کد خبر: ۱۷۹۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۸
در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از اجرای راهکار نوین برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: در این روش که به نام "تامین مالی جمعی" است، مردم در طرح‌های دانش‌بنیان شراکت خواهند کرد و صندوق نوآوری تضمین بازگشت اصل آورده را بر عهده خواهد داشت.

دکتر سیاوش ملکی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، وظیفه صندوق نوآوری و شکوفایی را تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: تامین مالی انواع متنوعی دارد، به گونه‌ای که در صندوق نوآوری و شکوفایی ۷۰ نوع خدمت برای این شرکت‌ها تعریف شده است که از آن جمله می‌توان به خانواده خدمات تسهیلات، توانمندسازی و ضمانت‌نامه اشاره کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس از آذرماه سال ۱۳۹۷ تاکنون بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان خدمات مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شده است.

ملکی‌فر تامین مالی جمعی را از دیگر راهکارهای نوین تامین منابع مالی در کشور دانست و خاطر نشان کرد: مجوزهای مورد نیاز برای اجرای تامین مالی جمعی از سوی سازمان بورس و شرکت فرابوس صادر شده و بر این اساس در حال حاضر امکان تامین مالی جمعی نیز در کشور فراهم شده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، در خصوص تامین مالی جمعی توضیح داد: فرض کنید که یک شرکت قصد دارد محصولی را به فروش برساند، ولی برای تولید انبوه این محصول نیاز به منابع مالی دارد که می‌تواند این منابع را از سوی بانک‌ها، صندوق نوآوری و شکوفایی، قرض گرفتن از سایر نهادها و یا از طریق تامین مالی جمعی و یکسری سرمایه گذاران خرد دریافت کند.

وی اضافه کرد: تامین مالی جمعی این امکان را برای شهروندان و مردم عادی فراهم کرده که با سرمایه‌های حداقلی به میزان ۵۰۰ هزار تومان، در طرح‌های دانش‌بنیان مشارکت کنند.

ملکی‌فر با تاکید بر اینکه این مشارکت مردم در طرح‌های فناورانه با مجوز صورت می‌گیرد، اظهار کرد: برای این منظور شرکت فرابورس به یکسری از شرکت‌ها که از آن‌ها با عناوین "سکو" و یا "پلتفرم" یاد می‌شود، مجوزهایی را اعطا کرده است و این پلتفرم‌ها که در حال حاضر تعداد آنها به ۶ شرکت رسیده است، به شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تامین مالی کمک خواهند کرد.

پلتفرم‌هایی برای تجاری سازی طرح های  شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، با اشاره به نحوه حمایت سکوهای تامین مالی جمعی از شرکت‌های فناور برای تجاری‌سازی محصولات فناورانه آنها، گفت: در صورتی که شرکتی برای تجاری سازی محصولات دارای ریسک خود نیاز به تامین مالی داشته باشد، به این سکوها مراجعه و از آنها درخواست می‌کند که با بررسی طرح‌های آنها، امکان تامین مالی را برای آنها فراهم کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی که این سکوها طرح را برای سرمایه گذاری و سود آوری تایید و از شرکت فرابورس مجوز تامین مالی جمعی برای طرح‌ را دریافت کنند، اطلاعات طرح از جمله مبلغ مورد نیاز، سود طرح، امکان‌سنجی طرح و ... در وب‌سایت سکو به نمایش در آمده از مردم برای سرمایه گذاری دعوت می‌شود.

ملکی فرد ادامه داد: بر این اساس افراد متقاضی و دارای کد بورسی مجاز هستند در سهم‌های حداقل ۵۰۰ هزار تومانی در پروژه آن شرکت دانش بنیان مشارکت کنند.

به گفته وی در این روش تامین مالی، هر فرد می‌تواند حداقل ۵۰۰ هزار تومان و بیشتر اقدام به شراکت در طرح فناورانه شرکت‌های دانش بنیان کند.

وی اضافه کرد: بعد از موفقیت در جمع‌آوری پول، مبلغ جمع آوری شده از سوی سکو، به حساب شرکت دانش بنیان واریز خواهد شد و از سوی دیگر این شرکت بدون ارائه وثایق سنگین، اعتبارات مورد نیاز برای تجاری سازی محصولات خود را کسب خواهد کرد.

ملکی‌فرد یادآور شد: بعد از مدت معینی، سکویی که اعتبارات شرکت دانش بنیان را تامین کرده است، اقدام به نظارت بر فرآیند تجاری سازی آن محصول توسط شرکت می‌کند، تا در نهایت بتواند اصل و سود سرمایه شهروندان را به اندازه سهم هر کدام برگرداند؛ ضمن آنکه سکو کارمزد و حق الزحمه‌ای متناسب با حجم طرح دریافت خواهد کرد.

وی مشارکت مردم در طرح‌های دانش بنیان و همچنین سود و زیان طرح را از مزایای این طرح نام برد و اظهار کرد: در صورتی که طرحی با شکست مواجه شد، شرکت دانش بنیان و فناور مسوولیتی در برابر برگرداندن اصل پول ندارد، از این رو در این روش پول مردم در ریسک قرار دارد.

ملکی فر تاکید کرد: علاوه بر آن مردم اصل سهام شرکت را خریداری نمی‌کنند، بلکه مردم در آن طرح و یا پروژه شرکت مشارکت دارند و از طرف دیگر شرکت دانش‌بنیان برای دریافت اعتبارات مورد نیاز مانند دریافت تسهیلات به وثیقه نیاز نخواهد داشت.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، با اشاره به به‌مخاطره افتادن سرمایه مردم در اجرای طرح‌های دانش بنیان، خاطر نشان کرد: برای این منظور صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان حامی شرکت‌های دانش بنیان چند مدل را به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در روش تامین مالی جمعی ارائه کرده است. اولین آن این است که اگر طرح متعلق به یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، اصل پول سرمایه گذاران از سوی صندوق نوآوری بیمه خواهد شد و از این طریق اگر فردی ۱۲۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده باشد و بعد از پایان دوره اجرای طرح، بازگشت اصل آورده از سوی صندوق تضمین خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این بین اگر شرکت از فروش محصولات خود سود کرده باشد، اصل سرمایه همراه با سود به مردم بازگردانده می‌شود و ضرری متوجه سرمایه‌گذار نیست و صندوق ضرر سرمایه‌گذار را پوشش می‌دهد.

ملکی‌فر گفت: با این تضمین مردم می‌توانند به پلتفرم های دارای مجوز تامین مالی جمعی مراجعه و بر روی طرح‌های معرفی شده، سرمایه گذاری کنند.

شناسایی طرح‌های دانش بنیان سرمایه‌پذیر

این مقام مسوول، با تاکید بر اینکه بیمه تامین مالی جمعی در این طرح تنها مشمول شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود، گفت: شرکت‌هایی که دانش‌بنیان نیستند، چنین بیمه نامه‌ای ندارند.

وی ادامه داد: به منظور تشویق مردم برای مشارکت در سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش‌بنیان، فراخوانی را برای جذب و شناسایی طرح‌های سرمایه‌پذیر شرکت‌های دانش بنیان و فناور منتشر کردیم که ۱۰۰ شرکت دارای طرح‌های سرمایه‌پذیر شناسایی شدند، در قالب مسابقه تلویزیونی مورد داوری قرار گرفتند و در نهایت ۲۴ طرح از سوی داوران این مسابقه مورد تایید قرار گرفت.

ملکی‌فر با بیان اینکه به زودی این برنامه با عنوان "کارویا" پخش خواهد شد، گفت: مخاطبان هر ۱۰۰ طرح ارائه شده را خواهند دید و اطمینان دارند که ریسک و ضرر طرح‌های معرفی شده در این برنامه، از سوی صندوق نوآوری بیمه شده است و بر این اساس در صورت تمایل می‌توانند در این طرح تا حداکثر ۵ درصد مبلغ مورد نیاز سرمایه‌گذاری کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، هدف از اجرای تامین مالی جمعی را تشویق مردم به سرمایه گذاری در بخش اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و یادآور شد: مردم برای سرمایه گذاری گزینه‌هایی چون بازار سرمایه یا بورس، خرید سکه و ارز و ملک را در پیش رو دارند، ولی با این طرح با همکاری بورس و فرابورس و صندوق نوآوری، گزینه دیگری را برای سرمایه‌گذاری شهروندان تعریف کردیم که طی آن شهروندان می‌توانند در طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان مشارکت کنند.

وی ادامه داد: با اجرای طرح تامین مالی جمعی هم مشکل تامین مالی شرکت‌ها حل خواهد شد و هم به مردم در این شرایط اقتصادی منفعت می‌رسد.

ملکی‌فر با اشاره به تجربه اجرای تامین مالی جمعی در کشور، گفت: در سال گذشته طرح دو شرکت‌ دانش بنیان از طریق تامین مالی جمعی تامین شد و اطلاعات شرکت‌ها نیز در سایت این سکوها برای هر طرح بارگذاری شده است.

به گزارش ایسنا در این طرح صندوق نوآوری و شکوفایی از هر طرح شرکت‌های دانش بنیان که بر روی یکی از سکوهای تامین مالی بورس بروند، تا ۱۰۰ درصد آورده را تضمین خواهد کرد.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار