کد خبر: ۱۷۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۶
آنطور که بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۳ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ میلیون دلار انواع مودم وارد کشور شده است در حالی که واردات مودم ممنوع اعلام شده بود.

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ممنوعیت واردات مودم، گفت: از سال ۱۳۹۶ واردات مودم به کشور ممنوع شده است و در حال حاضر تنها  یک شرکت ادعای تولید مودم داخلی را دارد، اما به این دلیل که نمی‌تواند نیاز داخل را تامین کند، هم قیمت بالا رفته و هم به دلیل کمبود، قاچاق این کالا به کشور زیاد شده است.

او ادامه داد: در آمار گمرک، واردات مودم‌هایی که با سیم کارت کار می‌کند، وجود دارد اما واردات "مودم‌ ای دی اس ال " نداریم.

فرجی درباره بازار داخلی مودم در کشور گفت: ما هیچ تنوعی در حوزه مودم نداریم و تنها شرکت تولید کننده مودم در ایران، در حال حاضر دو مدل مودم تولید می‌کند که یکی از آن‌ها جدید و مدل دیگر آن، مدل قدیمی و متعلق به ۹ سال پیش است. این در حالی است که مدل‌های مودم در بازار‌های جهانی تنوع بسیاری دارد.

فرجی درباره جلوگیری از واردات مودم به بهانه تولید داخلی، بیان کرد: شبکه و مودم نیاز به یک تکنولوژی خاص دارد که در حال حاضر توانایی تولید آن را نداریم. تمام دستگاه‌های مودم تولید داخل، با قطعات وارداتی و مونتاژی تولید می‌شوند و تنها بدنه پلاستیکی آن ها، در ایران تولید می‌شود.

او ادامه داد: واردات قطعات به جای دستگاه مودم، باعث می‌شود تا شرکت تولید کننده از پرداخت مالیات معاف شود و همین امر انحصاگری ایجاد می کند.

فرجی توضیح داد: در زمانی که قیمت دلار ۱۲ هزار تومان بود، مودم به قیمت ۱۸۰ هزار تومان فروخته می‌شد، اما با قیمت دلار امروز، بیش از ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.


بیشتر بخوانید


 

مودم های واردتی 1400
مودم های وارداتی 1400
 

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار