکه تنها کارمندان به موقع مالیات پرداخت می کنند،تصریح کرد: می توان برای بخش تولید، کارمندان و دیگر اقشاری که از پرداخت مالیات فرار نمی کنند،تشویق‌های مالیاتی درنظر گرفت. 

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید از خدمات فروش مالیات دریافت شود،تصریح کرد: سرمایه نباید مشمول دریافت مالیات شود و این از ایرادات و موانعی است که باید اصلاح و جلوی آن گرفته شود.

 

کشاورزی منبعی مناسب برای جایگزینی نفت/ ضرورت مدرن شدن کشاورزی کشور

محمدمهدی برومندی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه در علم سیاست از کشورهای فروشنده منابع معدنی رانتی نام برده می شود،گفت: بسیاری از کشورهای دنیا که توسعه پیدا کرده و اکنون  دارای اقتصاد پیشرفته هستند منابع خود را به صورت خام به فروش نمی رسانند و در کشورهای فروشنده منابع خام فضای رانت فراهم است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه درآمد بخش کشاورزی پتانسیل جایگزینی به جای فروش نفت را دارد، تصریح کرد:برای رسیدن به این جایگاه باید از کشاورزی سنتی عبور کرده و به کشاورزی مدرن دست پیدا کنیم. 

 

اقتصاد نفتی، آفت اقتصاد کشور

نماینده مردم مرودشت،ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی،اقتصاد نفتی را آفت اقتصاد کشور دانست و ادامه داد: برای اینکه دارای یک اقتصاد فعال، پویا و زنده باشیم راهی جز فاصله گرفتن از این نوع اقتتصاد نداریم.

برومندی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر فرصت بودن تحریم ها برای کشور افزود:باید در بودجه های سنواتی، سند چشم انداز نظام و در قوانین برنامه توسعه ای کشور که اسناد بالا دستی کشور محسوب می شود به سمتی خروج از اقتصاد نفتی حرکت کنیم.

 

کمرنگ‌تر شدن نقش نفت در بودجه سال 94

وی با بیان اینکه با اعمال تحریم ها مشکلات اقتصاد نفتی را به خوبی درک کردیم، گفت: اگر مروری بر بودجه های سال‌های اخیر کشور داشته باشیم در بودجه سال 94 تلاش دولت و مجلس این بوده که نقش نفت را در اداره کشور کمرنگ تر کنند،چون نوسانات بازار نفت تاثیر جدی بر اقتصاد کشور داشته است.

برومندی با تاکید براینکه توجه ما باید به منابع داخلی و ظرفیت بخش های تولیدی داخلی کشور باشد، تصریح کرد: مهم ترین بخش تولید در کشور برای کسب تولید مازاد بر مصرف علاوه بر بخش خدمات، تجارت، بخش کشاورزی است.

 

تامین امنیت غذایی و داخلی کشور توسط بخش کشاورزی

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی امنیت غذایی و داخلی کشور را رقم می زند، افزود: این بخش باید تولید مازاد بر مصرف داشته باشد که به تناسب آن امکان تجارت و صادرات را فراهم کند.

این نماینده مردم درمجلس نهم با انتقاد از نبود و کمرنگ بودن صنایع تبدیلی در کنار بخش کشاورزی ادامه داد: مشکل ما در بخش کشاورزی مبتلا بودن به یک کشاورزی سنتی، فاصله داشتن با یک کشاورزی مدرن و استفاده نکردن صحیح از منابع موجود در بخش کشاورزی است.

 

استفاده از روش های سنتی در بخش کشاوورزی

برومندی ضریب مکانیزاسیون به عنوان یک شاخص در توسعه یافتگی کشاورزی کشور را پایین دانست و گفت: در بحث آبیاری و در مراحل کاشت، داشت و برداشت از روش های سنتی استفاده می شود و ضریب مکانیزاسیون یک اسب بخار در هر هکتار،درحالی که در کشورهای توسعه یافته 9 اصل بخار در هر هکتار است.

وی افزود:ما باید به سمت یک کشاورزی صنعتی حرکت کرده و از تولید در بخش کشاورزی حمایت کنیم.

 

ضرورت ایجاد برنامه های حمایتی در بخش کشاورزی

 نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد درمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه درآمد بخش کشاورزی پتانسیل جایگزینی به جای فروش نفت را دارد، تصریح کرد:برای رسیدن به این جایگاه باید از کشاورزی سنتی عبور کرده و به کشاورزی مدرن دست پیدا کنیم.

برومندی با بیان اینکه ازبخش کشاورزی غفلت شده و برنامه های حمایتی نسبت به این بخش صورت نگرفته است، گفت: چطور برای اینکه خودروسازی در کشور شکل بگیرد سال ها با تصویب قوانین، محدودیت های گمرکی و عوارض اجازه ورود ماشین های خارجی را نداده و اگر ماشین های خارجی  اجازه ورود پیدا کنند با قیمت چند برابری در داخل به فروش می رسند.

وی یکی از مشکلات بخش کشاورزی را خلاهای مدیریتی و برنامه ریزی دانست و افزود: تا زمانی که این خلاها حل نشود نمی توان به اقتصاد بدون نفت دست پیدا کرد و با چنین بسترهایی امید به حرکت به سمت اقتصاد فعال و پویا وجود ندارد.

 

خام فروشی و عمده‌فروشی معضل بخش کشاورزی

برومندی با بیان اینکه ظرفیت جایگزینی درآمد اقتصاد بدون نفت در بخش کشاورزی وجود دارد، ادامه داد: در بسیاری از محصولات کشاورزی ما خام فروشی و عمده فروشی وجود دارد مانند زعفران که کشورهای دیگر این محصول را خریداری کرده و در بسته بندی های بسیار زیبا از ارزش افزوده آن بهره برداری می کنند.

وی با تاکید بر اینکه حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت نیازمند عزم جدی است، گفت: کشوری مثل کره جنوبی با 51 میلیون نفر جمعیت بدون داشتن منابع، روزانه 5/2 میلیون بشکه نفت وارد می کند، اما درآمد سرانه در آن کشور 30 میلیون دلار و تقریبا تمام شاخص های توسعه در دنیا را شامل می شود.

 

سرازیر شدن پول ها به بانک ها به جای بخش تولید

برومندی یکی از آفت های توسعه در کشور را سیستم بانکی دانست و افزود: تمام سیستم های تولیدی ما برای بانک ها کار کرده تا توانایی بازپرداخت سود بانک ها را داشته باشند، به همین دلیل اکنون در بهترین نقاط کشور و بهترین خیابان ها شاهد افزایش تعداد بانک ها هستیم که این اقتصاد کشور را تهدید کرده وو به آن ضربه می زند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون  کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تولید کننده ها با سود بانکی 20 درصد توانایی ایستادن روی پای خود را ندارند، تصریح کرد: متاسفانه به جای اینکه شاهد تزریق پول و منابع مالی به بخش تولید باشیم، پول ها به سمت بانک ها سرازیر شده که این نرخ بالای سود بالای بانکی تولید کنندگان را  متضرر کرده و باید این مشکلات حل شود تا مشکلات به سوی اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم.

 

درآمدهای غیرنفتی مهم ترین منبع کسب درآمد در سال گذشته

عباس پاپی زاده بالنگان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه بودجه های نفتی به دلیل تحریم ها و نوسانات قیمت نفت محقق نشد، گفت: وابستگی به بودجه نفت به کمتر از 25 درصد رسیده و این امکان وجود دارد که به کمتر از این مقدار کاهش یابد و مطمئن ترین منبع کسب درآمد در سال گذشته درآمدهای غیرنفتی بوده اند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید اقتصاد کشور را از درآمدهای نفتی جدا کنیم، ادامه داد: برای اینکه اقتصادمان را از این نوسانات دور کرده و آسیب پذیری آن را کم کنیم، درآمدهای مالیاتی و کشاورزی بهترین جایگزین هستند.

 

درآمد مالیاتی کشور،بیش از درآمد نفتی

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، درآمد مالیاتی دولت در سال 94 را بیشتر از درآمد نفتی دانست و افزود:دریافت مالیاتی دولت با جلوگیری از فرار مالیاتی می تواند تا 5/2 درصد افزایش یابد، و نشتی های اقتصادی را کم کند.

پاپی زاده با اشاره به اینکه سالانه نزدیک 14 میلیارد دلار ارز از کشور  برای خرید مواد غذایی و محصولات کشاورزی خارج می شود، گفت: این مبلغ خرید بیش از نیمی از درآمد نفتی ایران را شامل شده و اگر ما بتوانیم در بخش کشاورزی به خودکفایی دست یابیم  به همین میزان  کمتر به درآمدهای نفتی نیاز داریم.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه در سال 91 اکثر بخش های اقتصادی کشور رشدشان منفی و زیر صفر شد، تصریح کرد:در این زمان تنها بخشی که توانست به رشد مثبت خود ادامه داده بخش کشاورزی بود و حوزه نفت، خدمات ومعدن رشدشان منفی شد و این نشان می دهد بخش کشاورزی کمتر تحت تاثیر نوسانات ارزی و خارجی قرار می گیرد و به عنوان یک پشتوانه خوب در اقتصاد می توان روی آن حساب باز کرد.

 

نقش موثر آبزیان در کاهش وابستگی به نفت

ابوذر ندیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه با به زراعی می توان امکان تجارت و صادرات محصولات کشاورزی را فراهم کرد، گفت:با ایجاد سیستم مکانیزاسیون و به زراعی نه تنها نیاز داخل تامین شده و به واردات نیاز نداریم، بلکه  می توان به خود کفایی رسیده و محصولات را صادر کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یکی از ظرفیت های کشور برای عدم وابستگی به نفت را پرورش آبزیان دانست و گفت: توانایی  تولید انواع ماهیان سرمابی و گرمابی در کشور وجود دارد و حتی می تواند جایگزین گوشت قرمز شود.

 

کشت توامان برنج و ماهی در مزارع

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از پهنه دریاها برای ماهی در قفس استفاده شود، افزود:از دیگر مکان هایی که برای پروش ماهی مورد استفاده قرار می گیرد، آبگیرها و مزارع  کشت توامان برنج و ماهی است که صرفه اقتصادی فراوانی دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ماهی خاویار قدرت ارزآوری فراوان برای کشور دارد، تصریح کرد:با استفاده صحیح از ظرفیت این بخش می توان زمینه صادرات این محصول به کشورهای همسایه و ایجاد درآمد ارزی را فراهم کرد.

 

ضرورت توجه به آمایش سرزمین در کشور

ندیمی با بیان اینکه باید بر اساس پتانسیل استان های مختلف کشور برنامه ریزی صورت گیرد، تصریح کرد: دولت و ملت برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی همراه و همدل شوند و توجه به آمایش سرزمین در اولویت قرار گیرد. 

وی با اشاره به اینکه کشورهای نفت خیز کمتر از نیمی از کشورهای دنیا را شامل می شوند، گفت: همه کشورها با نفت زندگی نکرده و اقتصاد و درآمدشان وابسته به آن نیست، اقتصادهای بدون نفت در دنیا فراوان هستند و ما نباید نگران امرار معاش بدون نفت باشیم.

 

وابستگی مسئولان به درآمد مفت نفتی

نماینده مردم سیاهکل در مجلس شورای اسلامی راه های زندگی بدون نفت را فراوان دانست و افزود: کشورهای زیادی از راه کشاورزی، صنعت، آموزش، خدمات، فناوری، تجارت و گردشگری چرخ اقتصادشان را به حرکت در می آورند.

نماینده مردم در مجلس نهم با انتقاد از مشکلاتی که در رابطه با خروج از اقتصاد بدون نفت وجود دارد، تصریح کرد: یک ایراد اساسی در اذهان مسئولان کشور است که به درآمد مفت بدون فعالیت از خارج عادت کرده اند.

 

وجود ظرفیت 2 برابر شدن صادرات در کشور

ندیمی با اشاره به اینکه ظرفیت 2 برابر کردن صادرات غیرنفتی در کشور وجود دارد، ادامه داد: به جای اینکه به دنبال درآمد ناشی از نفت باشیم همانگونه که  صادرات غیرنفتی را به 50 میلیارد دلار رسانده  2 برابر کنیم و از خام روشی جلوگیری کنیم.

وی ایراد دوم را متوجه مردم دانست وافزود:هر برنامه ای برای اجرا و مدیریت به همراهی مردم نیازمند است که اگر مردم همراهی نکنند راه به جایی نبرده و یک ساله نمی توان ژاپن شد.

 

اعتماد مردم به داشته‌های خود برای برون رفت از اقتصاد نفتی

ندیمی افزود: کمبودهای کشور رابپذیریم و اگر مردم به توانایی های خود، تحصیلکرده ها، تاریخ، داشته های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور شک ندارند باید به توسعه کشور کمک کنند.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام تاریخ ایران نفتی نبوده است،تاکید کرد: از اواخر قاجار اقتصاد نفتی در کشور رواج یافته و در دوره پهلوی دوم ما به نفت وابسته شدیم، راه برون رفت از این وابستگی همانند بسیاری از کشورهای دنیا از طریق فناوری، گردشگری، فرآورده های کشاورزی، محصولات لبنی، جلب و جذب دانشمندان و صدور خدمات فنی است که نیازمند همت و پیگیری برای به نتیجه رسیدن است.

 

پتانسیل صنعت پتروشیمی در کاهش وابستگی به خام فروشی نفت و جذب سرمایه گذار خارجی

الیاس طاهری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری اینکه امکانات لازم مانند مواد اولیه و معدنی و نیروی انسانی متخصص برای گسترش صنعت پتروشیمی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: وجود این امکانات باید ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کند و سرمایه گذاری اقتصادی را افزایش دهد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه خام فروشی کشور را از مسیر توسعه بازمی دارد، گفت: کشورهای توسعه یافته با ایجاد ارزش افزوده از مواد خام توانستند مشکلات اقتصادی را حل و در جهت توسعه گام بردارند.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بسیاری از کشورها که صادرکنننده مواد پتروشیمی هستند فاقد مواد اولیه و واردکننده آن هستند،همانند کشور هند که سومین واردکننده نفت و سومین صادرکننده کالای نهایی است.

طاهری ادامه داد: صنعت پتروشیمی یکی از اساسی ترین و مهمترین صنایع موجود در جهان بوده که از آن به عنوان صنعت مادر یاد می شود.

 

صنعت پتروشیمی موتور توسعه صنعتی کشور

طاهری صنعت پتروشیمی را یکی از صنایع مهم و موتور توسعه صنعتی کشور دانست و گفت: باید با رعایت دقیق اصول علمی، اهداف بلندمدت خود را در راستای کسب ارزش افزوده از منابع نفت و گاز، توسعه صنعتی کشور، اشتغالزایی و کسب جایگاه در خور شان کشور در بازارهای بین‌المللی مشخص کنیم.

وی افزود:با تدوین و اجرای برنامه ریزی جامع می توان توسعه مطلوب این صنعت را جهت دستیابی به اهداف تعیین شده عینیت بخشید.

طاهری با بیان اینکه خام فروشی ما را از مسیر توسعه بازمی دارد، تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته با ایجاد ارزش افزوده از موادخام توانستند مشکلات اقتصادی را حل و در جهت توسعه حرکت کنند.

 

ضرورت اتمام پروژه های نیمه تمام پتروشیمی

طاهری با بیان اینکه برای مکانیابی پروژه های پتروشیمی باید به آمایش سرزمین توجه کرد، گفت: در نگرش به صنعت پتروشیمی توجه به زیرساخت ها، اقلیم و راه های ارتباطی ضرورت دارد.

وی ادامه داد: پروژه‌های نیمه تمامی درکشور وجود دارد که باید نسبت به تکمیل آن اقدام شود و تاخیر در اتمام آنها روند توسعه کشور را به تاخیر می اندازد.

 

جذب و تشویق سرمایه گذاری خارجی

طاهری با اشاره به ترغیب سرمایه گذاری خارجی درکشورهایی که فاقد انرژی و مواد اولیه هستند، گفت: کشورهایی که خودشان مواد اولیه ندارند، از فاصله‌ای دور و با هزینه بسیار انرژی وارد کرده و آن را به کالای نهایی تبدیل و ارزش افزوده ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشور و کاهش وابستگی به خام فروشی نفت دارد، تصریح کرد: با توجه به ارتباط بالا دست و پایین دست این صنعت با سایر صنایع، گسترش ظرفیتهای صنعت پتروشیمی از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها بدون وابستگی به نفت در گذار تاریخی آنها داشته باشد.

عضوهیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، پتانسیل صنعت پتروشیمی را برای جذب سرمایه گذار خارجی فراوان دانست و عنوان کرد: زیرساخت ها و امکاناتی مانند نیروی کار و مواد خام برای سرمایه گذاری فراهم است و ایران باید از این فرصت استفاده مطلوب کند و سرمایه گذار خارجی را  دراین زمینه تشویق و ترغیب کند.

 

درآمدزایی از طریق فرآوری مواد معدنی، جایگزین فروش نفت

بهروز نعمتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه باید اقتصاد بدون نفت را تمرین کنیم، گفت : در این رابطه ظرفیت های مناسبی در کشور وجود دارد، از جمله در بخش معادن که با سرمایه گذاری مناسب و ایجاد ارزش افزوده ،این حوزه توانایی جذب بخشی عظیمی از جایگزینی نفت را دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه درآمدزایی از طریق فرآوری مواد معدنی باید جایگزین فروش نفت خام شود، تصریح کرد: با استفاده از این نعمت خدادادی و پتانسیل داخلی، باید مسیر را برای توسعه کشور هموار کرد.

 

ایجاد موقعیت شغلی فراوان با فرآوری مواد معدنی

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در سال گذشته 2.7 میلیون تن صادرات سنگ آهن داشتیم که با قیمت نازلی صادر شد، گفت: تولید فولاد در کشور حدود 12 میلیون تن است که به همین میزان واردات فولاد داریم ،در صورتی که می توانیم با فرآوری سنگ آهن میزان تولید فولاد را افزایش دهیم.

نعمتی افزود: توسعه فعالیت‌های معدنی در کشور،موقعیت‌های شغلی فراوانی را ایجاد می کند و می توان از این ظرفیت جهت رفع مشکلات بیکاری و افزایش درآمد ملی استفاده کرد.

 

جلوگیری از خروج مواد معدنی به صورت خام

وی ساخت کارخانه های کنستانتره سازی را در برطرف کردن نیاز فولاد کشور موثر دانست و گفت: ایجاد این کارخانه ها علاوه بر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و خارج کردن معادن سنگ آهن از رکود، باعث صرفه جویی ارزی در واردات فولاد می شود.

نعمتی با بیان اینکه حضور شرکت های خارجی در بخش معدنی ایران نباید به نحوی باشد که مواد معدنی به صورت خام از ایران خارج شوند، عنوان کرد:  یعنی ما باید شاهد سرمایه گذاری آنها و ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور خودمان باشیم، وگرنه صدور مواد خام معدنی هیچ منفعتی برای کشور به همراه نداشته و کار دشواری هم نیست.

 

ایجاد ارزش افزوده از معادن کشور

وی با انتقاد ازمیزان اندک فرآوری سنگ آهن در کشور تصریح کرد: نباید سنگ آهن را به بهای اندک به چینی ها بفروشیم و آهن و شمش و فولاد را با قیمت زیاد تحویل بگیریم.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس نهم صادرات سنگ آهن را برای کشور به صرفه ندانست و گفت: سرمایه های لازم برای فرآوری جذب شود وشرایط برای سرمایه گذاری  شرکت های سرمایه گذاری تسهیل شود تا از واردات بی نیاز شویم.

 

تبدیل ایران به یکی از قطب های فرآوری معدنی

نعمتی با بیان اینکه خروج مواد معدنی به صورت خام  هیچ منفعتی نصیب مردم نخواهد شد، ادامه داد: ما باید با استفاده از همین مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده بر آنها، به یکی از قطب های فرآوری مواد معدنی در جهان تبدیل شویم و این موضوع باعث توسعه اقتصادی کشور نیز خواهد شد.

وی تعداد کارخانه های  فرآوری سنگ آهن را انگشت شمار دانست و گفت: به دنبال جذب سرمایه گذاری در گلوگاه کارخانجات کنستانتره سازی، گندله سازی و آهن اسفنجی هستیم.

 

فرآوری، نخستین گام برای تبدیل ایران به کشور تولیدکننده

 نعمتی افزود:اگر مواد معدنی به صورت خام از کشور خارج شوند،ایجاد شغل و درآمد آن به جیب سایر کشورها می رود، لذا حضور شرکت‌های خارجی در کشور باید به شرط سرمایه گذاری و فرآوری داخل ایران باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه ما در کشور معادن فراوانی را در اختیار داریم و حضور کشورهای خارجی تنها به منظور فرآوری مواد معدنی باید باشد، تصریح کرد: استخراج نیازی به حضور کشورهای خارجی ندارد، ما باید به فکر توسعه تولید در کشور باشیم و محصولات مورد نیاز را با مشارکت کشورهای تولید کننده، در داخل کشور تولید کنیم، فراوری مواد معدنی نیز نخستین گام برای تبدیل ایران به یک کشور تولید کننده است.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،با تاکید بر اینکه درآمدزایی از طریق فرآوری مواد معدنی باید جایگزین فروش نفت خام شود، تصریح کرد: با استفاده از این نعمت خدادادی و پتانسیل داخلی، باید مسیر را برای توسعه کشور هموار کرد.

 

گفتنی است؛طبق بیانات مقام معظم رهبری "ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخائر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده و مهم‌تر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها بر همه‌ مشکلات اقتصادی فائق می‌آید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف‌آرایی کرده، به شکست و عقب‌نشینی وا می‌دارد، بلکه خواهد توانست در جهانی که مخاطرات و بی‌اطمینانی‌های ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و ... در آن رو به افزایش است، با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم‌انداز بیست ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد".

کشورهای توسعه یافته همچون چین، ژاپن ، فرانسه، آلمان ، سوئیس، آمریکا و... هیچکدام صنعتی به نام نفت ندارند، اما این کشورها سعی کردند تا در سایر زمینه ها پیشرفت کرده و بدون تکیه بر یک نیروی خارجی و یک ماده فسیلی کشور خود را به توسعه برسانند، به امید روزی که دستان توانمند ایران به سوی هیچ کشوری دراز نشود./

نام:
ایمیل:
* نظر: