کد خبر: ۱۷۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
گزارش «تجارت» از بازارهای مالی در هفته ای که گذشت
بیستمین هفته بورس اوراق بهادار در سال 94 در حالی به پایان رسید که علیرغم افت بعد از اعلام توافق هسته ای و روند نزولی بازار در ابتدای هفته که به دلسردی و سردرگمی قاطبه سهامداران منجر شده بود، در ادامه با معاملات دو روز آخر هفته گذشته مخصوصاً روز چهارشنبه دوباره کور سوی امیدی را در دل اهالی بازار روشن کرد.
روزنامه تجارت-حسين نوروزي زاده؛ به نظر می رسد که روند نزولی شاخص بورس و اصلاح آن در این مقطع به پایان رسیده است. بدون شک اخبار مثبت سیاسی و رفت و آمد شخصیتهای برجسته اروپایی و ترافیک شرکتها و گروههای اقتصادی برای عقد قرارداد با طرفهای ایرانی بالاخص در صنعت خودرو، دورنمای مناسبی را از ثبات سیاسی و اقتصادی در دوران بعد از تحریمها در پیش چشم سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار گذاشته است و آرام آرام بعد از فروکش کردن هیجانات اولیه، بازار به این باور نزدیک شده است که سایه بیش از یک دهه تحریمهای فلج کننده در حال رخت بر بستن از فضای اقتصاد کشور است.البته باید به این نکته نیز اذعان کرد با توجه به وضعیت نه چندان مناسب حال حاضر اقتصاد کشور و زمانبر بودن آثار لغو تحریمها بر کلیت اقتصاد و از طرفی گزارشات نا امید کننده سه ماهه شرکتها، باید انتظارات از بازار منطقی باشد و با تحلیل و بررسی به دنبال شرکتهایی بود که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار هستند.
با وجود مطالب اشاره شده ، در پایان معاملات هفته منتهی به 7 مرداماه 1394، شاخص کل با 863 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 67781 واحد رسید. در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 4923 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل6/28درصد کاهش یافته است.در ضمن تعداد 2537 میلیون سهم و حق تقدم در 188 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 37 درصد کاهش و 78 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.
طی هفته گذشته صنعت رایانه و فعالیت های وابسته به آن با 94/9درصد،  صنعت منسوجات با 15/6 درصد، صنعت استخراج زغال سنگ با 83/4 درصد، سایر واسطه گری های مالی  با 79/3 درصد و انتشار، چاپ و تکثیر با68/3درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

چند توصیه و پیشنهاد
رفتار دو روز پایانی هفته گذشته نشان داد که بورس بر اساس چشم انداز های آتی و آینده نگری عمل می کند و خوشبینی نسبت به رخدادهای آینده، موتور محرک رشد یا نزول شاخصهای بورسی است. به نظر می‌رسد در صورتی‌که این خوش‌بینی‌ها ادامه داشته باشد و در عرصه عمل نیز شواهدی برای اثبات آن ایجاد شود، وضعیت بازار و به تبع آن صنایع و شرکت‌ها بهتر خواهد شد. البته این بهبود با توجه به پیش‌نگر بودن بازار سرمایه احتمالا ابتدا در بورس و سپس در صنایع به صورت واقعی رخ می‌دهد‌. لذا توصیه می کنیم افراد
 می توانند قسمتی از سرمایه یا نقدینگی خود را برای خرید سهام و سرمایه گذاری در بورس اختصاص دهند. البته در این خصوص گفتنی هایی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
در ابتدا به سرمایه گذاران غیر حرفه ای پیشنهاد می کنیم تا دیدگاه و افق سهامداری خود را بلند مدت نمایند. قیمتهای بسیاری از سهام و شرکتها به حد معقول و مناسبی رسیده است.خرید و فروشهای دفعتی و کوتاه مدت جز ایجاد استرس و بالابردن هزینه های معاملاتی سود چندانی نخواهد داشت. مسلم بدانید بورس به مانند دو دهه گذشته پر سودترین بازار سرمایه گذاری در آینده خواهد بود.
سعی کنید که برنامه و استراتژی معاملاتی داشته باشید. متاسفانه رفتار این روزهای خریداران، نشان از عدم اتخاذ تصمیمات و استراتژی های کارشناسی شده دارد، به گونه ای که عده ای به امید آغاز روند صعودی و عده ای نیز به جهت بهره بردن از نوسانات احتمالی در سهام، اقدام به
خرید های هیجانی می کنند و به همین دلیل سهامی که تا چند روز قبل صف خرید سنگینی را تجربه می کرد به ناگاه به صف فروش دهها میلیونی تبدیل می شود در صورتی در عرض چند روز اتفاق خاصی در آن نماد یا صنعت رخ نداده است.
سهامی با بنیاد مناسب و از گروههای پیش رو انتخاب کنید. یافتن سهام بنیادی با قیمتهای مناسب در بازار حال حاضر بورس کار دشواری نیست.
هیجانات و ذوق زدگی معاملاتی خود را کنترل کنید. همیشه فرصت برای خرید هست. تجربه دو ساله گذشته نشان داده است که اصطلاحاتی مانند صف خرید و فروش و قفل شدن سهام و ... در حال رخت بر بستن از ادبیات بازار سرمایه است. در این دو سال به وفور سهم در بازار برای خرید وجود داشته است و دیگر دورانی که می گفتند سهم گیر کسی نمی آید گذشته است.
این نکته را نیز در گوشه ذهن باید داشت که برخی از خریداران ماهها و روزهای قبل از اعلام توافق، منطقاً در ضرر هستند و هر افزایش در قیمت و شاخصها می تواند فرصت مناسبی برای خروج این عده از بازار باشد. پس هیچگاه نباید جانب احتیاط را در خرید و فروش رها کرد.

سایر بازارهای رقیب
در بازار ارز تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار ارزهای عمده در هفته منتهی به 8 مرداد 94 نشان می‌دهد که متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر ین، یورو، فرانک و پوند تقویت شده است. از عوامل تقويت دلار در مقابل سایر ارزها می توان به احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا تا پایان سال، افت چشم گیر قیمت طلا، عوامل تکنیکی و کاهش متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا، افت بدبینی نسبت به مساله یونان، انتشار صورتجلسه بانک مرکزی انگلستان و افت بازار سهام وال‌استریت اشاره کرد. بالا رفتن ارزش دلار در مقابل سایر ارزها سبب افزایش قیمت دلار در هفته گذشته گردید بطوریکه قیمت دلار پس از دو هفته دوباره وارد کانال 3300 تومانی گردید و با قیمت 3303 تومان در آخرین ساعات پنجشنبه بسته شد.
 در بازار طلا و سکه نیز در هفته گذشته به تبعیت از تغییرات مداوم و کاهنده اونس جهانی روند نوسانی و البته کاهشی را سپری کرد. در همین حال قیمت سکه طرح جدید 871هزار تومان و قیمت هر گرم طلای 18عیار کمی بیش از 89 هزار تومان معامله گردید. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی قیمت جهانی طلا در کوتاه مدت به شدت تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار و شاخص سهام در بازارهای بین المللی قرار خواهد داشت. انتشار آمارهای مربوط به کاهش تقاضای جهانی طلا در سه ماه دوم امسال و احتمال افت 40 درصدی واردات طلای چین تا پایان امسال نیز تاثیر منفی زیادی بر قیمت طلا داشته است.
 در بازار مسکن نیز قیمت‌ها با گذشت دو هفته از توافق تغییر چندانی نکرده و همچنان بازار مسکن راکد است. گویا همه خریداران منتظر هستند تا تغییری اساسی در قیمت‌ها ایجاد شود و سپس نسبت به خرید اقدام نمایند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار