کد خبر: ۱۷۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
دولت کوبا طی اطلاعیه‌ای که روز گذشته اعلام کرد رمز ارزها را برای پرداخت به رسمیت می‌شناسد و امور مربوط به قانون‌گذاری آنها را در دستور کار خود قرار داده است. این اطلاعیه به وضوح بیان می‌کند که بانک مرکزی این کشور نحوه استفاده شهروندان از رمز ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم را تعیین خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کوبا رمز ارز‌ها را به رسمیت می‌شناسدروزنامه اینترنتی فراز نوشت: در بحبوحه آشفتگی‌ها و اعتراضات در کوبا، دولت این کشور اعلام کرد که رمز ارزها را برای انجام پرداخت‌ها به رسمیت می‌شناسد و قانون‌گذاری رمز ارزها را انجام می‌دهد.

دولت کوبا طی اطلاعیه‌ای که روز گذشته اعلام کرد رمز ارزها را برای پرداخت به رسمیت می‌شناسد و امور مربوط به قانون‌گذاری آنها را در دستور کار خود قرار داده است. این اطلاعیه به وضوح بیان می‌کند که بانک مرکزی این کشور نحوه استفاده شهروندان از رمز ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم را تعیین خواهد کرد.

 

این خبر در حالی منتشر شد که کوبا شاهد تظاهرات گسترده ضد دولتی است. این اعتراضات ماه گذشته و به دلیل کمبود غذا و دارو در بحبوحه بحران شدید اقتصادی صورت گرفت که به واسطه بیماری کرونا بوجود آمده و با تحریم‌های خارجی شدت گرفته بود. برونو رودریگز، نماینده رئیس جمهوری کوبا، عاملان اعتراضات را ماموران حقوق بگیر خطاب کرد و آنها را به دلیل اعتراضات سرزنش کرده بود.

 

از سال ۱۹۹۴ کوبا دو واحد پولی داشته است. یک واحد پولی که ارزشی تقریبا برابر با یک دلار آمریکا دارد و دیگری که ارزش آن بسیار کمتر است. واحد پولی ارزشمندتر به‌نام پزو تبدیل‌پذیر کوبا (CUC) شناخته می‌شود و برای بخش گردشگری و تجارت خارجی قابل استفاده است. حال این واحد پولی به تدریج با واحد پولی کم‌ارزش‌تر یعنی پزو کوبا (CUP) یکی می‌شود.

 

علاوه بر نبود مایحتاج اولیه مانند غذا و دارو، کوبایی‌ها در گیجی پایان دادن دولت به سیستم ارز دوگانه به سر می‌برند که برای بسیاری از کوبایی‌ها که در پزوهای قابل تبدیل (CUCs) سرمایه گذاری کرده‌اند، مشکلاتی برای معامله با پزوی سنتی (CUP) ایجاد کرده است.

 

دولت کوبا جزئیات بیشتری به غیر از منافع اجتماعی و اقتصادی برای به رسمیت شناختن و قانون گذاری رمز ارزها ارائه نداده است. اما مانند السالوادور این اقدام ممکن است به عنوان ابزاری برای حفظ ثروت روزانه شهروندان تفسیر شود.

 

آیا کوبا راه السالوادور را دنبال می‌کند؟

 

در اوایل سال جاری، السالوادور اقدام به شناسایی بیت کوین به عنوان پول قانونی کرد. در حالی که کوبا به صراحت اعلام نکرده است که کدام رمز ارز تبدیل به وجه قانونی می‌شود، این اطلاعیه نشان‌دهنده یک حرکت رو به جلو برای استفاده از رمز ارزها در زندگی روزمره و برآورده شدن نیازهای پرداختی مردم کوباست. دولت همچنین گفته است که خود دولت کنترل نحوه عملکرد رمز ارزها را بر عهده خواهد داشت و این عملیات شامل فعالیت‌های غیر قانونی نمی‌شود.

 

در روز دوشنبه نایب بوکله رییس جمهور السالوادور از ایجاد زیرساخت‌هایی برای حمایت از پذیرش بیت کوین خبر داده بود. طبق اعلام بانک آمریکای مرکزی برای یکپارچگی اقتصادی (CABEI)، سیاست پذیرش بیت کوین السالوادور می‌تواند هزینه‌های کلی حواله‌ها را کاهش دهد و چشم انداز ارسال پول و حواله‌ها را در آمریکای مرکزی تغییر دهد.

 

دانته موسی (Dante Mossi) رییس اجرایی بانک آمریکای مرکزی معتقد است که این آزمایش جهانی برای السالوادور می‌تواند منجر به شمول مالی بیشتر شود و بنابراین به نفع این بانک است تا به السالوادور کمک کند تا یک چارچوب فنی برای پذیرش بیت کوین ایجاد کند.

 

مدتی پیش کوبا به دلیل محدودیت‌های شدیدی که دونالد ترامپ وضع کرده بود، مجبور شد تا پذیرش سپرده‌های بانکی با دلار آمریکا را بصورت موقت متوقف کند. بسیاری معتقدند سیاست‌های مالی جدید دولت کوبا شاید روشی جایگزین برای این عمل آمریکا باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار